Jump to content

Järvinen: Finsk och Rysk taktik under vinterkriget


ragngand

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har nyss läst ovan nämnda titel och fick lära mig att den ryska doktrinen redan från 1928-29, var att varje anfall skulle avvärjas med alla stridskrafters hela kraft genom att flytta operationerna över till den anfallandes område. Jag trodde att den ryska strategin att föra offensivt krig härstammade från erfarenheterna av att strida i eget land under 2:a VK, vad litet man vet.

 

En annan sak, apropå Kindling NA, i det ryska fältreglementet från 1936 under rubriken skogsstrider står det tydligen att det ansågs lämpligt att sätta eld på en skog som var starkt besatt!

Link to comment
Share on other sites

Även där det berättas om det Finska reglemetet (snarare saknaden av densamma) har sina pärlor:

 

"Försvaret ansågs som ett provisorium, som man måste ty sig till för att förbereda anfallet. ... beroende på denna aktiva anda togo alla strids-, fälttjänst- och andra taktiska övningar sikte på anfall eller uppehållande strid. Detta var även naturligt av den orsak att det var mycket svårt att hålla intresset uppe hos ledningen och deltagarna under övning i försvarsstrid. Det är därför tillräckligt att konstatera, att försvarsstriden vid vinterkrigets början år 1939 var den minst kända stridsformen i den finska armen."

 

:blink:

 

Mycket bra bok på ASL-nivå och detsamma gäller för del 2 "Kriget Fortsätter" som handlar om ... fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...