Jump to content

Infanteri som lägger rök under MPh


ragngand

Recommended Posts

Nu kommer en liten fundering från mig igen, hur blir det med en MMC som använder tex 2mp för att lägga rök i en ruta bredvid, mellan sig själv och en motståndare. Påverkar röken beskjutningen, och vad händer med röken om man blir broken på den första mp:n? (eller på den andra?)

 

Normalt sett om man går in i en woods hex för 2mp och blir pin/broken på beskjutningen under den första mp:n kommer man iallafall in i skogen. Om man kliver ur ett foxhole för en mp i en ruta och blir pin/broken så har man iallafall ändrat location.

 

Men kan alltså rök förhindras genom att beskjuta den som lägger ut den, och/eller ska man ta hänsyn till rök för den rökläggningen som man beskjuter?

Link to comment
Share on other sites

I ASL sker all First fire som svar på att man har betalat MP för något som redan är gjort. Röken är redan lagd. Undantaget är DC-placement, där det uttryckligen står att man kan hindra placeringen genom beskjutning. Detta gäller även hoc-up av kanon tror jag, samt vissa clearence. Men i övrigt är gjort gjort.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

I ASL sker all First fire som svar på att man har betalat MP för något som redan är gjort. Röken är redan lagd. Undantaget är DC-placement, där det uttryckligen står att man kan hindra placeringen genom beskjutning. Detta gäller även hoc-up av kanon tror jag, samt vissa clearence. Men i övrigt är gjort gjort.

Janusz

Tack Janusz!

 

Det lättade mitt hjärta, då vet jag vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...