Jump to content

scanna kartor


Janusz

Recommended Posts

När jag nu köpt AP6 och vill scanna kartorna, för att ha som backup om något händer originalen, eller om jag vill resa lätt, får jag problem.

Min scannar tar med det som verkar vara själva strukturen i tryckningen, det blir liksom en struktur och inte jämna färgområden.

Vad gör jag för fel?

Har tidigare fått fina scannar av andra på de gamla karorna

Janusz

 

 

Link to comment
Share on other sites

När jag nu köpt AP6 och vill scanna kartorna, för att ha som backup om något händer originalen, eller om jag vill resa lätt, får jag problem.

Min scannar tar med det som verkar vara själva strukturen i tryckningen, det blir liksom en struktur och inte jämna färgområden.

Vad gör jag för fel?

Har tidigare fått fina scannar av andra på de gamla karorna

Janusz

 

Jag vet inte vad du gör för fel, jag kan bara säga att för egen del fick jag inga underligheter med skanningen.

Link to comment
Share on other sites

Det kallas "moire" [moaré] och är vanligt inom den grafiska branschen om "man inte vet hur man gör".

 

Några sätt att undvika moire-effekt:

- Scanna in med högre kvalitet så att du får med ursrpungstryckets samtliga rasterpunkter.

- Scanne in med lägre kvalitet så att du inte får in några rasterpunkter.

- Använd oskärpa.

 

Den översta varianten är bäst, men då skapas också absurt stora filer.

 

Här kan du läsa lite mer:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moiré_(interferensmönster)

http://desktoppub.about.com/od/moire/Moire_Scanning_Photos_from_Books_and_Magazines.htm

Link to comment
Share on other sites

Får du med hela ursprungsrastret så kan du ofta själv påverka hur det ska se ut efteråt. Förviss beroende på skrivare etc. Jag har iallafall lyckats bättre med det, än att scanna in i lägre upplösning, då själva inscanningen oftast är skadad av moiremönster redan från början.

 

Dina termer är även kompatibla med Photoshop. Standard i branschen skulle jag tro...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...