Jump to content

Vilka är de bästa icke-MMP kampanjerna?


ragngand

Recommended Posts

Well, om du inte bara vill ha "svenska" åsikter så bör du surfa över på AZO forumet, där har de precis diskuterat detta tema.

Hej Ola!

 

Jo, jag har sett en del av vad som sagts där, men de goda amerikanerna börjar väldigt tidigt i samtalet käfta istället för argumentera så innehållet förloras ofta till förmån för en chans att proppa på varandra.

 

Därför min fråga från ett svenskt perspektiv, om vilka som är lite bättre, eftersom utbudet är lite av en djungel och okända marker för mig. Det enda jag har sett är ett par vanliga Critical Hit moduler och de var visuellt inte särskilt tilltalande, men om innehållet kan jag inte säga så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Själv tycker jag att Stalnie Prostori ser bra ut.

Kommer från Tactiques och är därför dessutom gratis nedladdningsbart från www.socalasl.com

I övrigt skulle jag säga att man får vända sig till HoB och de jag själv föredrar där är OtO som är grymt bra om man gillar öppna fält och massor med stridsvagnar och artilleri mot fortifikationslinjer. Berlin: Red Vengeance är också mycket bra men säljs inte längre och har en del regelproblem som måste fixas till.

Just nu håller HoB på att fundera kring en nyutgåva av detta och i så fall kanske jag själv är med och skriver om reglerna så därför är jag naturligtvis subjektiv.

Det CH ger ut är jag själv mycket tveksam till, nya enhetestyper som har counters som är en gåta att gissa sig till vad de betyder. CH har också otroligt mycket regelproblem och använder ett kampanjsystem som jag hittills aldrig träffat någon som förstår (Platoon Leader, detta finns att ladda ner gratis från CHs hemsida).

Dessutom är det många av CHs historiska moduler som inte ens innehåller någon kampanj utan bara scenarios på en historisk karta och med nya terrängregler som ofta är i konflikt med ASL-reglerna och näst intill omöjligt att få svar från dem om man har frågor angående deras produkter. Jag tycker också att CH tar väl häftigt betalt med tanke på att man köper något som sannolikt är dåligt speltestat.

Jag skulle rekommendera att hålla sig till MMPs kampanjer så länge och snart kommer ju VotG och en del annat godis från MMP och också en del nytt från HoB som blir bättre än det de gjort hitintills eftersom de fått nya designers och bättre kvalitetskontroll.

Link to comment
Share on other sites

Det CH ger ut är jag själv mycket tveksam till, nya enhetestyper som har counters som är en gåta att gissa sig till vad de betyder. CH har också otroligt mycket regelproblem och använder ett kampanjsystem som jag hittills aldrig träffat någon som förstår (Platoon Leader, detta finns att ladda ner gratis från CHs hemsida).

 

Instämmer till fullo om CH:s Platoon Leader. Är bland det mest otydliga jag har läst inom ASL. Spelade igenom Cemetary Hill och insåg bla att det inte finns på något ställe vad som gäller för att vinna en kampanjdag...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej Grabbar

 

Själv tycker jag att Stalnie Prostori ser bra ut.

Kommer från Tactiques och är därför dessutom gratis nedladdningsbart från www.socalasl.com

I övrigt skulle jag säga att man får vända sig till HoB och de jag själv föredrar där är OtO som är grymt bra om man gillar öppna fält och massor med stridsvagnar och artilleri mot fortifikationslinjer. Berlin: Red Vengeance är också mycket bra men säljs inte längre och har en del regelproblem som måste fixas till.

Just nu håller HoB på att fundera kring en nyutgåva av detta och i så fall kanske jag själv är med och skriver om reglerna så därför är jag naturligtvis subjektiv.

Det CH ger ut är jag själv mycket tveksam till, nya enhetestyper som har counters som är en gåta att gissa sig till vad de betyder. CH har också otroligt mycket regelproblem och använder ett kampanjsystem som jag hittills aldrig träffat någon som förstår (Platoon Leader, detta finns att ladda ner gratis från CHs hemsida).

Dessutom är det många av CHs historiska moduler som inte ens innehåller någon kampanj utan bara scenarios på en historisk karta och med nya terrängregler som ofta är i konflikt med ASL-reglerna och näst intill omöjligt att få svar från dem om man har frågor angående deras produkter. Jag tycker också att CH tar väl häftigt betalt med tanke på att man köper något som sannolikt är dåligt speltestat.

Jag skulle rekommendera att hålla sig till MMPs kampanjer så länge och snart kommer ju VotG och en del annat godis från MMP och också en del nytt från HoB som blir bättre än det de gjort hitintills eftersom de fått nya designers och bättre kvalitetskontroll.

Tack för ett rejält svar på min fråga, jag var intresserad att förutsättningslöst höra om vi svenskar delade den allmänna uppfattningen om CH. Det verkar finnas en del i USA som har sina sympatier stark rotade i det företaget, medan majoriteten vill racka ner på deras existens. De har antagligen också gjort en del bra produkter, men det är svårt att veta vad som är vad. Jag har fått uppfattningen att Ruweisat Ridge tillhör deras bättre, är det någon som sett/spelat det.

 

Det låter annars mycket hoppfullt med en hel del saker som HoB funderar på att ge ut igen, BRV vore jättekul att se i nytryck för de kopior som går att köpa håller vad jag förstår inte heller tryckmässigt måttet. Deras OtO framstår annars som det självklara valer, synd bara att jag får utslag på armarna av icke officiella counters, men dessa kanske inte är helt nödvändiga, eller?

 

Givetvis går man och hoppas och längtar efter VotG, och det är ingen direkt brist på saker att spela, har mycket, mycket kvar att spela av det officiella materialet.

Link to comment
Share on other sites

Ruweisat får också många bonuspoäng för att den är den enda ökenkampanjen som finns.

Oto innehåller massor med specialtanks och flyg medföljer modulen.

"To the Reischstag" är inte så bra. Starkt obalanserat.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...