Jump to content

Attack&Defense options


TSUN

Recommended Posts

Jag har en concealed 9-1 på bottenvåningen av ett muromgärdat stenhus. I samma hex finns en 658:a med Wall Advantage för muren. Båda enheterna anses väl vara i samma Location (?) B9.32.

De blir attackerade av en adjacent 458:a (2x4FP för Point Blank). Det blir 4FP+3TEM mot ledaren samt 8+2TEM mot squaden. Attacken använder samma DR mot IFT.

Fråga 1. Är det riktigt att man måste börja med att se om det blev effekt mot ledaren först?

Fråga 2. Anta att det inte blev någon effekt mot ledaren, (dvs han har fortfarande '?' på sig) men squaden måste slå ett moralslag. Måste ledaren hjälpa till med sin -1 bonus (och därmed förlora sin concealment (?)) eller kan ledare avböja (, t.ex för att squaden klarar sig ändå)?

Fråga 3. Spelar det någon roll vad det är för en ledare: 8-1 ? 8-0? 6+1?

Link to comment
Share on other sites

Hej grabbar.

 

Du vet inte om enheten behöver hjälp innan du slår tärningarna och huruvida ledaren är med eller inte är något som avgörs innan du slår tärningarna.

 

Jag citerar A10.72, det är inte mycket om att få VÄLJA där:

"A player cannot decline use of a non-zero (whether positive or negative) leadership modifier in the same Location or moving stack when performing a MC/TC or Rally attempt or Ambush, Concealment, Search Casualties, or Integrity Check dr/DR unless there is another leader present in the Location or moving stack whose leadership modifier he can substitute."

 

Det här förklarar det hela ganska tydligt. Notera att du kan välja att inte använda ledare för en fire attack dock. Fortfarande gäller min första mening här, du måste deklarera användandet av en ledare för en fire attack innan du slår tärningarna så du kan inte slå tärningarna och konstatera att du slår bra och därför i efterhand deklarera att du använder eller inte använder ledaren.

Undantaget är Armor Leader's.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...