Jump to content

Flamethrowers och brutna ledare


Minondas

Recommended Posts

Hej allesammans

 

I lördags hade jag möjligheten att fortsätta min inlärningsperiod med SK1. Börjar få relativt bra grepp om grundreglerna för infanteriet, men då och då dyker det upp en situation som är lite svårtolkad med reglerna i Starter Kitet. Jag har nu två frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

 

1. Flamethrowers - kan de användas mer än en gång i Defensive Fire-fasen?

 

2. Jag råkade ut för följande situation. En bruten ledare och två brutna enheter befinner sig i samma hex (skog), efter att ha routat dit i den föregående rally-fasen. Dom är i skydd, så dom kan ralla som vanligt. I efterföljande rally-fasen försöker jag ralla min ledare och slår en dubbelsexa. För en vanligt enhet sker vid sådant tillfälle en Strength Reduction, så jag antar att ledaren måste göra en check på Wound-tabellen. Är det korrekt?

 

Under förutsättning att jag har rätt i antagandet ovan, vad händer med enheterna som befinner sig i samma hex efter att ledaren har blivit skadad/eliminerad? Ska dom ta en Morale Check, på samma sätt som om ledaren hade blivit skadad av beskjutning? Och om dom skall göra det, ska dom göra det med eller utan Desperation Morale (den försvinner ju i denna fas).

 

Tack på förhand för hjälpen.

 

MVH

Marcus B.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Svaren baseras sig på ASL - men det skall väl vara samma som i ASLSK.

 

Hej allesammans

 

I lördags hade jag möjligheten att fortsätta min inlärningsperiod med SK1. Börjar få relativt bra grepp om grundreglerna för infanteriet, men då och då dyker det upp en situation som är lite svårtolkad med reglerna i Starter Kitet. Jag har nu två frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

 

1. Flamethrowers - kan de användas mer än en gång i Defensive Fire-fasen?

Nej, endast en gång. FT har ingen Rate Of Fire och kan inte används som Subsequent/Final Protective Fire.

 

2. Jag råkade ut för följande situation. En bruten ledare och två brutna enheter befinner sig i samma hex (skog), efter att ha routat dit i den föregående rally-fasen. Dom är i skydd, så dom kan ralla som vanligt. I efterföljande rally-fasen försöker jag ralla min ledare och slår en dubbelsexa. För en vanligt enhet sker vid sådant tillfälle en Strength Reduction, så jag antar att ledaren måste göra en check på Wound-tabellen. Är det korrekt?

Det stämmer. Kallar dom det "Strength Reduction" i ASLSK ?, i ASL heter det "Casualty Reduction".

 

Under förutsättning att jag har rätt i antagandet ovan, vad händer med enheterna som befinner sig i samma hex efter att ledaren har blivit skadad/eliminerad? Ska dom ta en Morale Check, på samma sätt som om ledaren hade blivit skadad av beskjutning? Och om dom skall göra det, ska dom göra det med eller utan Desperation Morale (den försvinner ju i denna fas).

Om ledaren dör av sin skada måste dom ta en Morale Check, om deras Morale är lägre en den brutna ledarens Morale. Blir han bara skadas påverkas inte dom andra enheterna.

Desperation Moralre är endast en DRM (+4) som gäller när man försöker att ralla.

Link to comment
Share on other sites

OK, då körde vi rätt, men ändå inte. Missade biten med att ledaren måste dö innan man skall göra en MC. Och det är nyttigt att veta att DM skall användas enbart vid Rally (det framkommer inte i SK-reglerna). Och du har rätt, det heter Casualty Reduction, precis som i standard ASL.

 

Tack för det snabba svaret.

 

MVH

Marcus B.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...