Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ASL Sweden Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

M Söderberg

Members
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by M Söderberg

  1. Intressant. Jag tittade på dessa regler nu. Jag tror som Carlsson. Men som jag tolkar E1.63 så, om du hade en Ledare eller Hero tillsammans med denna stack så skulle denna AFV inte vara LAX. De skulle då inte Straya.
  2. M Söderberg replied to Jerry's topic in Regelsnack
    D9.3 All Infantry in the same Location with a wreck/friendly-AFV/abandoned-enemy-AFV are entitled to a +1 TEM Alltså "friendly-AFV". Det blir alltså -2 om AFV skjuter med MG i en annars OG hex. Med kanonen blir det istället Case E +2 och inget FFMO eller FFNAM. Även Case A, change CA kan vara relevant då vapnet måste peka mot hexside som berserken kommer in i hexen via.
  3. M Söderberg posted a topic in Regelsnack
    En German AFV går in VBM med sista MP i en Woods hex med en Russian Squad och en Ledare och blir kvar där i Motion. Tornet är riktat in mot skogen. Squad och Ledare klarat PAATC och gör CC Reaction Fire Street Fighting på MPh. Dock utan resultat. AFV beskuter på AFPh Infanteriet i skogen. Dock utan resultat. På CCPh kan då återigen Squad och Ledare attackera AFV med Street Fighting? Och själva bli attackerade? Ingen ny PAATC behövs? Om Squad och Ledare hade missat PAATC på MPh. De är då PIN? Skulle de då kunna attackera AFV på CC? Behövs ny PAATC? Något jag missar eller tänker fel?
  4. Det är RtPh och German Leader A behöver Routa. Han väljer att routa ut ur det hus han är i och väljer då O7 som mål eftersom O7 är närmast och han ser ej de T34 som finns i Q5 och R5. När han på sin väg kommer till M6 upptäcker han T34 i R5 och får då inte fortsätta mot O7 eftersom han då kommer närmare denna T34. Nytt närmast mål är K8. Dock är det 5MF dit och ledaren har bara kvar 4MF. Får han routa mot K8 och hamna i K7 eller L7? Eller måste han stanna i M6? Om det var hus i L7 så att ha hunnit fram, hade han då kunnat fortsätta dit? Jag tolkar A10.51 som att han skulle få routa till hus i L7 men är osäker på om han får routa mot K8 då han inte hinner fram.
  5. M Söderberg replied to Jerry's topic in Regelsnack
    Nja. Helt säker är jag sällan på ASL-regler. Men jag tolkar B26.4 så. " There is no additional cost for Infantry to enter a Wire Location beyond the normal COT of that Location. However, when entering a Wire Location (regardless of phase), they are placed on top of the Wire counter (even if dis- embarking from a vehicle) and must remain there until they expend sufficient additional MF to move beneath the Wire " Du går först in i Wire Location och hamnar ovanpå. Möjligen har du sedan slut på MF. Hur som helst är det först sedan du slår en dr när du försöker gå vidare. När det är Natt så vet du kanske inte förrän du går in i location att det är en Wire där. Det blir nästa steg att försöka ta sig vidare. Innan dessa så kan du bli beskjuten. Någon mer regelkunnig kanske kan bergskräfta om jag har rätt.
  6. M Söderberg replied to Jerry's topic in Regelsnack
    Assault movement går bra i Wire. Men Double Time kan inte användas för att gå ner under Wire. Om du gå in en en hex med Wire där det finns 1 FP Residual. Den gör ingen effekt. Så då skjuter fienden med 4 FP men gör heller ingen effekt. Då blir det plötsligt en 2FP Residual där. När du sedan slår en dr och går ner under Wire så drabbas du eftersom Residual har "increased strength".
  7. M Söderberg replied to Jerry's topic in Regelsnack
    ”more vulnerable” betyder det jag skrev i mitt tidigare svar. "Såvida inte den unit drabbas av mer negativ DRM" Som exempel. Om en squad går Assault movement in i hex med Wire där det finns Residual som den drabbas av men utan FFNAM DRM. Sedan försöker enheten gå under Wire och slår dr3. Det betyder att den kommer under Wire men får lov att använda totalt hela MF på 4 och får då inte fördelen av Assault movement. Den drabbas då av - 1 FFNAM som den inte gjorde tidigare. Alltså blir den drabbad av ytterligare en attack från samma Residual eftersom den är ”more vulnerable”.
  8. M Söderberg replied to Jerry's topic in Regelsnack
    Jag utgår från att du menar Infantry unit. Då är det A) som är rätt. Förutom att den spenderar MF inte MP. Residual FP attackerar endast en gång per location. Såvida inte den unit drabbas av mer negativ DRM. ASLRB A8.22
  9. Självklart. Jag missade den detaljen. Så enkelt det blev då.
  10. "A vehicle towing a Gun pays one extra MP (MF for wagons) per hex entered (added after all other modifications to the MP/MF cost)." "The MP cost of VBM is double that of the hex’s non-obstacle terrain (usually Open Ground) per hexside traversed; any additional terrain cost in that hex (such as SMOKE or a move to higher elevation) is also doubled." Jag tolkar detta som att +1 MP för towing inte dubbleras för VBM eftersom det bara "additional terrain cost" som dubbleras. Är det rätt? Om jag tolkar rätt i ovanstående. Betyder det att om man fortsätter VBM ytterligare en hexside i samma hex så blir det inte ytterligare +1MP för towing eftersom man är kvar i samma hex?
  11. M Söderberg replied to minke's topic in 12R7
    Jag är intresserad av att köpa KgP I, A Bridge to Far och Festung Budapest Också osäker på värdet. Men kan betala en del bara för dessa. Jag bor i Stockholm men skulle möjligen kunna åka upp och hämta eller ordna transport. Skulle i så fall kanske kunna köpa mer eller resten också. Men det är av mindre värde för mig.
  12. Svante och jag är på plats senast 14:00
  13. M Söderberg replied to CTABKA's topic in AAR
    Jag vill framhålla min modiga tyska 8-0 ledare som på näst sista Turn står ensam mitt på bron som skulle försvaras. Endast beväpnat med sin Luger. Det gick som det gick.
  14. Eftersom muren är på den lägre nivån (Level 0) och både I12 och G12 är på Level 1 så påverkar inte muren alls. Dvs ingen +2 TEM.
  15. Det som styr att muren är på den lägre nivån är B9.35. I senaste ASL Journal #15 finns en lång och informativ artikel om just LOS between different vertical levels. Där tas detta med murar upp.
  16. Ja. Muren mellan H12-I12 befinner sig en nivå lägre och blockar därför inte. Ja. Av samma skäl som ovan. I13 får dock +2 TEM av muren.
  17. Korrekt med First Fire på truppen i N2 för att de trodde de såg något och sköt. Du måste också slå med tärningarna för att se om du aktiverar Sniper eller förstör vapnen eller Cower (då blir det Final Fire). N2 kan också sedan skjuta Subsequent FF på N7 eftersom de inte ser K3. Den är inte known.
  18. Jag läser följande gällande OVR, Concealed infantry, pin, och FFMO. A7.82 "Pinned Infantry is not subject to any further DRM for FFNAM/FFMO during that Player Turn." A12.41 "all concealed enemy Personnel in that Location must instantly either be revealed voluntarily (12.14) or take one combined PAATC" "If that PAATC is failed, all those subjected to it are immediately pinned and revealed." D7.15 "OVR vs Infantry/Cavalry in any Open Ground hex may apply the FFMO -1 DRM, cumulative with applicable TEM" Då undrar jag om det innebär att infantry som inte klarar PAATC vid en OVR och därmed blir PIN slipper FFMO -1 DRM vid denna OVR pga av det som står i A7.82?
  19. Jo. Absolut. Men de kan väl knappast få +3 TEM i trähus och +4 TEM i stenhus för att det går Armored Assault? Med tanke på meningen i D9.3 "This TEM is applicable only if the unit can claim no other positive TEM"
  20. Jag hade en klar uppfattning om svaret på en gång och tyckte frågan var enkel. Men när jag tittade i regeln D9.31 så var det inte så självklart. Så frågan är relevant. Dock står det i början på D9.31 "Infantry may take advantage of the +1 TEM afforded by a friendly AFV in the same hex" Och då menar jag att det hänvisas till D9.3 som ju D9.31 är en underregel till. Och där står tydligt "This TEM is applicable only if the unit can claim no other positive TEM"
  21. Jag antar att infateriet gjort Armored Assault med vagnen på Mph. Och du undrar nu hur det blir på DFPh. Står infateriet i en byggnad så har de ju redan minst +2 i TEM. Och det kan ju inte kombineras med vagnens TEM. Så jag menar att svaret är Nej.
  22. Det är ingen Sunken Road B4. Så den går uppe på kullen. B10.4. vehicles must pay four MP & COT (unless they enter via a road hexside, in which case they pay two MP plus the COT of the hex entered).
  23. A10.51 ..........a rout-ing unit must move to the nearest (in MF calculated at the start of its RtPh) building or woods hex (even if overstacked) unless that route is through/into a known minefi eld or FFE, or is not traversable (e.g., through a Blaze, un - bridged Water Obstacle, Cliff, etc.). Du måste alltså välja huset bakom, som du beskriver, om det är närmast i MF. Du sätter alltså inte fart mot det brinnande huset. Om det är Blaze får du inte gå där. Du måste gå runt.
  24. Från ASLRB Indedex "ADJACENT (Locations [and units in them] are considered ADJACENT if any Infantry unit in one Location could conceivably—ignoring any enemy presence—advance into the other during the APh and a LOS exists between the two Locations" Jag tolkar det som att man bara kan kasta Smoke på hex som man då kan gå till från Bypass. Dvs inte på andra sidan huset/skogen.
  25. Ja. +3 TEM för stenhus. Ibland blir ASL lite abstrakt och man får följa reglerna. Ingen LOS mellan L5 och M9.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.