Jump to content

counters


Jerry

Recommended Posts

är bara lite nyfiken !

jag har nu införskaffat "swedish volunteers", ser mycket proffsigt ut !

men har en liten fråga, kanske ni inte vill avslöja alla detaljer men : vem har gjort dessa super-counters? -menar alltså själva produktionen,inte designen- någon i sverige ?

 

har nämligen bevittnat (för ganska länge sedan) en diskussion på krigsspel.se där man verkade ha stora problem med vem, hur, var, samt för hur mycket det skulle kosta att ta fram counters.

 

Skulle vara intressant med en liten upplysning om hur produktionen av counters gick till.

 

/jerry

Link to comment
Share on other sites

är bara lite nyfiken !

jag har nu införskaffat "swedish volunteers", ser mycket proffsigt ut !

men har en liten fråga, kanske ni inte vill avslöja alla detaljer men : vem har gjort dessa super-counters? -menar alltså själva produktionen,inte designen- någon i sverige ?

 

har nämligen bevittnat (för ganska länge sedan) en diskussion på krigsspel.se där man verkade ha stora problem med vem, hur, var, samt för hur mycket det skulle kosta att ta fram counters.

 

Skulle vara intressant med en liten upplysning om hur produktionen av counters gick till.

 

/jerry

 

Det är ingen hemlighet.

 

Förenklat gör man följande (det kanske finns andra sätt också).

 

1. Skaffa fram en kartong som du är nöjd med som är hälften så tjock som en vanlig ASL-bricka (ungefär 800g). Kolla hur tjock kartongen är, så dubbla storleken blir lika tjock som en ASL-bricka.

2. Köp in den. (Problem - eftersom du väljer en bra kartongsort är den ovanlig. Ovanlig betyder att du måste köpa en hel pall kartong från återförsäljarna.)

3. Ta reda på ett tryckeri som har valsar stora nog att trycka 800g kartong. (Alltså inget litet tryckeri)

4. Lös alla mjukvaruproblem: Tryckerier kräver ofta Adobe Indesign, kräver att du vet vilka färger du ska använda (alltså inte vad färgerna heter i programmet). Vill du undvika raster krävs att du tar reda på vilken PMS du ska ha (tryckarna blandar då färgen själv). Kolla upp så att du får rätt upplösning (tryckerier använder inte dpi utan lpi). Se till att tryckeriet kör någon typ av efterbehandling så du får ett tunt lager lack på trycket.

5. Ta reda på en riktigt duktig "fogfirma", som har hantverksskickligheten att limma ihop fram och baksidorna 100% exakt. Det tog lååång tid innan vi hittade en.

6. Gör en stans. Mig veterligen finns det bara en enda stansfirma i Sverige som har 100%-ig precision. De gör stansen med laserteknik (vilket inte vanliga tryckerier gör, de gör stansarna för hand). (Problem - stansfirman vill ha en fil som har vektorgrafik).

7. Ta reda på en stansare som har den precisionen att man kan stansa manuellt. Vanliga stansmaskiner kan stansa upp till ett par milimeter fel, vilket innebär en katastrof för en ASL-spelare.

 

Klar!

Link to comment
Share on other sites

Tack Martin

 

Anledningen till att jag undrade om det var lite hemligt ligger i att; Är det möjligt att göra countertryckning utan kontakter i tryckeribranschen till ett rimligt pris, jag blev nämligen oerhört imponerad över hur suveräna brickorna var, jag hade inte alls väntat mig DEN kvalitén.

Å då priset var så lågt som det var så .......ja jag blev nyfiken.

 

/jerry

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...