Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ASL Sweden Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

carlsson

Admin
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by carlsson

  1. carlsson posted a topic in Nyheter
    Nu finns Action Pack #22 i lager hos Trojan Games! 🥳 490,- för tre nya kartor och en bunt med scenarion är som hittat. Löp och köp! 🤗
  2. Våra ASL-måndagar blir från och med Juli ASL-Kvällar på onsdagar istället! 🎲 I övrigt gäller samma rutin som tidigare: Vi släpper helgtänket och kör istället varje onsdag. Vi spelar på kvällstid med start runt kl. 17-18 och håller på så länge folk orkar och har kul. Längre scenarion är inga problem: hinner man inte klart finns möjlighet att ställa undan spelet och fortsätta vid nästa tillfälle. Alla är varmt välkomna, oavsett om du är en rutinerad ASL-räv eller nyfiken nybörjare. Upplägget är enkelt: Tanken är att det ska vara självklart att ”på onsdagar spelas det ASL på Armagedon”. Drop-in funkar, men föranmälan uppskattas. Hör gärna av dig till mig i förväg så vi vet hur många som kommer och kan para ihop spelare på ett smidigt sätt. Vi räknar med att vara 2-8 pers. Det finns alltid minst en person på plats som kan spela. Skulle det bli ändringar (t.ex. under semestertider) meddelas det på ASL Sweden (https://forum.aslsweden.com/index.php?/topic/11851-asl-dagarna-på-armagedon-är-tillbaka/). För att ha en rimlig chans att hinna med är det bra att bestämma motståndare och scenario i förväg, då kan den som är först på plats ta fram det som behövs och det slipper bli stressigt. Har man kommit igång runt 18 har man en sportslig chans att blir klar. Medlemskap i Armagedon krävs. Det går bra att komma och prova på en eller två gånger, men därefter behöver man bli medlem. Mer information finns här: https://www.armagedon.se/ Scenarion, kartor, brickor, regler, tärningar och tärningstorn finns att låna. Hoppas vi ses i Juli! 🥳 /Andreas Carlsson 🤠
  3. Bra initiativ! Ser ju fantastiskt ut! Blir svårt för mig att vara med tyvärr, men håller det öppet.
  4. Jag kunde inte låta bli att testköra filen i "Modesty Blaise"-stil. Kolla vad coola vi blev – ingen kan ana att vi egentligen är brädspelare! Men plötsligt går det knappt att känna igen vare sig Svante eller Melvin. Och den coolaste blev ju ändå Micke – Den killen vill man inte möta i en mörk gränd (eller över ett ASL-bord)! 🥳
  5. Jag tycker nog att de fyra som är närmast i bild (Svante, Christian, Micke och du) är väldigt lika! Men ja, Svante går inte att missta sig på! En liten tofs på honom och han hade i princip varit Tintin dessutom! 😃 Det blir väl så – Ju fler detaljer "Hergé" får, desto bättre blir det. ;)
  6. Var det nån som sa materialsport? 🤪 Tänk er att vara ny i hobbyn och man hittar den här tråden (pun intended) – Blir man avskräckt eller får man bekräftat vilken nörd man är? 😆
  7. carlsson replied to Patrik's topic in ASL Social
    Grymt! 🥳👏
  8. Som ni alla minns så var Hergé på plats och tecknade av oss när vi åt. Här är resultatet! 😜
  9. Ni har naturligtvis rätt! Jag hade otur när jag tänkte. 🙈 Så: Y5 är närmaste målet. Enda sättet att ta sig dit utan att bryta mot några regler är via Z4 = Interdiction = Ger sig. Jag tackar ödmjukast för tillrättavisningen och backar bugande ut ur rummet...! 🙏🙇‍♂️
  10. Eftersom han KAN routa utan att bli Interdicted så får han lite alternativ (annars hade han gett sig). Närmaste mål i MF är skogen i Y5, 3 MF bort. Han kan bege sig till Y5 på vilket sätt han vill så länge han inte går mot känd fiende. Jag ser tre förslag: Low Crawl till Z4. Springa via AA4>Z3>Y4. Där ser han fienden i X5 och måste hitta nytt mål. Går han till X3 elimineras han eftersom han avslutar jämte fienden. Men X3 är lika långt från fienden som han är nu, så han kan bortse från den. Det går dock inte välja nytt mål (inget går att nå på de 2 MF som han har kvar), så han får gå hur han vill så länge han inte går mot känd fiende. Z4 (Interdiction? Osäker i Alpine Hills) > Y5, hamnar Adjacent fiende och springer därför till Y4 (ev Interdiction om LOS inte passerar kullen i Z4). Han kommer inte till något nytt mål och kan välja att spendera sitt sista MF till Y3 (inte Z3, det är närmare fienden som han vet finns i CC5), men kan också välja att ligga kvar. Edit: Som Melvin skriver måste han ge sig om han blir Interdicted, så det hänger på LOS:en till Y4 skulle jag vilja påstå. Edit 2: Med en oändligt tunn tråd så går LOS genom kullen i Z4 (inscannad karta med streck draget i Photoshop)...
  11. Tack Melvin! Som alltid bra arrat, och grymma scenarioval! 👍 Dessa 4 Friends-scenarion kommer att bli klassiker när de väl släpps. ♥️
  12. …om inte annat kan man ta en öl i solen mellan varven! 🥳☀️
  13. Liten men stadig progress. Inte så många förluster ser det ut som?
  14. Ground Locations torde vara alla locations som inte är Sewer eller i Air.
  15. Ja precis! Search är för övrigt en av reglerna jag skulle vilja ändra: Som det är nu så får man info direkt, jag hade önskat att den kom senare i rundan, t ex i AFPh.
  16. Inte bara det – Man ska förstå den också. 😂
  17. carlsson replied to Patrik's topic in ASL Social
    Härligt! Skåne-enklaven behövs! 🥳
  18. carlsson replied to CTABKA's topic in AAR
    Detta vann jag som Ryss mot Olav på ASO lördag käll, blev en hyfsat enkel match. Sköt ner Stukan med min .50 i AA-läge, den hann dock ta en T-34 först. Manglade in med alla ryssar och bröt det mesta jag sköt på. Sköt rök med SU-vagnarna. Hittade 37:an på Tyskens vänsterflank, den hann immobilisera en T-34 innan jag sköt ner besättningen och tog över kanonen. Olav gav upp runda 3. 😜 Var satte du Roadblock och dina Guns?
  19. Från i måndags. Två partier J183 A Real Barn Burner som senast var med i Rimforsa 2017 (?). Ett scenario där man får öva anfall över öppen terräng och även introduceras till Mortar och Guns. Jag och Tomas spelade mot två halvnya spelare; Marcus respektive Rasmus. Bägge fick vara fransorer och bägge förlorade. Minns inte att det var så hårt för fransonen måste jag säga. Men ett kul scenario!
  20. Jag tror att det är "nya" standarden, men inte helt säker. Kan vara något mellanting mellan de gamla trycken och de moderna. Det borde @Klas Malmström eller @CTABKA veta....
  21. carlsson replied to Jerry's topic in Regelsnack
    Slag för Bog är ingen TC – det är en "Bog Check".
  22. carlsson replied to Guten's topic in Regelsnack
    Slag för Bog är ingen TC – det är en "Bog Check". Immobilization TC kan trigga en Booby Trap, men den drabbar bara ev Personnel i samma Location. B28.9: "A Booby Trap attack causes Casualty Reduction to at least one (if any) Personnel unit (as determined by Random Selection, and not necessarily the unit that took that TC) in that Location."
  23. carlsson replied to Jerry's topic in Allmänt
    Här är alla scenarion som använder VotG-kartan: https://www.aslscenarioarchive.com/adsearch.php?title=&scenID=&pub=0&designer=&gametype=0&publisher=0&location=&sdate=&edate=&adate=&attacker=&attdesc=&defender=&defdesc=&players=&misc=&deluxe=&oba=0&night=&theatre=&minturns=&maxturns=&mintime=&maxtime=&maps=114&maps2=&mapCM=eq&mCount=&overlays=&mindinf=&maxdinf=&mindgun=&maxdgun=&mindafv=&maxdafv=&minainf=&maxainf=&minagun=&maxagun=&minaafv=&maxaafv=&gun1=&sidegun1=&gun2=&sidegun2=&afv1=&afv1side=&afv1c=&afv2=&afv2side=&afv2c=&exit_vc=&building_vc=&area_vc=&unit_vc=&los_vc=&cvp_vc=&geolong=&geolat=&geotolerance=&official=-1&order=title&results=30&start=10&search=1
  24. Fett! 💥
  25. carlsson replied to Jerry's topic in Regelsnack
    426 = Conscript 527 = First Class 628 = Elite Ingen Battle Hardening två steg i taget. Är man diffus i tanken finns desutom en regelbok att läsa (men jag vet, det är lättare att fråga): 😜

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.