Jump to content

hubespocket

Members
  • Posts

    12
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Örebro

hubespocket's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Reputation

  1. Tack! Semester just nu men låt oss bli lite mer specifika när det börjar lida mot höst. Mvh Jan
  2. Hej! Låter bra. Spelat ända sedan SL-tiden, men på senare år tyvärr rätt sporadiskt så jag är ganska ringrostig med reglerna. Spelat BV, Yanks, RB och KGP. "Erkänner" en förkärlek till östfronten. Vore kul att spela lite fransmän eller britter, har inte gjort det sedan Crescendo of Doom för jättelängesen! Mvh Jan Lundin
  3. Hej! Bor oxå i Örebro, men ingen att spela med som är i stan. Spelat ända sedan SL-tiden, men på senaste tiden med långa avbrott.

  4. Någon från Örebro som vill köra ASL? Mvh Janne
  5. ja, vill man "raise the stakes" en aning kan man som ryss få 4 JS-2 istället för T-34 i "balance". Värt att pröva kanske.
  6. Last act in Lorraine Vi beslöt att låta ryssarna vila ett tag och köra ett västfrontsscenario istället. Valet föll på Last act in Lorraine som såg riktigt intressant ut. Scenariot har publicerats i The General för herrans massa år sedan. Nåväl, det är december 1944. Ett Ami infanterikompani understött med inte mindre än tretton Shermans ska erövra den franska byn Singling (byn på bräde 12) som försvaras av ett gäng väldigt krigströtta tyska grenadjärer (antagligen markpersonal från Luftwaffe som tvångsförflyttats till armén då det är conscript squads med 2 i ELR). De goda nyheterna för tysken är dock att dina grenadjärer understöds tre Panthrar, två Jagdpanzer IV och både PAK- och FLAK kanoner. Inledningen gynnar amerikanen på grund att det tyska försvaret uppenbarligen överraskades av anfallet (tyskarna får inte får flytta på Turn 1 vilket ger Amis två movement phases att utveckla sin anfallskraft och som tysk kan man bara se på och lita på tärningarna i def och prep...). Dessutom får Amis lägga två rejäla rökridåer med sitt artilleri för att avskärma sin framryckning mot byn. Jag spelade tysk och ställde upp mitt pansar långt fram för att utnyttja Panthrarnas 75LL kanoner maximalt - ett misstag skulle det senare visa sig. Grenadjärerna spred ut sig i själva byn, med en HMG och min arty observer i ett kyrktorn (klassiskt). Låt spelet börja! Turn 1, jänkarna anfaller från två håll med 6-7 vagnar i varje anfallsgrupp, infanteriet uppsuttet på vagnarna. Några eldskurar från tyska 20mm FLAK och HMGs senare övertygar Amis att det inte är någon bra ide rulla in i eldgivning uppsuttna på Shermans, så resten av jänkarinfanteriet hoppar av vagnarna utom LOS från tyskarnas tunga vapen. Ett "tank-shootout" uppstår omedelbart. Panthrarna har svårt att hitta mål pga Amis rök...två turns senare brinner 7 Shermans, dock är samtliga tyska vagnar utslagna. Gjorde några rookie-misstag och visade Panthrarnas ganska svaga sidopansar...missnöje! Min OBA börjar alldelles utmärkt, men menige Schmidt hade tydligen glömt byta batterierna till radion (slog 12 på maintain radio contact DR) så vi kan glömma OBA tillsvidare... Tyvärr hann vi aldrig slutföra scenariot utan bara första akten. Måste medge att det såg ganska risigt ut för tyskarna då Amis hade sex Shermans kvar. Sannolikt hade de kunnat metodiskt rensa byn med tanke på deras kraftiga understöd av pansar....but we`ll never know. Med "facit i hand" skulle jag placerat mitt pansar i ett bakre läge istället för att dras in i pansarstrider direkt (fem tyska vagnar mot tretton Shermans). Även om tysken slår ut 2 vagnar mot varje förlorad egen vagn innebär det ändå att det är tre Shermans kvar...känns historiskt! Om jag får tillfälle att spela tyskarna igen så skulle jag placerat mitt pansar i ett bakre läge, väntat ut Amis anfall och låta mina FLAK, PAK och stackars ELR 2 grenadjärer klara sig bäst de kunde, och sedan gå till motanfall i någon lämplig flank. Tre Panthrar med två Jagdpanzer som täcker flankerna skojar man inte med... pansar är trots allt anfallsvapen. Ett riktigt nice scenario, kul att köra västfronten i december 1944 som inte är Ardenneroffensiven. Hatten av för min Ami motståndare som manövrerade skickligt och satte mitt pansar i en rävsax. Ganska stort dock, så se till att ha en hel lördag fri för spel!
  7. Läst igenom Singling-historiken. Väldigt snygg karta! Gillar den bruna färgen för den rätta höst-vinter känslan. Last act in Lorraine verkar vara ganska väl researchat, då tyskarnas OB i scenariot stämde väl överens med vad som stod i historiken (3 Pz V, 2 JagdPz IV, 1 PAK 40, 3 FLAK och mortar OBA)
  8. Spelade nyligen scenariot "Last act in Lorraine" som avhandlar detta slag. Mvh Jan
  9. Soldiers of Destruction är från Avalon Hill The General, minns ej vilket nummer. Crisis at AG North finns med i nyaste upplagan av Beyond Valor, ursprungligen ett gammal SL scenario som gjordes om och publicerades, tror jag, i The General första gången som ASL-scen. Panzer Marsch är ursprungligen framtaget av franska Tactiques (en fransk ASL-tidning tror jag) som sedan översatts till engelska. Samtliga ovanstående scen har jag laddat hem från brittiska View from the Trenches hemsida.
  10. Panzers marsch! Valde detta icke-officiella scenario mest på grund av att titeln lät cool. En välutrustad tyska styrka med 9 elite squads beväpnade till tänderna, 3 SPW och 3 Panthrar ska bryta igenom det tyska motståndet på bräde 5 och ta ett antal hus på bräde 1. Spelade som ryss och scenariot var en lång resa i frustration rakt igenom. INGENTING funkade. När tyskens uppsuttna SPW-pluton hade brytit igenom mina linjer, en av mina T-34:or i brand och den andra i en hopplös frontduell med två Panthrar så kastade jag in handduken... egentligen inget fel på scenariot men... på grund av detta fiasko lär det nog dröja innan det spelas igen!
  11. First crisis at Army Group North Återigen östfronten, fast denna gång 1941, bara tre dagar in på Barbarossa. Sju ryska vagnar, plus ett gäng 447 ska bryta igenom det tyska försvaret på bräde 4 och 5 och exita minst tre vagnar. Det ryska trumfkortet är deras tre KV-1 vagnar med dess tjocka pansar. Tyska försvaret består av tre Panzer III, en 37mm ATG plus lite infanteri. Som tur är för tyskarna så anländer en 88mm FLAK på turn 1. Vid en snabb blick på ryssarnas OB så ser pansaret imponerande ut, dock inser man snabbt att de lider av mechanical reliability problem, vissa vagnar har inga radioapparater (platoon movement..eeech) och andra svagheter. Nåväl. jag spelade ryss och rullade stadigt västerut med kraftsamling på bräde 4. Tysken grupperade sin "88:a" på bräde 4 så jag ändrade kraftsamlingsriktning in på bräde 5 - stirra in i eldröret på en 88:a på typ 15 hexes avstånd - nej tack! Utan att gå in på detaljer så lyckades till slut två KV-vagnar exita. Ett antal wrecks från båda sidor... Grymt roligt scenario, lagom stort och en intressant taktisk utmaning på båda sidor. "1941 - känsla" på grund av ryssens diverse svagheter och tyskarnas mestadels lätta utrustning (inga Panthrar här inte!). Spelar gärna detta igen!
  12. Det var ett bra tag sedan jag spelade ASL sist, så vi bestämde oss för ett ganska litet och enkelt scenario - Soldiers of Destruction. Det är östfronten 1944, fyra ryska T-34/85 med ett par plutoner 6-2-8 ska bryta igenom den tyska fronten på bräde 6 och 4 som försvaras av SS grenadjärer förstärkta med två tunga pansarvärnskanonvagnar - en Jagdpanther och en Nashorn. Jag spelade tysk och grupperade mitt pansar långt bak för att få ut maximal skottvidd. Spelet började bra då min Nashorn, i en väl vald eldställning bakom en mur på bräde 4, med sin mäktiga 88LL kanon slog ut en oförsiktig T-34 på typ 15 hexes avstånd på första skottet. Ryssarna avancerade metodiskt på bräde 6. Ytterligare två ryska vagnar slogs ut i hopplösa dueller med min Jagdpanther och när ryssarnas sista vagn malf:ade sin kanon och det ryska infanteriet i en korseld av tyska LMGs kastade ryssarna in handduken. Ett riktigt trevligt litet scenario, även om jag har känslan att det är svårt för ryssen att vinna. Passar bra om man bara har en ledig kväll att tillgå. Inga SSR, OBA eller annat "krångligt" gör att spelet flyter på snabbt med förhållandevis lite regelstudier!
  13. Det var ett bra tag sedan jag spelade ASL sist, så vi bestämde oss för ett ganska litet och enkelt scenario - Soldiers of Destruction. Det är östfronten 1944, fyra ryska T-34/85 med ett par plutoner 6-2-8 ska bryta igenom den tyska fronten på bräde 6 och 4 som försvaras av SS grenadjärer förstärkta med två tunga pansarvärnskanonvagnar - en Jagdpanther och en Nashorn. Jag spelade tysk och grupperade mitt pansar långt bak för att få ut maximal skottvidd. Spelet började bra då min Nashorn, i en väl vald eldställning bakom en mur på bräde 4, med sin mäktiga 88LL kanon slog ut en oförsiktig T-34 på typ 15 hexes avstånd på första skottet. Ryssarna avancerade metodiskt på bräde 6. Ytterligare två ryska vagnar slogs ut i hopplösa dueller med min Jagdpanther och när ryssarnas sista vagn malf:ade sin kanon och det ryska infanteriet i en korseld av tyska LMGs kastade ryssarna in handduken. Ett riktigt trevligt litet scenario, även om jag har känslan att det är svårt för ryssen att vinna. Passar bra om man bara har en ledig kväll att tillgå. Inga SSR, OBA eller annat "krångligt" gör att spelet flyter på snabbt med förhållandevis lite regelstudier!
×
×
  • Create New...