Jump to content

sD och Movement attempt


Martin Svärd

Recommended Posts

Här kommer en regelfråga som i ASL - ASO sammanhang närmast kan betraktas som livsviktig att kunna och som jag till råga på allt jämt glömmer.

 

En tysk StuGIIIG står stilla utan LOS till någon annan fientlig AFV. Plötsligt händer det. Tre Ryska T-34 M41 dyker upp. Eftersom scenariot handlar om att vara vid liv med min StugIIIG vill jag lägga rök och bli motion.

 

Om jag minns rätt så spelar det ingen roll vilken ordning jag lägger rök eller blir i motion, huvudsaken är att jag inte börjar skjuta mot T-34orna.

 

Har jag rätt?

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det.

 

Det som i hvertall er klart er at du har lov til først å prøve Motion Attempt, og deretter sD.

 

Andre veien er vel også lov. Grunnen til at jeg er litt i tvil, er at D13.2 sier :"During the opponent's MPh, a smoke dispenser usage attempt can be made following any MP/MF expenditure by an opposing unit in the vehicle's LOS as if it were intervening with Defensive First Fire."

 

Hvis "as if it were intervening with Defensive First Fire" betyr at du legger på en First Fire brikke, så kan du ikke foreta Motion Attempt etterpå.

 

Men min tolkning av setningen er vel at det bare betyr at du kan forsøke Smoke når du eller kunne ha skutt DFF, men at det ellers ikke regnes som DFF.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag tror inte det. Jag har för mig att det räknas som eldgivning när du...skjuter rök. Jag är inte riktigt säker på att jag håller med om det vettiga i den tolkningen, men för att undvika trassel och diskussioner om regler så är det bäst att starta först och lägga rök sedan. Det köper alla, vad jag vet, medan det finns folk som ifrågasätter när du gör det i annan ordning.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...