Jump to content

Scenario Designers Guide av Mark Pitcavage


ragngand

Recommended Posts

Mark Pitcavage avhandling om design av WWII scenarion till framförallt ASL finns nu tillgängligt att beställa direkt från tryckeritjänsten Lulu. Boken är på 72 sidor och innehåller även två nya ASL scenarion, priset är 20 USD + frakt (ca 10 USD).

 

se länk nedan:

 

http://www.strategyzoneonline.com/forums/s...ead.php?t=45821

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Av nyfikenhet införskaffade jag Mark Pitcavage testamente (typ) till eftervärlden och det gick otroligt smidigt, efter drygt en vecka levererades den från Spanien(!) välförpackad i styv kartong som ett rekommenderat brev.

 

Fysiskt kan man säga att häftet är i amerikanskt A4 (8,5" * 11"), omslaget är i färg, glossigt och fint medan innehållet är lite närmare kopieringskvalitet och endast svartvitt. Helt ok, men invändigt liknar den utseendemässigt mest en uppsats på gymnasienivå med tvåkolumners text formaterat i Word med lite bilder inskarvat.

 

Inte alltför övertygad om produkten gav jag mig alltså hän att läsa häftet och upptäckte att den innehöll ett och annat matnyttigt som var intressant att läsa om för en som jag oinvigd i scenario designer skrået. Mitt intresse var främst från spelarperspektiv, då jag inte har ambitioner (läs tid och underlag) att designa egna scenarion.

 

Efter att ha läst guiden kan jag förhoppningsvis bättre läsa intentionerna i ett scenario (främst om det är designat av Mark) och kanske fick jag också lite lust att någon gång göra en egen ansats. För den som skulle vilja prova på hantverket att snickra på egna scenarier, så är den intressant att titta närmare på även om de mer luttrade förmodligen har uppgiften ganska klar för sig.

 

De två scenarion som medföljer kan nog vara lite kuliga att prova på men är i mitt tycke inget måste ha.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...