Jump to content

M Söderberg

Members
  • Posts

    76
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Posts posted by M Söderberg

  1. Jag vill tipsa om denna, relativt, nya sajt. På några få år har Neal Ulen skapat en betydande resurs med en mängd instruktionsfilmer men också filmer med replay och en hel del andra resurser. Framförallt Nybörjare har otroligt mycket att hämta här. Men även vi som spelat lite men som fortsatt jobbar på att lära sig.

    https://asl-players.net/

    • Thumbs up 3
  2. Ja, det är likadant för mig med färgerna i appen ReadEra. Jag har experimenterat med lite olika appar och program och sett flera andra appar har liknande problem med eASLRB. Också i andra tabeller. Bl.a. TO HIT.

    Jag använder normalt inte tabellerna direkt från eASLRB. Jag har gjort mina egna i en separat PDF. Dock genom att kopiera från eASLRB. Men då i ett program på PC. Då har har jag fått färgerna rätt.

    Jag förstår inte varför färgerna på vissa ställen kan bli helt fel i vissa appar. Men jag vet att PDF-formatet kan vara lite knepigt ibland.

    • Thumbs up 1
  3. En träff med MG (som ordnance) mot AFV görs ju med C7.31 AP TO KILL TABLE och C7.7 AFV DESTRUCTION TABLE. För MG finns en speciell kolumn i den senare tabellen. Det innebär att DR=TK# blir Stun. Och vid 1>TK# händer inget.

    Men det finns också en not F vid kolumnen för MG som säger "includes 12.7mm and 15mm and AerialFire". Den har jag tidigare missat. Det verkar ju tydligt då att man använder den kolumnen också för alla 12.7mm och 15mm.

    Men vilken kolumn används för ATR?

    Det borde väl egentligen vara samma som för 12.7mm och 15mm? Men det är inte tydligt specificerat. De flesta ATR var ju under 15 mm förutom Finska Lahti och Japans 20mm.

    Eller är ATR inte inkluderad och använder vanliga vänstra kolumnen för Direct Fire?

     

     

  4. Som jag har lärt mig och som jag tokar reglerna  så får du göra "Ambush Withdrawal" efter att båda slagit på varandra, eller om du dödat fienden.
    Formuleringen "may withdraw from CC automatically after resolving all CC attacks by and against it, but only before Melee occurs." betyder ju det. 
    Det betyder ju också att om du inte dödar fienden så får fienden slå på dig innan du gör "Ambush Withdrawal".
    Jag ser heller inget som säger att flera units måste göra "Ambush Withdrawal" till samma Hex. Så de borde kunna dela på sig.
    Gällande om det står HIP i den Hexen så läser jag i A11.21 att om man gör Withdrawal till en hex med Conceled units så dör man. Gissar att det blir samma sak med HIP-units.

    • Thanks 1
    1. Kan en Observer i S10 placera en AR i O6?
    2. Kan en Observer i O10 placera en AR i O6?
    3. Kan en Observer i S10 placera en AR i N5?

    Enligt C1.3
    "placing an AR counter on any hex containing a Location that is in his Observer’s LOS which he wishes to be the target of an OBA attack"

    Från S10 har ju en Observer inte LOS till units i Wadin i O6 däremot från O10. Spelar det någon roll? Ingen Unit kan ju vara i O6 utan att vara i Wadin eftersom det är Cliff på sidorna.
    I N5 kan ju en unit vara i Crest status som Obeservern i S10 har LOS till. Då borde väl AR kunna placeras där.
    För att detta ska vara logiskt måste väl svaret vara JA på alla 3.  Men jag tycker inte riktigt att reglerna är tydliga här (heller).

    Vad har jag missat?

    Skärmbild 2023-06-18 171959.jpg

    • Thumbs up 1
  5. 6 minutes ago, carlsson said:

    vidare till Q5 där man kan välja att avsluta

    Detta med Route är verkligen spännande komplicerat. Tack för svaret. Jag hade absolut missat tysken i J7.
    Jag hade heller inte koll på att den kan stanna i Q5. Jag trodde den måste fortsätta mot huset i U6. Men jag antar at den kan stanna eftersom den ej är i Open i Q6 och samtidigt inte når fram till U6.

  6. D2.52 AXIS VEHICLES: All Axis vehicles [EXC: motorcy-
    cles]  in North African (as defined in F11.2) scenarios set prior 
    to  October  1941  are  assumed  to  have  their  MP allotments 
    printed in red (2.5-.51).

     

    F11.2 The following chart is used in lieu of the E3 DYO Temperate 
    Weather Chart to determine the Weather of a DYO scenario set in an 
    Arid Land (defined as North Africa [Egypt, Libya, Tunisia, Morocco, 
    or Algeria], the Middle East [Syria, Lebanon, Palestine, Iraq, or Persia], 
    the islands of the Mediterranean, or East Africa)—even if it uses any/all 
    non-Desert Board(s). 

     

    Frågan gäller. Räknas "North African" i D2.52 som hela "Arid Land" i F11.2? Dvs inkl. Middle East, islands of the Mediterranean och East Africa.
    Eller räknas "North African" i D2.52 endast "North Africa [Egypt, Libya, Tunisia, Morocco, or Algeria]" i F11.2?

    Jag menar att det är det senare. Men jag ser gärna någons annan vy på frågan.

  7. 18 hours ago, andersb80 said:

    Ok tack för tydliga svar! 

    En tanke om P6 inte är KEU i början av RtPh: Borde min unit inte kunnat gå mot N5 (som är en building och också 2 hexes bort) via O5? 

    Jo. Jag tror du har rätt. Det såg jag inte. Om den går via O5 så kan den routa till N5. Under förutsättning att P6 inte är KEU. 

    Vi får se om någon kan bekräfta att det är rätt. 

  8. 53 minutes ago, andersb80 said:

    Skymmer Orchard så att Enemy unit i P6 inte är known i utgångsläget i O4? Utan unit i P6 upptäcks först i O5?

    Det blir ingen Interdiction i O5 och Q5 p.g.a. Orchard?

    Hypotetiskt, ifall det var fri sikt till enemy i P6 från O4. hade det funnits något att göra då för min unit?

    Orchard är bara Hindrance. Så ingen blockering om det inte går igenom minst 6 hexes. Jag tänkte att huset i P6 kanske blockerar mellan O4 och P6. Men svårt att se härifrån.

    Orchard är inte Open Ground. Så ingen interdiction. Däremot skulle det bli interdiction i P4 om den skulle kunna Routa där, beroende på LOS enligt ovan.

    Om det LOS till P6 så dör din MMC. Det finns inget håll den kan Routa utan att Routa mot en KEU.

  9. 3 hours ago, andersb80 said:

    Vi utgick från att eftersom min unit kom från R6 så är tysken i P6 en known enemy unit. Det finns även tyskar i L3 i Melee, så även de är  known enemy unit för min unit.

     

     

    Om inte din MMC i O4 har LOS till tyska ledaren 9-1 i P6 nu i RtPh så är den inte Known. Vad som skedde tidigare i MPh har ingen betydelse. 

    Jag tror du måste Routa till byggaden P5 som är närmast. Och där upptäcka Enemy units i P6 och då fortsätta  via Q5 mot byggnaden i U6.

    Routar du mot byggnaden O6 så upptäcker du tysken i P6 redan när du är i O5. Möjligen får du då stanna i O5 eftersom det är Orchard och inte Open.

    Det sista är jag osäker på. Så jag hoppas någon kan rätta mig om jag har fel.

  10.  

    11 minutes ago, andersb80 said:

    Jag antar att TEM bara används för modifieringar som kommer utifrån den hex som target är i och Hindrance används för modifieringar för hexes mellan unit som skjuter och target.

    Vad finns det för regelskillnader mellan TEM och Hindrance för övrigt, mer än olika definitioner? 

    Din beskrivning summerar väl skillnaden ganska bra. Men som vanligt finns undantag. T.ex. SMOKE och FFE som ger Hindrance både i Target hex och Firer hex. 

    ASLRB A6.7 och A7.6

  11. Jag vill bara lägga till att inte blanda ihop TEM med Hindrance som jag tycker görs i frågan. 

    Det är TEM 0 i alla Grain hexes S1, S2, S3, T1, T2 U2. 

    Däremot är det Hindrance +1 för varje grain hexes som LOS går över mellan Firer och Target. 

    Sedan summeras ju totala Hindrance DRM med totala TEM till DRM som påverkar IFT. 

    • Dice 1
  12. 13 minutes ago, Klas Malmström said:

    Jag tror inte att det görs någon "updates" fil till varje version. Nu har jag inte wargame vault så jag vet inte hur det ser ut där. 

    Det finns ingen update -fil på Wargame Vault. Bara de olika versionerna av EASLRB i två varianter för varje version. En variant som tydligen ska vara bättre på att behålla Zoomning när man hoppar mellan olika avsnitt med de inbyggda länkarna. Jag har dock inte märkt någon skillnad på dessa. Min erfarenhet säger istället att det beror på vilken programvara som använder för att läsa filen. Varför de gamla versionerna a EASLRB finns kvar vet jag inte. Jag tycker dessa är överflödiga. Jag använder bara senaste hela tiden.

  13. 5 hours ago, Jerry said:

    tycker den har svårt att ladda ner... lyckade still plattan o telefonen men inte den stationära.....

     

    Du behöver bara ladda ner den en gång. Sedan är det en pdf-fil som du kan dela eller flytta mellan dator, platta och telefon med t.ex dropbox. Väldigt smidigt och enkelt. 

  14. Jag skär de större scenariekorten så de får plats i A4 fickor. Behövs bara några millimeter. Men jag scannar in alla scenarior och gör PDFen sökbar med OCR. 

    På det sättet är det lätt att söka fram scenarior med Night, OBA, Italian eller något annat. 

    • Thumbs up 1
  15. 21 hours ago, Klas Malmström said:

    Man "sugs in" i Melee i slutet av Close Combat fasen....finns några undantag, t.ex. en Infantry OVR som misslyckas.

    Ok. Men i så fall får väl Berserken skjuta halved TPBF på AFPh då den ännu inte är i Melee? 
    Och i så fall drabbas då alla som sedan tidigare redan är i Melee? Både friendly och Enemy units? 

×
×
  • Create New...