Jump to content

Balance eller Handicap


Janusz

Recommended Posts

Ett scenarios som jag verkligen ogillar är North Bank (A38-versionen). Det lustiga med scenariot, i mina ögon, är att Balance för britten är att tysken får en 50mm mortar.

 

För er som inte kan scenariot utantill så är britterna alltså moral 8 trupper, med de bästa ledare du någonsin sett (räknat per squad (4)), de står i trä- och stenhus med många övervåningar, och tysken har bara 7 SS-squads att anfalla med allt som allt. Åh, jag glömde, brittisk SAN är 6.

 

Det som är roligt är ju att jag som britt blir skitglad om tysken preppar med en 50mm mortar. Chansen att han tillfogar mig minsta skada är nästan mindre än att min sniper skadar honom, och så blir det ju en HS som inte flyttar frammåt. Skiten väger ju 5pp också, så den är ett hinder för omgruppering också. Ärligt talat, så skulle jag nog ge tysken så många 50mm mortars han vill. Här, ta 14! 15, om en skulle pajja!

 

Vart vill jag komma med mitt gnäll? Jag vill veta:

Hur ofta använder du balance som den står på scenariot?

När du designar scenarion, hur stor ska balance vara? I vissa scenarion utgör den en ökning med 10% av en sidas slagkraft, ibland är den en ökning av SAN från 3 till 4.

Gillar du balance som påverkar VCs, eller vill du ha föränding av styrkor? Av SSR?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Förhoppningen är väl att balansen på scenariot är ok från början. Så balansen på scenariot (som jag ser det i alla fall)

är det man är villig att ge upp för att få spela en viss sida.

Sedan finns det ju balanser som man undrar om inte designers endast har lagt till utan att tänka till bara för att det skall

finnas balanser på scenariot.

 

Spelar jag utanför turneringar så använder jag ytterst sällan någon balans.

Link to comment
Share on other sites

När jag gör balans nuförtiden brukar jag tänka på att...

 

Inte balansen mellan sidorna tar ut varandra. Som ni säkert uppmärksammat har MMP en ny standard där man ska kunna köra med bägge sidors balans utan att dom "nollas".

 

Balansens storlek visar väl egentligen min osäkerhet på hur balanserat jag tror scenariot är. Det är omöjligt att vara helt säker på att scenariot är helt balanserat, men om en balans som jag gjort träder i kraft så ska det vara balanserat. Ta till exempel Fields of Black Gold. Scenariot är antagligen helt balanserat om man kör med den tyska balansen - en rysk HMG blir en MMG.

 

Balansen ska inte ha med några nya specialgrejer som sätter karaktär på scenariot, som en ny pansarvagnstyp eller en ny kanontyp. Inte heller ta bort någon karaktäristisk pryl.

 

Men egentligen bryr jag mig minst av allt om balansen i ett scenario. Jag kör mycket sällan med balans själv. Men det kan vara kul att påverka folk som gör ABSer till scenariot.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...