Jump to content

Hur ska vi lösa tidsbristen på Friendly Fire till nästa år?


Mattias Rönnblom

Tidsbrist.  

16 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ingen annan har tagit upp frågan om hur det fungerade att bara ha två scenarion att välja på. Som relativt novis i dessa sammanhang tycker jag att det fungerade bra. Sparar väl fem minuter mellan varje runda att slippa titta på det tredje alternativet.

 

Stökandet med att jaga/låna spelplaner och overlays tar en del tid. Att kraftfullt på FrF:s hemsida uppmana alla spelare som kan att åtminstonde ta med sig de overlays och spelplaner som de vet är bland de ovanligare, sparar en del tid för alla. Väl förberedd => snabb start => bra förutsättning att hålla tiden.

 

MVH

 

Göran A

Link to comment
Share on other sites

Många scenarion blev "judgade" på årets Friendly Fire, ibland även för spelare som spelar relativt kvickt. Vad ska vi göra, för att få mer tid?

 

 

Lottningen var väldigt tidsödande. Ibland ville flera spelare börja nästa match men kunde inte pga att lottningen inte var fixad ännu.

En bra idé är att göra en färdig turneringtrappa där man vet att vinnaren i en viss grupp möter vinnaren i en annan. Likaså med förlorarna. På så sett kan man starta igång nästa match så fort man ser att den andra gruppen spelat klart.

Link to comment
Share on other sites

Ingen annan har tagit upp frågan om hur det fungerade att bara ha två scenarion att välja på. Som relativt novis i dessa sammanhang tycker jag att det fungerade bra. Sparar väl fem minuter mellan varje runda att slippa titta på det tredje alternativet.

 

Kul att du tycker. Jag tycker också det fungerade bra!

 

Stökandet med att jaga/låna spelplaner och overlays tar en del tid. Att kraftfullt på FrF:s hemsida uppmana alla spelare som kan att åtminstonde ta med sig de overlays och spelplaner som de vet är bland de ovanligare, sparar en del tid för alla. Väl förberedd => snabb start => bra förutsättning att hålla tiden.

 

Håller med. Något måste göras för att fler har med sig grejer till konventet nästa år.

 

När det gäller overlays, är många rädda om sina och vill inte att det slarvas bort något, så skulle jag kunna kopiera upp en uppsättning till alla och ta med till konventet nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Hi Guys,

 

time pressure and the resulting need to judge some games at mid-play were the only two negative factors in my Friendly Fire experience this year. Quality of scenarios, fun factor, the venue and everything else were super. Really good job.

 

As a TD in Arnhem, I have seen the huge increase in people's enjoyment of the tournament if they are NOT under such pressures and can finish their games at their own pace. It can be deeply frustrating to play for several hours, get halfway through a fun scenario against a great opponent, and then some kind of random dice roll or ruling ends it.

 

The only reasonable option, in my view, is to start much earlier, eg Friday at lunch time, and play two rounds on Friday. Then you make space for a bigger round (scenarios like Sting of the Italian Hornet, which was too large to complete on Sunday) on Saturday, with no time pressure.

 

If the different start time would mean you need to switch to another venue, that's OK I am sure - FrF is so cheap, including a fantastic scenario pack in your tournament costs - if it would be some Kroners more expensive to rent another place, I don't think that would affect value for money much.

 

All the good advice (come more prepared, have counters ready, have setups ready, start exactly on time) are well-intended, but do not change the basic feature of Tournament ASL: playing complex scenarios and enjoying them to the fullest require enough time, period. And three scenarios on Saturday will always lead to big problems as a result.

 

Hope it helps,

 

Peter Struijf

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...