Jump to content

Sewer movement, LOS and fire.


Fredrik Thylin

Recommended Posts

Jag spelar "the comissars house" ASL 4 och vi funderar på tolkningen av sewer emergence die roll.

Oavsett om man går vilse eller ej så slår man en sewer emergence die roll.

Sedan är det valfritt om man går upp från sewern.

Om man slår 5-6 så så måste man vara  kvar i sewern, ingen kan skjuta på dom med defensive fire, även i nästa player turn?

Slår man 7 discovered: man står kvar i sewern, om det står units i manhole location så kan dom skjuta defensive fire.

Om dom överlever defensive fire, så kan inte någon skjuta på dom nästa player turn, även om det står units i manhole location?

Om det inte står någon i manhole location så spelar det ingen roll om man slår 5-7 (bortsett från att man står kvar i sewern)?

Om det står units i sewern vid en manhole location, kan motståndaren använda sewer movement i samma manhole location ?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Fredrik Thylin said:

Jag spelar "the comissars house" ASL 4 och vi funderar på tolkningen av sewer emergence die roll.

Oavsett om man går vilse eller ej så slår man en sewer emergence die roll.

Korrekt

Quote

Sedan är det valfritt om man går upp från sewern.

Ja, men bara om final dr är ≤4.

Quote

Om man slår 5-6 så så måste man vara  kvar i sewern, ingen kan skjuta på dom med defensive fire, även i nästa player turn?

Korrekt.

Quote

Slår man 7 discovered: man står kvar i sewern, om det står units i manhole location så kan dom skjuta defensive fire.

Korrekt.

Quote

Om dom överlever defensive fire, så kan inte någon skjuta på dom nästa player turn, även om det står units i manhole location?

Korrekt.

Quote

Om det inte står någon i manhole location så spelar det ingen roll om man slår 5-7 (bortsett från att man står kvar i sewern)?

Korrekt, man blir låst till sin nästa runda då man måste fortsätta röra sig i Sewer.

Quote

Om det står units i sewern vid en manhole location, kan motståndaren använda sewer movement i samma manhole location ?

Nej, B8.44.

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

* Any such concealed unit must be momentarily revealed (and hidden units placed on
board) for this drm to apply, but the DEFENDER may do so at his own option after the
dr is made.

 

Hmmm tolkar jag rätt om jag, alltså INTE MÅSTE plocka fram, mina hidden units i denna location... ?

Men de som är concealed, måste väl temporärt tas fram .. ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkar det så här.

Hidden måste komma fram om man vill ha +1 drm "Per enemy Good Order MMC* in Manhole Location" för dessa hidden. 

Men det valfritt. Och kan dessutom göras beroende på resultatet av tärningen. 

"the DEFENDER may do so at his own option after the dr is made" 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M Söderberg said:

Jag tolkar det så här.

Hidden måste komma fram om man vill ha +1 drm "Per enemy Good Order MMC* in Manhole Location" för dessa hidden. 

Men det valfritt. Och kan dessutom göras beroende på resultatet av tärningen. 

"the DEFENDER may do so at his own option after the dr is made" 

Japp det borde vara så..... lite skumt ändå, måste vara undantaget som bekräftar regeln.

Förvisso kan japanerna vara HIP i samma hex som sin fiende men det är det enda andra exemplet jag känner till.

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det slår man dr på MPh när man fortfarande står i Sewer Location. B8.42

Om dr är <=4 kan man avancera på APh om man vill. Först då är man i samma Location och  hidden unit kommer fram under "?" i början på CCPh. A11.19

Man kan också välja att stå kvar och gå vidare nästa Mph. Då kommer man inte upp i samma Location. Och fiendens hidden units, som han valde att  inte ta fram, kan fortsätta vara hidden.

Om dr är >4  så kan man inte avancera. Och kommer då heller inte upp i samma Location.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/19/2022 at 7:54 AM, M Söderberg said:

Om dr är <=4 kan man avancera på APh om man vill. Först då är man i samma Location och  hidden unit kommer fram under "?" i början på CCPh. A11.19

Japp o det är ju inte frivilligt att plocka fram en enhet här eller inte 

den måste  plockas fram 

Link to comment
Share on other sites

On 12/23/2022 at 9:31 PM, Jerry said:

Japp o det är ju inte frivilligt att plocka fram en enhet här eller inte 

den måste  plockas fram 

Stämmer, du kan inte välja att behålla HIP när en fiende står i samma Location som din HIP, den kommer fram under Concealment i början av CCPh.

Link to comment
Share on other sites

On 12/27/2022 at 10:07 AM, carlsson said:

Stämmer, du kan inte välja att behålla HIP när en fiende står i samma Location som din HIP, den kommer fram under Concealment i början av CCPh.

* Any such concealed unit must be momentarily revealed (and hidden units placed on
board) for this drm to apply, but the DEFENDER may do so at his own option after the
dr is made.

 

Det är därför jag inte fattar detta ovan....

Option AFTER the die roll is made... ?

men för bövelen om nu die-rollen tillåter fienden att avancera in i rutan kan man väl ändå inte få vara gömd... ?

Förtydligande  : ja det är tillåtet att ha dina enheter HiP fram tills dess att fienden advancar in i din location, som övrigt, alltid annars. (ej alltid japaner dock)

Jag förstår att slå tärning är ett moment 

Att advanca är ett annat moment 

Men till syvende och sist måste ju de ljusskygga som gömmer sig i skuggorna komma fram i vilket fall.

Link to comment
Share on other sites

Regeln är till för att skapa lite Fog of War. Dvs, fienden ska inte veta var HIP är nånstans.

OM man väljer att gå upp i Location där det finns HIP, då kommer de fram, ja. Men HIP-innehavaren kan alltså välja att inte deklarara att han har några HIP där i Sewer emergence dr, vilket han alltså får välja efter att ha sett tärningarnas utfall. Man kan alltså välj mellan att behålla HIP och vara lurig, eller inte behålla HIP och påverka utfallet av Sewer emergence dr.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...