Jump to content

Några newbie-frågor om stridsvagnar


Minondas

Recommended Posts

Igår kväll hade jag chansen att äntligen köra mitt första scenario med stridsvagnar, "Clash at Borisovka"från SK3. Föga överraskande var det en minst sagt förvirrande erfarenhet och vi har säkerligen begått kopiösa mängder med fel, men kul var det i alla fall. Jag hoppas jag kan få klarhet i de saker jag kan fortfarande minnas att vi hade problem med. (OBS. Vi använder fortfarande SK-reglerna, som jag misstänker skiljer sig markant från standard ASL).

 

A. Om en stridsvagn skjuter på ett annat stridsvagn i sin Movement Phase (alltså Bounding First Fire), får den då Target Aquisition på sitt mål?

 

B. Vi hade vissa problem med case 24 i "TH Dice Roll Modifiers"-tabellen. Vi hade följande situation: i början av dess förflyttning, stod stridsvagnen på en höjd, helt osynlig för alla övriga vagnar på spelplanet. Den flyttade tre hex och blev i den sista hexen synlig för två motståndare (den kom till elevationslinjen och blev synlig för vagnar som stod en nivå lägre ner). Den förbrukade den näst sista MP för att komma i hexen och den sista MP för att stanna. Alltså ingen "in motion". Jag valde att skjuta på den efter att den stannade. Två frågor om denna situation:

* Kan man i def. fire phase använda den MP som används för att stoppa fordon som "trigger" för defensiv beskjutning? Eller får man bara skjuta på dom medan dom fortfarande är i rörelse? (dvs. innan det har stannat)

* Om ett fordon har utnyttjat en MP för att stanna, måste man fortfarande betrakta den som Moving Target när man skjuter på det i den pågående fasen och därmed få DRM från case 24?

 

C. Såvit jag har förstått reglerna för AP ammunition korrekt, så får man en "kill" om man lyckas slå under Final TK. Slår man ett över final TK, kan man få en "Shock". Slår man exakt final TK och har träffat i chassit, är den en automatisk "immobilisation". Men jag har inte hittat några regler för exakt final TK och träff i tornet. Har en sådan "träff" ingen effekt?

 

Tack på förhand för Er hjälp!

 

MVH

Marcus B.

Edited by Minondas
Link to comment
Share on other sites

(OBS. Vi använder fortfarande SK-reglerna, som jag misstänker skiljer sig markant från standard ASL).

Det som skall sklija är att vissa regler som finns i ASL inte finns i ASLSK. Dom som finns i ASLSK är (om än kanske i lite annan form) med även i ASL.

 

A. Om en stridsvagn skjuter på ett annat stridsvagn i sin Movement Phase (alltså Bounding First Fire), får den då Target Aquisition på sitt mål?

Nej, endast om den har en stbiliserad kanon - d.v.s. Gyro - tror inte det finns med i ASLSK.

 

B. Vi hade vissa problem med case 24 i "TH Dice Roll Modifiers"-tabellen. Vi hade följande situation: i början av dess förflyttning, stod stridsvagnen på en höjd, helt osynlig för alla övriga vagnar på spelplanet. Den flyttade tre hex och blev i den sista hexen synlig för två motståndare (den kom till elevationslinjen och blev synlig för vagnar som stod en nivå lägre ner). Den förbrukade den näst sista MP för att komma i hexen och den sista MP för att stanna. Alltså ingen "in motion". Jag valde att skjuta på den efter att den stannade. Två frågor om denna situation:

* Kan man i def. fire phase använda den MP som används för att stoppa fordon som "trigger" för defensiv beskjutning? Eller får man bara skjuta på dom medan dom fortfarande är i rörelse? (dvs. innan det har stannat)

Ja, du kan skjuta Def. First Fire mot alla spenderade MPs.

 

* Om ett fordon har utnyttjat en MP för att stanna, måste man fortfarande betrakta den som Moving Target när man skjuter på det i den pågående fasen och därmed få DRM från case 24?

Ja. Ett undantag är om fordonet börjar MPh stannad. Spenderar ett MP för att starta och sedan utan att ha lämnat hexen spenderar ytterligare ett MP för att stanna - då räknas den inte som Moving Target. I princip räknas ett fordon som Moving Target i hela MPh om:

1. Det börjar sin MPh i Motion.

2. Det har gått in i en ny hex i sin MPh.

 

C. Såvit jag har förstått reglerna för AP ammunition korrekt, så får man en "kill" om man lyckas slå under Final TK. Slår man ett över final TK, kan man få en "Shock". Slår man exakt final TK och har träffat i chassit, är den en automatisk "immobilisation". Men jag har inte hittat några regler för exakt final TK och träff i tornet. Har en sådan "träff" ingen effekt?

I ASL (jag antar att det är likadant i ASLSK, men det är inte säkert):

1. Final TK DR < Final TK = Kill

2. Final TK DR = Final TK = Immobilisation (vid Hull Hit), Shock (vid Turret Hit).

3. Final TK DR > Final TK+1 = Possible Shock (oavsett Hull/Turret hit). Inherent Crew tar en Task Check, missar dom den är det en Shock.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...