Jump to content

Encirclement och Close Combat


Martin Svärd

Recommended Posts

Spelade ett 3RTR in the Rain häromdan med Ola Nygårds! Mycket kul och mycket spännande! :D Det blev verkligen strid på kniven och in i sista rundan var det ovisst om jag som britt skulle köra kontrollera tillräckligt många byggnader för att vinna. Allt slutade i en närstrid vars utgång skulle avgöra allt. Tysken var encircled, men inte de brittiska trupperna. Detta var det ett regelfel som jag efteråt rekapitulerade. Mina trupper skulle också blivit encircled när de gick in i den "encirclade" location (det var inte någon upper level encirclement).

 

Jag hade en och en halv squad. Tysken en squad. Jag måste döda alla trupper för att byggnaden skulle bli min. Istället för att vänta till close combat valde jag att skjuta istället in i närstriden och hoppades att han skulle misslyckas med sitt moralslag och jag skulle lyckas med åtminstone ett av mina. Allt bröt och jag förlorade scenariot. Så här i efterhand inser jag att jag hade större chans om jag gjort på ett annat sätt.

 

Någon som kommer på vad det kan ha varit? :)

Link to comment
Share on other sites

Någon som kommer på vad det kan ha varit? :)

 

Vad skall man göra? Jag vet ju inte hur omständigheterna i scenariot var, men det naturliga borde väl ha varit att försöka få in fler trupper i närstriden! :)

 

Att undvika att du själv bryter är ju onödigt om du kunde skjuta i AFPh och sedan avancera in med nya fräscha trupper. Du skulle ju också kunna placera dina trupper så att du tvingar en ev. bruten fiendeenhet att fly ut ur byggnaden och hoppas att skjuta bort den nästa player turn.

 

Annars - om det BARA finns trupperna i närstriden att leka med, så finns det ju inte så många alternativ. Du behöver "5" eller bättre i CC (antar 3:2 i odds) och du kanske har två chanser. Vad du har för chanser att bryta någon beror på FP, men med en NMC behöver du klara ett av två slag där du troligen behöver "6" för att lyckas. Känns alltså som om det är bättre - om lede fi inte kan dra sig ur närstriden utan att lämna byggnaden i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Förutom att det bara fanns trupper som kunde skjuta in i närstriden så fanns det bara trupper i närstrid att leka med.

 

Jag gjorde precis som du sa Patrik. Jag sköt in i närstriden eftersom jag hade två chanser och Ola bara en. Men det som slog mig efteråt var att encirclade trupper är lätta att ta till fånga. Så, jag hade alltså, om jag förstått reglerna rätt, 7 eller lägre att ta tysken till fånga, förutsatt att inte Ola lyckades med att döda mig. Då antingen ta alla till fånga (5 eller lägre) eller att döda alla (3 eller lägre).

 

Eller hur?

 

(Vad händer förresten om båda lyckas ta varandra till fånga?)

Link to comment
Share on other sites

Om bägge bröt måste bägge deklarera Withdrawal (broken unit in melee with enemy unit räcker), så du kunde ställt dig så han inte kunde Withdraw till annan del av huset.

 

Om hn var encircled var hans eld måttligt effektiv, så kanske gå in i CC men behålla concealment. Då är det ingen melee, och om fienden bryter så ger han sig. Men då förlorar du 2 chanser att döda honom i CC.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Sorry för att jag är otydlig. Så här var förutsättningarna.

 

Det var tyskens runda. Jag som var britt var tvungen att ta kontroll på ett hus där det förekommer en melee. Tysken hade för tillfället kontroll över huset. I närstriden finns en tysk squad (4-6-8) och två brittiska (4-5-7, 2-4-7). Alla squads var encircled, men förutom det helt ok (inte pinnade, cx osv...).

 

Utanför huset hade jag 8 FP som jag kund skjuta in i närstriden. Eftersom det regnade kraftigt blev modifikationen 8+3.

 

Mitt val blev att skjuta in med 8+3. Jag slog 5 - Olas squad bröt, mina två squads bröt och Ola vann scenariot.

 

Jag skulle kunnat undvikit att skjuta och istället väntat till Close Combat Phase med odds 3:2. I denna CCPh skulle jag antingen kunnat försöka ta honom till fånga (7 eller lägre) eller försökt att döda honom (5 eller lägre), förutsatt att han inte lyckades slå ihjäl allt mitt (3 eller lägre) eller tagit mig till fånga (5 eller lägre). Frågan är vad som händer om alla lyckas ta varandra till fånga?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du missförstår något. Man har inte lättare att ta fienden till fånga, utan svårare, och encirclement gör väl ingen skillnad. Inexperienced däremot. Däremot ger sig encircled enheter gärna när de är brutna, men inte i melee.

 

Om man tar "capture attempt" och har 1:1 så tar man bara en hs till fånga på en 5:a, du behöver en 4:a för att få alla fiender. Så det är som vanligt där.

Ditt svar står i 20.221, om alla blir captured så är de förvandlade till gröna/conscripts.

 

Problemet var alltså att inte du efter eldgivningen hade någon GO MMC som kunde ta kontroll över huset, korrekt?

 

Jag

Link to comment
Share on other sites

Tack Janusz! Du redde ut alla mina funderingar på en gång. :)

 

Jag tror att du missförstår något. Man har inte lättare att ta fienden till fånga, utan svårare, och encirclement gör väl ingen skillnad.

 

Du har rätt. Jag missförstod det som stod i reglerna om encirclement. Så här står det i regelboken.

 

A7.7 ...Being Encircled has adverse effects on a unit's ability to avoid capture (20.21)...

 

Detta tolkade jag i ett svagt ögonblick att +1 blir -1 för att ta till fånga. Då gjorde jag rätt i alla fall som sköt så mycket jag orkade i hopp om att bara den tyska truppen skulle bryta och inte alla av mina.

 

Och jag fick också svar på min andra fundering om vad som händer om alla lyckas ta till fånga varandra. Thanks!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...