Jump to content

B-E Karlsson

Members
  • Content Count

    395
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

Posts posted by B-E Karlsson

  1. Hejsan pojkar.

    Jag har en fråga om OBA och Blast height. Ser ryssen (N5) med sin telefon Spotting rounden i D5? Det är tre hexar rök och ett blazing wreck mellan dom? Som jag läser det har röken level 2 för att det är mild breeze och att Blast heighten på SR:en också är level 2.

     

    smoke.jpg.90abd6e30b02bbba68c4d9dd28737eb5.jpg

    Tack på förhand.

     

  2. Tjena en fråga till som jag inte löser. I bland bara rör jag till allt.

    Jag har lyckats röka in ett gäng ryssar i en varböld som nu är mer eller mindre blind. Jag har skjutit rök och undrar nu hur länge ligger röken kvar efter att mitt OBA är klart? FFE:C är alltså på brädet och jag är osäker om jag ska fortsätta röeken eller försöka flytta den.

     

    Tackar. B-E

  3. 14 hours ago, Fiedler said:

    Säker på det?

    B2.1 ...."Shellholes can

    be created to a maximum of one per hex during play by placing a

    shellhole counter in Open Ground, orchard, brush, or grainfield

    immediately after any Original KIA result during a PFPh/DFPh

    resolution of a Concentrated HE FFE (or aerial bomb/rocket) attack

    of ≥150mm."....

     

    OCH AT ditches behandlas som trenches enligt 

    B27.56 ANTI-TANK (A-T) DITCH: A SSR may specify placement of

    trench counters as an A-T Ditch or obstacle in order to simulate extensive

    anti-armor defenses. An A-T Ditch is treated the same as a trench except that

    no vehicle may enter an unbridged A-T Ditch and Infantry must pay two MF

    plus COT to enter/exit the counter of an A-T Trench.

     

     

    ---> FIxa dit ett bombflygplan eller tungt artilleri så kan du lösa situationen.. (Men antagligen har jag missat ngn obskyr regelreferens som säger ngt annat)

     

    Jag har ju STUKAS med 200mm bomber men de om jag fattar rätt kan inte ha hexar utan enheter som mål. Om min motståndare rör sig ner i en då jäklar kommer jag försöka bomba bort både honom och de förbannade dikena. :)

    Tack för referenserna. Det var ju något som jag helt missat.

  4. 2 hours ago, Jerry said:

    Kolla reglerna (vehicle notes) för dom brittiska broläggarna i "for king and country"

    Tror det står där ......

    Om du har den eller "west of alamein"

    Tackar. Ja jag har läst den men undrade egentligen om det finns något annat sätt att fylla igen de förbannade dikena. Mina vagnar måste fram!

  5. Tjenare.

    Finns det någon möjlighet att ta sig över ett AT-Dike med ett fordon? Reglerna säger att  An A-T Ditch is treated the same as a trench except that no vehicle may enter an unbridged A-T Ditch and Infantry must pay two MF plus COT to enter/exit the counter of an A-T Trench." Jag förstår att de inte bara kan köra över men med benämningen "unbridged" så kanske det går att bygga något för att ta sig över. Jag vet att i alla fall britterna hade en broläggare under kriget. Jag hittar inget i reglerna om hur man skulle gå tillväga för att brygga ett AT-Dike.

  6. Ahh. Då förstår jag varför jag blev så förvirrad. I min "ska vi kalla det inte sanktionerade e-regelbok från nätet" står det lilla H (Köper MMP:s e-regelbok så fort den kommer ut). Tusen tack.

     

    Min spelkompis har alltid sagt att det kostar 5MP så vi har kört med det så inga scenarion har blivit förstörda av den förvirringen.

  7. Tjena en superenkel fråga för er veteraner. Vad kostar det för en fully-tracked AFV att gå upp en level (openground). Blir lite galen av att läsa reglerna just nu. Jag säger att kostnaden blir 1 (openground) dubblad till 2 för att man går uphill.

     

    DOT: Dependent on Other Terrain in hex. = 1 MP openground

     

    h = MF cost of each full level higher elevation entered is doubled. Alltså dubblad tX2

     

    Så 1x2 = 2.

     

    Kruxet är att i en YT video visar dom kosstanden som 5. Vad har jag missat?


    Tack på förhand

  8. Tjena.

     

    Jag har en fråga jag inte kan klura ut svaret på. Om jag är i CC mot en AFV och AFV:n är Bogged. Kan jag i MPh dra mig ut ur hexen. Om jag fattar reglerna rätt kan jag gå ut ur hexen om AFV:n fortfarande är i motion men kan jag det när stålmonstret är Bogged?

     

    Tackar på förhand.

  9. Hej alla.

     

    Jag skickar ut en förfrågan om spelare som antingen spela eller är intresserade av att spela i Karlstad och Värmland. Kanske någon hänger här som vill spela men känner att de inte har motspelare. Skicka ett PM eller maila mig på bjorniskarlsson@gmail.com

  10. Tackar. Tillslut hittade jag det.

     

    A moving unit/stack can undergo a FFE attack in its MPh and again (along with the hexs other contents) in the DFPh. A FFE does not cause Interdiction.

     

    Så jag hade drömt det.

  11. Hej

    Jag tycker mig minnas att en MMC som rört sig från en hex (med FFE) till en annan hex i fientligt FFE inte kan bli attackerad igen i DFPh av den nya hexens FFE? Vill inte att min motståndare ska käka mer stål än han behöver. Har jag drömt det här för jag hittar det inte när jag läser OBA reglerna?

     

     

    Tackar

×
×
  • Create New...