Jump to content

Bomb-ballonger


Fk Ståhl

Recommended Posts

Hej,

 

Någon på SMHI verkar väl insatt i WWII-kuriosa. Följande var i alla fall helt okänt för mig. Någon av er som har hört talas om detta?

Matts

 

<A name=Text1>Jetbomber

 

2007-10-23

 

 

 

Idag satt jag en stund och drömde om att få göra en luftballongfärd över höstens färggranna träd. Kan inte säga varför men tankegången gled snabbt över från luftballonger till bombballonger. Jag tänker då på andra världskriget när Japanerna utnyttjade jetströmmarna till att släppa bomber över USA. Bomberna transporterades med luftballonger som var inställda att hålla sig på jetströmmens nivå, ungefär 10 km höjd. Med hastigheter på över 300 km/h kunde ballongerna färdas över Stilla havet på bara några dagar. Varje ballong bar med sig flera bomber som efter tre dagars färd släpptes med 24 timmars mellanrum, den sista var inställd att detonera så att ballongen förstördes. Mellan 6000 och 9000 ballonger skickades iväg i syfte att starta kraftiga skogsbränder, träffsäkerheten var ju inte sådan man kunde sikta in sig på enskilda mål. En stad träffades dock men "bara" två dödades. Panikslagna av bomber från ingenstans var planen att USA skulle tvingas öka säkerheten på hemmafronten med mannar och utrustning som annars var ämnat till Japan. Projektet blev inte helt lyckat, bara runt 360 ballonger kom fram och det var tvunget att utföras vintertid då jetströmmens bana sträcker sig mellan Japan och USA. Förhållanden för skogsbränder var med andra ord inte helt optimala.

 

SMHI väderredaktion, Anna Österman

Link to comment
Share on other sites

Såg faktiskt en dokumentär för flera år sedan om just detta fenomen. Kanske inte det effektivaste sättet att få jänken på knä med :) Hittade en skojig bild också!

 

http://www.bookmice.net/darkchilde/japan/balloon/ar35.jpg

 

http://www.bookmice.net/darkchilde/japan/balloon.html

Edited by Cpt. Hopper
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...