Jump to content

ASL Scandinavian Open 2004 AAR


Klas Malmström

Recommended Posts

I år gick resan ner väldigt smidigt. Inget kaffestop i år så vi är på plats

redan omkring klockan 11. Ingen syns vid spellokalen förutom en dam från Danmark

som inte var intresserad av att släppa in oss för att kontroller om det var

någon i lokalen.

Efter en liten promenad och en kaffe nere på stan är vi tillbaka och Michael

står utanför ihop med några andra. Nu är klocka c:a 12 och vi får veta att

klocka 13 kommer vi in lokalen. Efter ännu en promenad så kommer får vi

äntligen tillträde till lokalen.

 

Turneringen kommer igång lite senare än utsatt tid men inte så mycket.

 

Omgång 1 - Fredag eftermiddag

MP3 Holy Ground - William Hanson

Tyskar (William) som försöker ta en by från amerikaner (jag) på karta 42 (som

är en rolig karta med byn på flera små kullar). Om jag minns korrekt så vinner

tysken om han håller ett visst antal byggnader. Både sidorna har variabel OB,

där man får välja bland infanteri/SW/SMC, kanoner och fordon.

 

Spelar jag om detta så väljer jag nog inte som jag gjorde denna gången. Samt att

jag skulle noggrannare räkna på vilka hus man måste hålla för att vinna.

 

Osäker på om någon sida har "edge":en i detta scenariot men jag valde amerikanerna

för jag ville ut och flyga - det kommer en 1944 Figher-Bomber i turn 3 som

flygunderstöd för amerikanerna. Samma turn så kommer de tyska stridsvagnarna in.

 

Turn 3 minns jag inte vad den attackerade men i turn 4 så William ganska bra läge

och har tagit en del hus och jag borde kanske har attackerat hans infanteri (det

gäller ju att ta hus) med flygplanet, men det mål han har radat upp är för

inbjudande (ett sådant tillfälle man inte kan missa, även om det kanske inte är

det bästa för att vinna scenariot).

 

I fyra hexes i rad har han:

Hex 1 - Squad med MMG

Hex 2 - Squad, Halvbandvagn, Panzer IV

Hex 3 - StuH 42 (fet Stug med 105 mm kanon)

Hex 4 - Halvbandvagn, Panzer IV

 

Efter lite regelbläddrande så konstaterar jag att man inte kan göra To Hit attempt

mot fler än ett fordon i varje hex. Efter lite diskussion så kommer vi fram till

att minst 1 enhet måste börja röra på sig innan FB kan attackera (vilket i efterhand

har visat sig vara fel) - så squad:en i Hex 1 smiter undan (hade varit svårare att

se den med Sigthting TC ändå) - men sedan kommer FB inflygande:

 

Passerar Sigthting TC mot Panzer IV i Hex 2. Anfaller den med To Hit attemt med MGs.

Samtidigt är To Hit DR en attack på 12 kolumnen mot halvbandvangen/squad:en i samma

hex. Träffar Panzer IV och slår tillräckligt lågt i To Kill DR för att slå ut den.

(minns inte vad som hände halvbandvagnen/squad). Vidare till nästa hex:

 

Träffar StuH 42 med MG, ingen effekt på To Kill slaget. Följer upp med bomberna

och två tärningsslag senare kan alla se hur en StuH 42 counter ser ut på backsidan.

 

I sista hexen så attackeras Panzer IV och MG To Kill slaget blir precis lika med To Kill

numret så det blir en Stun. Halvbandvagnens crew missar moralslaget på attacken mot

dom blir också stun.

 

Som sagt var jag borde antagligen försökt att hitta några infanterimål men raddan

med fordon blev för frestande.

 

Vi spelare vidare och efter en stund så kommer Michael Hastrup-Leth fram och säger

att vi endast har 10 minuter kvar innan omgången är slut och scenariot måste avgöras

via bedömning.

 

Jag gör en snabb koll av brädet och konstaterar att William för tillfället har

tillräckligt med hus och jag har tappat en del infanteri. Dock är hans vänsterflank

lite sårbar, då det pågår en Melee och vinner amerikanerna den så kan dom

kanske ta tillbaka en del hus. Han har även en squad bakom våra linjer men den

hålls i schack av två stycken Shermans.

 

Nåväl, jag är ingen anhängare av att bedöma scenarion så jag erbjuder William segern.

Så här i efterhand skulle vi nog har fortsatt då åtminstone 2 scenarion pågick

minst 1 timme efter "10 minuters" varning som Michael gav oss.

0-1

 

Fika dags nu så jag återkommer senare........

Link to comment
Share on other sites

Del 2:

Omgång 2 Fredag kväll - Andreas Carlsson

OA7 Celles Melee

Andreas har redan skrivit om detta scenario, se Celles Melee

så jag tänker inte skriva så mycket mer om det.

1-1

 

 

Omgång 3 Lördag morgon - Magnus Hindsberger

FE26 Precious Minutes

En binge (Magnus) japaner som anfaller en hop med amerikaner (jag) (filipiner egentligen).

Japanerna skall över en stor Palm Tree plantage och sedan genome en massa Kunai för att ta fyra

hyddor på andra sidan brädet, där två 75mm ART pjäser väntar på dom.

 

Jag har satte upp ganska långt bak jämfört med dom flesta andra som spelade detta scenario

som försvarare. Jag lyckas dock att hålla min styrka ganska intakt och kan omringa den sista

hyddan med "kroppar" och Magnus har ingen chans att komma åt den, men vi spelar klart så

vi båda kan racka upp några CC CVP till.

 

Jag hade lite tur i mitten av detta scenario när jag flera gånger lyckades pinna:s Magnus

japander isf att reducera dom och därmed kunde dom inte komma in i CC och det bidrog till

att min styrka hölls ganska intakt.

2-1

 

 

Omgång 4 Lördag eftermiddag - Peter Rogneholt

MP5 Rats Of Hamich

Första gången Peter och spelar (tror jag vi kom fram till i alla fall). Även i detta scenario

får båda sidorna välja OB. Jag väljer en Panzer IV med snabbt torn och två 75mm kanoner (en

AT och en ART).

 

Den allmänna uppfattningen om detta scenario är att det är pro-tyskt (även med den speciella

balansen som gäller i turneringen, en extra 6-6-7 squad).

 

Amerikanerna (Peter) anfaller tyskarna (jag) på karta 43 (tror jag). Amerikanerna vinner om

både tyska kanonerna (som ej får sätta upp HIP) slås ut eller om dom tar 8 av 10 sten

hus/rubble. Alla hus kan bli rubble innan spelat börjar (man slår en tärning). Amerikanen kan

välja att anfalla från två olika håll och två olika turns.

 

Som tysk kan man välja en del fortifikationer och jag valde Minor (AP och AT) och Wire.

Jag skulle kanske välja något annat om jag spelar detta igen.

 

Peter kommer in med två stora infanteri stackar genom en stig i skogen. Hans första M4

boggar (det är Mud) i den första hexen.

 

Min AT kanon som står på en liten kulle har inskjutning på en amerikansk stack, och i

den följande Prep Fire fasen skjuter den igen på en amerikans stack som består av

en 8-1, 6-6-7, ?+6-6-6, ?+3-4-7 (om jag minns korrekt). Resultatet blir en 2MC.

8-1, slår 1,1 och blir Berserk. 6-6-7 slår också 1,1 och skapar en hjälte. De som var

under ? träffade ej, men..... 8-1 ser till att samtliga i stacken går Berserk.

 

Denna stack drar mycket eld (överflödig kommentar) i nästa amerikanska movement fas.

Den del av dom dör, men en 6-6-6 överlever ett par turns och dör faktiskt inte förens

den är inne i samma hex som min Panzer IV.

 

Ledaren blir tidigt wounded och masar sig sakta över brädet i leran och precis när han

står framför en kanonen så kommer han upp i siktet för den tyska snipern.

 

Jag kommer inte ihåg hur många hus Peter lyckades att ta, men i den nästa sista tyska

prep fire fasen så öppnar den tyska AT kanon upp ordentligt (rof 3-4 gånger) och i

princip hela den amerikansk frontlinjen bryter.

 

Annat som hände:

Jag kastade en DC på en amerikansk 3-4-7 med FT. 3-4-7 bröt, men den tyska 4-6-8 stod kvar

som om ingenting hade hänt. På det enda vettiga skotten min PSK hade slog jag givetvis

en 10 och den gick sönder (kan ha varot dammet från DC'n som kom in i eldröret).

 

Peter - rätta mig om jag minns något fel eller om du har någat att tillägga.

3-1

 

 

5 Lördag kväll/söndag morgon - Olav Heie

CH149 Final Embrace

Alla säger att detta är ett stort scenario, själr tycker jag inte det "ser" så stort ut.

Mina tyskar försvarar ett vägskäl mot Olavs britter. Britten skall ta hus men det är

vid ett vägskäl och en liten kulla striden står/avgörs.

Olav är välllllldigt försiktig med sin 6 stridsvagnar. Jag har två 75L HIP, och två

3-4-8 HIP, den ena med en FT (helt felplacerade skulle det visa sig) och en 3-4-8 med PSK.

 

Detta scenario drog ut på tiden ordentlig och vi var klara c:a 03:45 tror jag. Olav

kunde till slut ta tillräckligt med byggnader och vinna. Med en liten annorlunda set-up

tror jag att han skulle fått det betydligt svårare.

 

Sedan var det ett misstag att försöka reparera kanonen på min ena Panter (eller misstaget

var att slå en 6:a när jag gjorde försöket). Den borde jag har använt mot hans infanteri som

hade infiltrerat bakom tyskarnas linjer.

 

Den enda AT kanonen som kom i in spelet kom ut lika fort igen. När en Firefly åker förbi

på 3 hex avståns har den 9 att träffa, men inte då, 6,6 blir det av två reparations

försök senare så har crew:n tröttnat på den och kastat bort slagstiften. Nåväl, dom

springer fram mot Firefly'n och efter tredje CC rundan hittare dom äntligen magnet

minan och Firefly'n går upp i rök.

3-2

 

 

6 Söndag

SP108 Searing Soltau - Michael Hastrup-Leth

Andra gången vi möts. Michael britter anfaller mina tyskar som är inkvarterade i en liten by.

Tyskarna har fyra kanoner som skall täcka två framryckningsområden. Tyvärr för mig så

är två av dom på fel sidan om brädet med tanka på var britterna kommer.

Britterna har bl.a. 2 Wasps och 2 Crocodiles - ruggigt.

 

Den första Wasp:ens FT går sönder ganska tidigt och den hamnar till slut i samma hex

som min mortar crew och dom har några rundor CC (där Wasp:ens AAMG också går sönder).

 

Sedan tröttnar bestättningen på en Crocodile på spektaklet och kör upp bredvid och

vrider på kranen mot Melee. En KIA senare och brushen brinner, crew är borta och

Wasp:en med.

 

Mina tyskar håller emot ganska bra och tar ut den ena Crocodile men ett PSK skott från

en hus, men till slut har jag endast en Crew kvar i det huset jag måste hålla och

Michael har en half-turn kvar. Utanför huset står den Wasp och en ruta längre bort

en Crocodile, så jag behöver nog inte säga mer förutom att scenariot var över efter

den första attacken i prep fire fasen (Crocodile:n fick in ett K resultat).

3-3

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...