Minondas Posted March 12, 2007 Report Share Posted March 12, 2007 Hej allesammans Jag är ny i gänget och har precis spelat mitt andra ASL-spel via VASL. Jag är trevligt överraskad över hur väl det funkar och ser fram emot att fortsätta min "inlärningsperiod". Jag och min motståndare använder oss av ASLSK-regelsetet och har lite svårt att hitta tydliga regler för följande situationer: 1. En enhet blir pinned efter första beskjutning och bryter efter den andra. Därefter förflytar sig en motståndarenhet in i hexen intill. I och med att att den brutna enheten också är pinned, kan den inte routa ifrån sin position. Vad händer med den? Är det så enkelt att en pinned enhet som bryter forlorar sin Pinned-status? Eller blir den eliminerad i och med att den är oförmogen att routa? 2. Om en bruten enhet hamnar i CC, vad händer med den? ASLSK-reglerna säger att den inte får anfalla, men att den får försvara sig med -2DMR. Men vilken vapenfaktor ska den använda, den på den obrutna sidan? Och hur ska man hantera situationen där anfallaren väljer att angripa en grupp som inkluderar både den brutna enheten OCH andra obrutna enheter? Tack på förhand för Er hjälp. Marcus B. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted March 12, 2007 Report Share Posted March 12, 2007 1: Den förlorar sin pinned när den bryter.2: Här skiljer sin ASLSK ganska mycket från ASL, bara så du vet det och inte blir förvånad när du i framtiden går vidare.Den har sin vanliga FP, som ju jämförs med anfallarens FP. Så här:Tyska 467 är bruten, och hoppas på av en rysk 447. Tysken försvarar sig bara. Ryssen anfaller med 4 mot 4, dvs 1:1. Detta ger ett Kill# på 5, och en -2DRM pga av tysken är bruten.Om tysken också hade en hel och fin 467 i samma närstrid, kan ryssen välja att anfalla den ena eller den andra, eller bägge med 4 mot 8, 1:2, dvs kill#4 men med ett -2DRM mot den brutna enheten. Med ett slag på 5 överlever alltså den fräscha gruppen medan den brutna dör. Med ett slag på 4 halveras den fina och den brutna dör. I ASL försöker en bruten grupp i melee dra sig ur (withdraw), och stannar inte och väntar på att bli förgjord. Bara så du vet.Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 2: Här skiljer sin ASLSK ganska mycket från ASL, bara så du vet det och inte blir förvånad när du i framtiden går vidare.Vad är det för skillnader mellan ASL och ASLSK när det gäller att attackera brutna enheter i CC ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 Det faktum att brytisen inte försöker sticka iväg, utan stannar och låser fienden i melee i väntan å att bli slaktad. En 247 HS har verkliga problem med att få ihjäl en bruten 666, det kan ta en stund. I ASL hade 666:an stuckit, get -2 extra för withdraw, och sedan lämnat 247:an fri att dra vidare på nya äventyr.Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 Det faktum att brytisen inte försöker sticka iväg, utan stannar och låser fienden i melee i väntan å att bli slaktad. En 247 HS har verkliga problem med att få ihjäl en bruten 666, det kan ta en stund. I ASL hade 666:an stuckit, get -2 extra för withdraw, och sedan lämnat 247:an fri att dra vidare på nya äventyr.Menar du att Withdrawal från Melee inte finns med i ASLSK ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 prexis. Inte ambush-withdrawal heller.Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now