Jump to content

Historiska Moduler=Kampanjer?


zaphood

Recommended Posts

Är "Historiska moduler" detsamma som kampanjer och hur fungerar kampanjspel?

Spelar man en serie sammandrabbningar med en och samma styrka, dvs de trupper man har kvar från första scenariot hänger med en i nästa osv?

Kan någon rekommendera en frän kampanj för ett par relativt gröna nybörjare som endast äger Beyond Valor-boxen (förstås också regelboken)?

Finns SASL att få tag på från någon leverantör?

 

/Mattias

 

P.S

 

Säg att man vill spela fler spelare än två i samma scenario och att varje spelare kontrollerar sina bestämda mannar.

Hur gör man då med turordningen?

Spelare 1 i Axis gör runda 1

Spelare 1 i Allies gör runda 1

Spelare 2 i Axis gör runda 1

Spelare 2 i Allies gör runda 1

 

Eller gör varje sida klart hela runda 1 innan andra sidan gör sin?

 

D.S

Link to comment
Share on other sites

kampanjspel fungerar så här.

Man spelar ett scenario, vanligtvis 5-8 rundor, på den historiska kartan. När scenariot är slut struntar man ganska mycket i vem som "vann", utan främst räknar man sina kvarvarande trupper och markerar frontlinjer eller omringade styrkor. Sedan köpar man in lite förstärkningar, slår fram nytt väder, sätter upp trupperna som blev kvar från "igår" och de man just köpt innanför sin frontlinje, och krigar sedan ett scenario till.

Effekten blir att man är mycket mer mån om att hålla sina trupper vid liv. Att offra soldater för en halvtaskig ställning är oftast en dålig idé, likaså vilda stormningar sista rundan. VCs kanske säger vilka positioner man behöver ta/hålla för att vinna kampanjen, men det är ofta andra stridsställningar, vilka spelarna själva känner är betydelsefulla, som man verkligen slåss om.

Eftersom man köper sina trupper blir också bluff och tricks viktigare. Att inte vara förutsägbar kan bli viktigt, eftersom motståndaren kan köpe in HIP eller dummies för att lura dig i en fälla. Har han AT-kanoner, eller satsade han på fortifikationer? Har han lagt ut minor, eller finns det en HIP HMG någonstans? Frågor som sällan ställs i vanliga scenarios, men som är grunden i kampanjspel.

 

Rekomendationer blir svårt. jag skulle sagt pegasus bridge CGII, för då slipper man natt och glider, men det kräver ändå att ni har FKaC. Det finns en liten men gammal kampanj från CH! med finnar mot ryssar, men jag vet inte alls om det är något bra eller så. Annars är det ju Red Barricades som är just tysk-ryskt, men här ska man kunna sitt flyg och OBA.

 

För flerspelare skulle jag snällt spela först sida A och sedan sida B, dvs. att spelare A1 och A2 gör t.ex. sin prepfire samtidigt. Allt annat skulle skapa verkligt konstiga effekter, och scenariot skulle knasa ur ordentligt. Men om ni vill prova något annat står det er fritt, berätta gärna hur det gick.

 

janusz

Link to comment
Share on other sites

Vad är FKaC?

FKaC = For King and Country, den nya modulen med de brittiska trupperna. Den ersatte WoA= West of Alamein som hade samma trupper men också ökenreglerna.

 

WoA är slutsåld sedan länge och FKaC finns för närvarande inte att köpa på så många ställen då MMP har slut i lager. Enligt uppgift har de förlagt boxarna vid sin senaste flytt och kommer att "bygga" nya FKaC när de återfunnits.

Link to comment
Share on other sites

Finns SASL att få tag på från någon leverantör?

SASL är lite knepig att få tag på, SASLv1 kan man möjligtvis hitta, men då får man endast använda tyskar, ryssar, amerikaner och partisaner (räcker dock för att spela med BV). SASLv2 är mer åtråvärd eftersom den innehåller alla nationer (utom axis minors=AOO, och finnar som kommer att få SASL charts i sin kommande modul), men samtidigt är den svårare att hitta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...