Jump to content

Lite SASL-idioti


Fk Ståhl

Recommended Posts

Någon som känner lite för SASL-problematik?

 

Hur löser man i så fall följande ofta uppdykande problem:

En FRIENDLY unit traskar på i open ground.

En S? unit ligger åtta hexes bort och kan göra en AC dr eftersom nämnda FRIENDLY unit just är åtta hexes bort och ett skott mot den skulle ge en -2 modifier.

AC dr är OK och en ENEMY unit ser dagens ljus: en 337 squad som överhuvud taget inte kan skjuta på grund av avståndet.

 

Jag brukar spela med förklaringen att min FRIENDLY unit har mycket skarp iakttagelseförmåga och därmed kan "avslöja" den fientliga enheten genom någon form av spaning eller liknande.

Men håll med om att det är irriterande! Den enhet som aktiveras borde ju i rimlighetens namn åtminstone ha något att komma med innan den "avslöjar sig själv"!

 

Är det någon som har en förnuftig lösning på problemet?

Är det någon som spelar SASL över huvud taget?

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Nä, det är bara du som spelar SASL. Nördighetsfaktorn är skyhög, och kan bara slås av tärningstorn och hemmagjorda brickor :)

 

Jag har aldrig hållit i något SASL, men här är min lösning:

 

Du spelar i grund med dig själv, och kan göra ett mission (rätt va?) lättare eller svårare som du behagar? Baserat på vilken nation du ämpar mot kan du ganska bra förutse räckvidden på deras vapen.

 

Om du möter partisaner eller andra som bara har räckvidd 3, låter du dem aktiveras först på range 6. Om det är blandat, typ ryssar med en del conscripts, kan du låta fienden vänta med aktivering om skott senare är troligt, eller aktivera nu om det "är värt det". För att göra det svårare kan ju fiendens sunkiga enheter få massor med LMG och ATR så det får lite räckvidd :)

 

Är detta förslag överhuvudtaget applicerbart på SASL? Tja, det är vad jag har i alla fall.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Nä, det är bara du som spelar SASL. Nördighetsfaktorn är skyhög, och kan bara slås av tärningstorn och hemmagjorda brickor

 

Så lågt som till tärningstorn och hemmagjorda brickor har jag inte sjunkit än, tack och lov! Det får vara någon måtta på galenskaperna! :D

 

Tack för kommentaren, hur som helst.

Jag tror att din idé i alla fall till viss del går att använda. En kort summering av SASL-funktionerna:

I SASL har varje nationalitet sina egna regler för aktivering, det kan alltså skilja något från fall till fall.

Just nu är jag i Burma -41. En brittisk kommandostyrka ska bland annat spränga en kraftverksdamm.

Försvarande japaner (S?-counters) är utplacerade enligt konstens alla regler och kan bland annat aktiveras om en FRIENDLY unit passerar på åtta hexes avstånd och skottet kan få en -2 modifier.

Om de kraven är uppfyllda måste en activation check göras för att se om S?-countern är en dummy eller ej. I det här fallet görs en AC dr <= 3 (över är dummies).

När man väl konstaterat att det finns en enhet i hexen i fråga görs en DR på en activation table. Beroende på tärningsslag kan resultatet variera från ingenting eller civilister via HS, S, ldr och supportweapons till ordnance och stridsvagnar.

Blir resultatet exvis en S görs en ny DR på en squad generation table och - vips! - har man blivit sig tilldelad en 447 eller 628 eller vad det nu kan vara.

Man skulle kunna tänka sig en houseroule där den squad som genererats måste kunna nå målet med verkanseld; att man alltså väljer närmast högre unit om den har bättre räckvidd och så vidare. Det är ju faktiskt en tanke.

 

SASL kanske är ganska nördigt men det är rätt roligt.

Det jag uppskattar mest med det är att motspelarens drag inte går att räkna ut i förväg, i alla fall inte helt. Problemet med att spela ett vanligt ASL-scenario "mot sig själv" är att man, i alla fall jag, lätt blir låst i sitt eget tänkande. Det är rätt sällan man kan överraska sig själv med ett improviserat och genialiskt motdrag.

Tyvärr.

Det får väl anstå några år tills seniliteten har bitit sig fast så till den milda grad att man från ena dagen till den andra glömmer vilka planer man hade för attackern när det är dags att spela defender. ;)

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

3-3-7:an är så pass dåligt disciplinerad att den helt enkelt skjuter blint. Typ...

Tycker även jag att det verkar som en rimlig och bra bild av vad som händer. Bara för att man inte kan skjuta på dina trupper med någon effektivitet så kan man ju säkert lobba iväg lite kulor.

 

Annars kan man ju tänka sig att det mer handlar om LOS - de gjorde någon form av aktivitet som ledde till att de tappade concealment eftersom du var inom LOS... Valet av 8 hexar är väl mer en fråga om spelmekanik, man får rätt typ av flöde på spelet.

 

En modifikation av genereringstabellerna är säkert en bra lösning det med även om jag generellt är lite skeptisk till att använda egna regler...

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Tack för flera bra svar!

 

Jag är inte direkt förtjust i att hitta på egna regler eller modifikationer till tabellerna jag heller. Nervositet eller några skott i blindo får duga som förklaring - det skulle ju lika gärna ha kunnat bli en bättre enhet med SW som aktiverades. Och det är ju kul om man har lite tur någon gång ... :rolleyes:

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...