Jump to content

Defensive fire.


stein

Recommended Posts

Hej

 

Då jag tycker synd om de spelare som spelar mot mig (pga att jag hela tiden frågar om regler) har jag tagit på mig uppgiften att åtminstonde en gång läst igenom reglerna pärm till pärm.

Har nu frågor ang. 2 regler.

 

8.15 Snapshot säger att jag endast kan göra en snapshot med en enhet mot fientlig flyttande enhet.

Men den säger i sista stycket av sista meningen "but may do so after other (even non-snap-shot)attacks"

 

Min tolkning är att jag om en enhet flyttar in i ett stenhus, kan jag skjuta med min monsterstack slå dåligt och inte få någon effekt och sedan kräva att jag får skjuta snap-shot med min ensamma Squad stämmer det?

Alltså efter att fienden flyttat in i huset?

 

Om min monsterstack fått effekt hade jag då också kunnat skjuta ett snapshot om fienden brutit inne i huset?

 

 

Regel 8.311 Kan någon enkelt förklara innebörden?

Min tolkning är att om jag kan välja TPBF så får min enhet inte välja att skjuta FPF vilket gör att om en enhet går adjacent men har MF kvar för att gå in i min ruta inte får beskjutas med FPF?

Jag inser att jag tolkat regeln fel men ser fram mot ett klarläggande.

 

Kommer säkert komma fler regelfrågor i takt med att Reglerna läses igenom.

 

Hoppas att jag var tillräckligt konkret med frågeställningen.

 

Stein

Link to comment
Share on other sites

Min tolkning är att jag om en enhet flyttar in i ett stenhus, kan jag skjuta med min monsterstack slå dåligt och inte få någon effekt och sedan kräva att jag får skjuta snap-shot med min ensamma Squad stämmer det?

Alltså efter att fienden flyttat in i huset?

 

Om min monsterstack fått effekt hade jag då också kunnat skjuta ett snapshot om fienden brutit inne i huset?

 

Ja

 

Ja

 

Se det som olika typer av attacker in i rutan. Båda typerna genererar ju effekt i rutan, inte mellan rutorna

 

Min tolkning är att om jag kan välja TPBF så får min enhet inte välja att skjuta FPF vilket gör att om en enhet går adjacent men har MF kvar för att gå in i min ruta inte får beskjutas med FPF?

 

Sant, de är upptagna med TPBF. Lite som VBM-freeze.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...