Jump to content


Photo

FirstFire mm


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Kenth

Kenth

    7-0

  • Members
  • PipPip
  • 27 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gefle

Posted 17 October 2007 - 07:46 PM

Då kör vi igen:

Ryssen har sin Movementphase.

Låt säga att det sitter en tysk 467 och trycker i ett hus, det finns en ryss 3 rutor bort (447) som inte har gjort ngt alls varken Prep,Opportunity, eller ngn move, så kommer det en ryss(628) knallande 4 rutor ifrån som tysken verkligen vill skjuta, så vi dra iväg en FirstFire på den, ingen effekt. Squad (628) fattar mod och drar iväg en ruta till, nu 5 rutor från tysken.

Då kommer våra funderingar??? (1) Tysken får inte skuta en SFF på squad (628) pga att squad (447) finns 3 rutor ifrån!? (2). Säg att squad (628) har slutat sin move, då kan inte tysken skjuta SFF på squad (447) pga att han ännu inte gjort ngn move? (3). Ska tysken skjuta på squad (447) lär han göra det i DPh, men det kan han inte pga att han har dragit iväg FF på squad (628), men sen för att han ska få skjuta i DPh lär fienden vara i rutan bredvid.!

Så länge ryssen har sin MPh kan man inte skjuta på sittande squads, bara dem som lämnar ifrån sin MP/MF under MPh?


En fråga till.

Om en 838 misslyckas (slår en 6:a )med rök har han gjort sin move, men sen i AFPh kan han dra iväg en salva med halva FP pga av att han har gjort en move?

Over and out//Kenth

Edited by Kenth, 17 October 2007 - 07:54 PM.


#2 Janusz

Janusz

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,430 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Mig når du på 0708-890953

Posted 17 October 2007 - 08:07 PM

Du verkar ha fattat det hela riktigt bra.
Om du i AFPh inte har skjutit ännu, så kan du skjuta nu. Om du flyttat, eller inte, spelar ingen roll. I AFPh skjuter (i stort sett) alla som inte har en Prep fire på sig.
Janusz

#3 Olsson

Olsson

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 509 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:ASL, SL sedan 1981.
    Medlem i SMB (www.smb.nu)

Posted 18 October 2007 - 11:09 AM

(1) Tysken får inte skuta en SFF på squad (628) pga att squad (447) finns 3 rutor ifrån!?

Nej det får den inte.

(2). Säg att squad (628) har slutat sin move, då kan inte tysken skjuta SFF på squad (447) pga att han ännu inte gjort ngn move?

FF/SFF gäller endast i MPh, dvs 447:an måste röra sig i MPh för att du ska få skjuta.

(3). Ska tysken skjuta på squad (447) lär han göra det i DPh, men det kan han inte pga att han har dragit iväg FF på squad (628), men sen för att han ska få skjuta i DPh lär fienden vara i rutan bredvid.!

Rätt, är du markerad med FF/Final Fire kan du endast skjuta mot rutan bredvid.

Om en 838 misslyckas (slår en 6:a )med rök har han gjort sin move, men sen i AFPh kan han dra iväg en salva med halva FP pga av att han har gjort en move?

All eld i AFPh (vissa undantag, tex Opportunity Fire) är halverad, har inget att göra med om du går eller inte.

#4 Kenth

Kenth

    7-0

  • Members
  • PipPip
  • 27 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gefle

Posted 19 October 2007 - 05:41 PM

Nej det får den inte.

FF/SFF gäller endast i MPh, dvs 447:an måste röra sig i MPh för att du ska få skjuta.
Rätt, är du markerad med FF/Final Fire kan du endast skjuta mot rutan bredvid.

All eld i AFPh (vissa undantag, tex Opportunity Fire) är halverad, har inget att göra med om du går eller inte.



Jag tackar återigen för snabba svar, jag ger stora tummen upp för ett kanonbra forum. Hag har en del frågor kvar som är under utredning.

Mvh//Kenth




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users