Jump to content

Säljes en gigantisk mängd


Johanber

Recommended Posts

Hejsan.

(OBS! Detta är ett paket. Jag säljer inte en och en.)

Har kommit fram till att jag nog aldrig kommer lira så jag har tänkt att göra mig av med hela min samling, kan tänka mig att det kan bli för mycket för en person, men jag vill göra mig av med allt, ni kan alltid gå ihop och sedan dela upp.

Ni får ursäkta eventuella stavningsfel, det gick undan.

Oöppnat MMP:
Forgotten war
Red Factories
Croix de Guerre
For King and Country
Valor of the guards

Öppnat MMP:
Paratroopper
Yanks
Beyond valor
Beyond valor (red barricades)
Hakkaa Päälle opunchat

AH:
Beyond valor
Beyond valor
Yanks
Partisan
Yanks
West of Alamein
Code of bushido
Croix de Guerre
Paratroopers
Paratroopers

Regler
2nd mmpPärm
2nd mmp pärm
1 st AH pärm

Kartor:
Streets of fire och Hedgerow hell (stora hexagoner
Tror det är det första stora paketet från MMP med en massa kartor, vi pratar 6-8 cm tjock.

Scenarios:
Turning the tide
Decade of war Pack #6
To the bridge Pack #9
Out of the attic #2

Jag har köpt ett antal större paket från folk och därför finns dubletter, en person har lagt alla marker i plastlådor så det kommer krävas sortering.

Som ni säkert förstår kommer jag inte skicka utan man får hämta upp det i Sundbyberg, om man själv inte kan, då kan ni skicka en polare som sedan får skicka åt er.

Osäker på vad det här skulle kunna vara värt. Så hjälp mottags tacksamt.

(OBS! Detta är ett paket. Jag säljer inte en och en.)

Link to comment
Share on other sites

Värdet kanske är högre. Säg 15000kr. Men du säljer i ett paket. Det sänker värdet. Jag måste köpa 4 BV t.ex. BV 2-4 har inget extra värde för de flesta köparna. 
De flesta som kan tänka sig att köpa ett stort parti är redan invigda och säkra på att se gillar ASL. Men de har det mesta, så det sänker också värdet. 
 

Delar du upp i mindre genomtänkta paket kan du säkert sälja snabbare och få mer pengar för det.  Du kan säkert sätta ihop bra nybörjarpaket tex.  

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för ett bra svar.

Det är ett problem, en stor mängd är blandat, detta gör att en uppdelning blir svårt.

Det jag såg framför mig är att en grupp köper det och delar upp det, eller det var det jag på något sätt hoppades på. Men inser nu att den chansen inte är så stor.

Skulle någon erbjuda mig 12000 då hugger jag direkt.

Link to comment
Share on other sites

Det var tyvärr inget skämt, men däremot ett skamligt lågt bud. Jag ska förklara hur jag tänker; Det är 5 st oöppnade moduler. Nyvärdet på dessa är ca 5x1500,- = 7500,-. Ingen av dem är Out of Print (vilket historiskt sett har höjt värdet på liknande försäljning). Ett rimligt andrahandsvärde för dessa är gissningsvis ca 5.000,-, därav min chansning på att en snabb affär skulle locka säljaren till ett bra pris. 

Men det var orimligt lågt inser jag, no offense intended.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hejsan

Synd att du inte hinner spela. Ser att du bor i Stockholmstrakten. Finns massor med aktiva spelare där om du skulle bli sugen att köra igång!

Vill minnas att jag sett ett liknande paket säljas på ett köp och säljforum på facebook ganska nyligen. Då gick det för 5000 men då gick det fort. Skulle tro att rätt pris ligger någonstans mellan 5000 och 10000. Crustav och Carlsson har gett bra input ang värderingen.

Om du inte vill sälja för sådana priser är det nog bäst att behålla grejorna och hoppas på att livet ger dig mer tid för ASL i framtiden. Kul med mer folk i hobbyn!!

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för inputen.

Men för mig är det enkel matematik.

De nya oöppnade är värda runt 5-6000, Sen de ovanliga som finns där ligger runt 2-3 tusen. Tar vi kartorna de ligger på 1-2 tusen och resten skulle man bara få som en bonus. Sen kan man om man orkar börja sälja loss själv. Då är jag ganska säker på att man skulle kunna få tillbaka 3-5 tusen. Så 10 tusen är enligt mig ett helt okej pris, eller ett mycket bra pris. Sen förstår jag att om man sitter på en hög själv att det inte är så attraktivt om man inte själv vill sälja. Det var helt enkelt en chansning.

Sen behåller jag de fyra starterpacken jag har kvar, så jag kommer kunna spela själv.

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Alla ni som tipsar om att dela upp det.

Köp allt och dela upp själva, tips från coachen. Ni är alla så säkra på att man skulle tjäna mer.

Om ni inte vill det då kanske ni förstår min ovilja.

Jag har redan satt ett mycket fördelaktigt pris. Det gäller just nu i 48 timmar från och med nu. Om det inte säljs inom 48 timmar kan admin ta bort tråden.

Peyre, om jag delar upp säljer jag inte ett helt oöppnat för 60% av priset, det är i mina ögon ett skambud. Så nej jag skulle inte höra av mig.

Ni får alla ha en bra kväll!

Link to comment
Share on other sites

On 9/7/2022 at 8:01 PM, Johanber said:

Jag inser att en och en skulle ge mer, så om någon eller helst några skulle kunna uppskatta vad det kunde vara värt, så kan jag hyvla av en del och sätta ett bra pris.

Tack!

Ska se om jag kan värdera vad du har i din ägo. Med tanke på att kravet är det hämtas upp norr om Stockholm och ska säljas i ett gigantisk stapel mängd. Tanken är även att den som köper vet vad man köper eftersom man bör veta vad man kan få ut av det när stor del av det stora ska säljas vidare. 

OBS! Detta är ett paket. Jag säljer inte en och en.)

Oöppnat MMP:
Forgotten war 300kr , känner fåtal som spelat denna överdesignade module och att lyckas sälja av den blir tidsödande och frakten blir dyr och mycket dyr utomlands, men visst man kan ha det som krav att den hämtas hemmavid. 


Red Factories. 800kr kan vara lätt att finna köpare till , en i tråden verkar sugen att köpa det för ett "skambud" på 1000kr.


Croix de Guerre 500kr.


For King and Country 500kr


Valor of the guards 200kr (mestadels för scenarior och kartan som har brister som bör förbättras med färgpennor) brickor var av dålig kvalité och även regelhantering. Alla vet inte om det så visst kan man få högre pris om man som säljare vill få tag på ovetande köpare, 

................................................................................

Öppnat MMP: Du skrev att följande att "det kommer krävas sortering" det sänker värdet på följande avsevärt om det inte är en väldigt bra sortering, men det är ytterst tveksamt.


Paratroopper -  Värt mindre än postgången inom Sverige. Dålig tryckning av brickor samt föråldrad module, allt ingår i Yanks 2nd edition. Enbart sophantering, om inte Starter Kit hade funnits hade det varit värt 200kr.


Yanks 300kr Värt ett slant efter uppsorterat  men säljs ända vidare som öppnat, hantering, frakt.


Beyond valor, 500 mycket att sortera innan vidare försäljning.


Beyond valor (red barricades) Föråldrat , ytterst dålig tryck av brickor 1998, brickorna tryckta 1986 tolv år tidigare är bättre kvalité, kartan värd en liten slant, resten sophantering.


Hakkaa Päälle opunchat och öppnad, 300kr, köpt av alla Nordbor, behövs säljas till Långtbortistan, om man inte finner en ny svensk spelare att sälja till , men det kan ta ett tag av hantering och vill då kunna ge ett välkomnade pris in i hobbyn.

.........................................

AH: Allt bara bränn värt ingenting, det man kan gå för det är värt lika mycket som bensinen att hämta och hantera, lagra stapeln av lådor innan man finner en köpare. Kan vara så att den som sålt detta till dig kan mycket väl fortsatt att spela ASL men bara med de nyare utgåvorna som de flesta av oss 90% eller  gått helt över till VASL. Själv brände jag eller värmeverket allt mitt gamla Avalon Hill ASL.
Beyond valor
Beyond valor, 
Yanks
Partisan
Yanks
West of Alamein
Code of bushido
Croix de Guerre
Paratroopers
Paratroopers

Regler
2nd mmpPärm - 100 kr värdet har sjunkit, finns regelbok digitalt och nya pocket format.
2nd mmp pärm - 100 kr
1 st AH pärm - bränn

....................................

Kartor:
Streets of fire och Hedgerow hell (stora hexagoner
Tror det är det första stora paketet från MMP med en massa kartor, vi pratar 6-8 cm tjock.

Oklart , tror, du borde tydliggöra vad det är bättre. Om det är senaste Deluxe modulen från MMP 300kr.

....................................

Scenarios: 
Turning the tide - 40kr
Decade of war Pack #6 - 20kr
To the bridge Pack #9 - 20 kr
Out of the attic #2 - 20kr

............................

Jag har köpt ett antal större paket från folk och därför finns dubletter, en person har lagt alla marker i plastlådor så det kommer krävas sortering.

Vid köp går endast hämtas upp i Sundbyberg.

Osäker på vad det här skulle kunna vara värt. Så hjälp mottags tacksamt.

(OBS! Detta är ett paket. Jag säljer inte en och en.)

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Johanber said:

Antar att det där är ett nej. 😉


Inte alls färgat. 🙂


Du får ha en bra dag!

Precis köper allt för 4000kr, ser sedan framför mig, att först hämta från en missnöjd säljare (inte så kul)  sedan 16+h att sortera (kasta) igenom allt I zip-påsar.

Sedan minst 30+h att sälja/kånka/lagra/skicka-via-post, försäljning på 8000-10 000kr.

Dvs minst 5-6 arbetsdagar under 2+års tid för att tjäna 5000 kr, kan lika bra hoppa in i grovdisken på operakällare några helger och dra in samma summa.

Lycka till med att finna den perfekta köparen.

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

On 11/2/2022 at 9:10 PM, Johanber said:

Alla ni som tipsar om att dela upp det.

Köp allt och dela upp själva, tips från coachen. Ni är alla så säkra på att man skulle tjäna mer.

Om ni inte vill det då kanske ni förstår min ovilja.

Jag har redan satt ett mycket fördelaktigt pris. Det gäller just nu i 48 timmar från och med nu. Om det inte säljs inom 48 timmar kan admin ta bort tråden.

Peyre, om jag delar upp säljer jag inte ett helt oöppnat för 60% av priset, det är i mina ögon ett skambud. Så nej jag skulle inte höra av mig.

Ni får alla ha en bra kväll!

 

Hade du sålt ditt paket för flera år sedan hade du tjänat storkovan. Nu spelar de flesta ASL-spelare i Sverige med nytryck av brickor och vill inte se de gamla brickorna längre. Nya brickorna har större sillhuetter och är bättre/tydligare/mindre pixligare i tryckningen. Alla spelare i detta forum känner till detta och är därför inte intresserade av dina äldre moduler. Dock kanske kunskapen är sämre bland non gamers som Melvin säger.

Tycker att 1000kr är ett vanligt bud och inget skambud. Det är ju trots allt du som är i behov av pengar och inte jag. Trots det verkar du irriterad. Vi är ju inte i vår tur irriterade på att du försöker med ockerpriser på i princip skräp som behöver komma till en återvinningsstation. Det handlar ju om tillgång och efterfråga. Inget att ta personligt.

Du verkar ju också mest sur över att vi tipsar om Ebay. Det är ju på förekommen anledning att vi ger tips. De flesta här på forumet, spelar med varandra och vet ungefär köpkraften på ett större paket. Därför ger vi istället tips om att dela upp eller sälja på annat ställe. Dvs, vi vill ju att du ska få så bra förutsättningar att sälja som möjligt.

 

 

Edited by Peyre
Link to comment
Share on other sites


 

18 hours ago, Peyre said:

 

Hade du sålt ditt paket för flera år sedan hade du tjänat storkovan. Nu spelar de flesta ASL-spelare i Sverige med nytryck av brickor och vill inte se de gamla brickorna längre. Nya brickorna har större sillhuetter och är bättre/tydligare/mindre pixligare i tryckningen. Alla spelare i detta forum känner till detta och är därför inte intresserade av dina äldre moduler. Dock kanske kunskapen är sämre bland non gamers som Melvin säger.

Tycker att 1000kr är ett vanligt bud och inget skambud. Det är ju trots allt du som är i behov av pengar och inte jag. Trots det verkar du irriterad. Vi är ju inte i vår tur irriterade på att du försöker med ockerpriser på i princip skräp som behöver komma till en återvinningsstation. Det handlar ju om tillgång och efterfråga. Inget att ta personligt.

Du verkar ju också mest sur över att vi tipsar om Ebay. Det är ju på förekommen anledning att vi ger tips. De flesta här på forumet, spelar med varandra och vet ungefär köpkraften på ett större paket. Därför ger vi istället tips om att dela upp eller sälja på annat ställe. Dvs, vi vill ju att du ska få så bra förutsättningar att sälja som möjligt.

 

 

Vad är det med folk? Är ni sura för att jag inte vill sälja en specifik låda till just dig? För det är exakt så jag upplever det och de bud jag har fått här är otroligt konstiga och i mångt mycket skambud där till och med en person backade och sa det själv. 

Jag är inte sur över att folk tipsar om ebay, men jag tycker jag var ganska tydlig med att jag inte riktigt är intresserad av detta, när då varannan person då ska tipsa om exakt samma sak blir det bara tramsigt, som om jag missat alla andra förslag och just "du" är där jag hugger.

Sen är jag inte i behov av pengar, jag är behov av plats, som då är något helt annat, så sluta anta saker som att jag skulle vara i något akut behov av pengar eller att jag skulle vara sur. Är inte ett dugg sur är mest fascinerad över att folk inte kan hoppa över en annons om de inte är intresserade. Att jag får långa utläggningar där en person tycker att typ allt är totalt värdelöst är superkonstigt, att du lackar till över att jag anser att ditt erbjudande är otroligt konstigt när jag varit övertydlig med att jag inte säljer enstaka moduler samt att jag tycker att 60% på en oöppnad låda är ett skambud. Verkar som om det är du som är i behov av pengar som inte kan betala fullt pris. För uppenbarligen är det något du inte har råd med, för då hade du haft den.

Att sen referera till ockerpriser på det där paketet blir ju bara löjligt, du vet om det, jag vet om det. När ett antal personer säger, inklusive du, då blir det bara löjligt när du tidigare "tipsar om att om jag delar upp det och säljer det styck då tjänar jag mer", är du sur över att jag inte vill sälja en modul till dig?


Om du inte gillar en annons eller om du inte uppfyller "kraven" som ställs i en annons, då kan du helt enkelt i framtiden hoppa över den. Tips från coachen.

Link to comment
Share on other sites

On 11/3/2022 at 2:40 PM, CTABKA said:

Precis köper allt för 4000kr, ser sedan framför mig, att först hämta från en missnöjd säljare (inte så kul)  sedan 16+h att sortera (kasta) igenom allt I zip-påsar.

Sedan minst 30+h att sälja/kånka/lagra/skicka-via-post, försäljning på 8000-10 000kr.

Dvs minst 5-6 arbetsdagar under 2+års tid för att tjäna 5000 kr, kan lika bra hoppa in i grovdisken på operakällare några helger och dra in samma summa.

Lycka till med att finna den perfekta köparen.

Tja lägger du till 6000 till så har du ett deal.

Gillar dina generaliseringar, det är humor.

Som sagt ha en bra dag!

Link to comment
Share on other sites

On 11/6/2022 at 5:16 PM, Johanber said:


"Sen är jag inte i behov av pengar, jag är behov av plats, som då är något helt annat..."

Jag kan hjälpa dig att få mer plats. 1100kr för Red Factories😀 Det måste ju vara en av de mer skrymmande boxarna du har.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
On 11/12/2022 at 3:02 PM, Peyre said:

Jag kan hjälpa dig att få mer plats. 1100kr för Red Factories😀 Det måste ju vara en av de mer skrymmande boxarna du har.

Ledsen om jag kapar en tråd, men.. 

Tror jag har gamla Red Factories i lokalen vid Odenplan. Stor jkla låda. 

Vill du ha den kan du få köpa loss den. 

M

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Fiedler said:

Finns det en spellokal där ASL spelas i stockholm? Är i hufvudstaden emellanåt i tjänsten och lider svårt av hotelldöden.

Njae. Tror jag är svaret. 

Stefan Ekström 3cg games satte upp en lokal tillsammans med HSB vid Västeråsgatan. Odenplan. 

Det expanderade och det finns folk i stan med nyckel. 

Fick tillgång 2018, Min tanke var att spela ASL där. Har haft en del matcher men typ tio stycken på snart 5-6 år. 

Tyvärr tror jag tiden och inkörningsporten är avgörande. 

Lokalens kontaktperson är idag Elias Nordling, som verkar spela allt blipp relaterat. Jag och PO (vet inte om han är medlem här) , har spelat några matcher och ska leka ökenkrig när "hösten lugnar ned sig". 

Numer bor jag 6 mil därifrån och har satt upp en ny lokal tillsammans med Värmdö bostäder. 

Kommer ni ut till Skärgården och det regnar finns det ett toppenställe vid Stavsnäs. :)

Inga reguljära speldagar än så länge.. 

Kommer du upp till Sthlm, så hojta kan vi samköra om tiden finns. 

Kör gärna förmiddagar med 2 veckors planering. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2023 at 7:30 PM, Martin08 said:

Ledsen om jag kapar en tråd, men.. 

Tror jag har gamla Red Factories i lokalen vid Odenplan. Stor jkla låda. 

Vill du ha den kan du få köpa loss den. 

M

Finns bara en utgåva av Red Factories, du åsyftar nog på "gamla" utgåvan av Red Barricades boxen, men det finns knappt något värde - gamla brickor/regler, kartan kan vara värd liten slant, finns många att tillgå nu, om den skulle efterfrågas.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2023 at 7:30 PM, Martin08 said:

Ledsen om jag kapar en tråd, men.. 

Tror jag har gamla Red Factories i lokalen vid Odenplan. Stor jkla låda. 

Vill du ha den kan du få köpa loss den. 

M

Gav upp hoppet om Johanber häromdagen och beställde en ny box från Trojan games. Instämmer med Melvin om att det bara är kartan som har ett värde i gamla. Är ute efter lite nya fräscha brickor. Men tack ändå.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Jag har faktiskt sålt av ett liknande paket precis när jag hjälpt Håkans fru att sälja av hans ASL-samling (Håkan gick bort i covid för några år sedan). Håkans paket var lite större än Johanber's. Av intresse har jag därför följt den här tråden och tänkte bara pitcha in mina erfarenheter nu när jag är klar (nästan).

Crustavs uppskattning på totalsumma man kan få ut om man lägger ner tiden på att dela upp samlingen i lämpliga komponenter och hitta rätt köpare är en mycket bra uppskattning och väldigt nära det jag själv har sålt av grejorna för. 

STAVKAS uppskattning på vilken tid som krävs för att göra jobbet är också spot on och avspeglar bra den tiden som jag och Jens har lagt på det. Jens på att sortera brickor för dom dyra modulerna och jag på resten (hämta, fota, sortera, lägga upp på bgg, etcetc).

För att sälja ASL-prylar online har marknadsplatsen på boardgamegeek funkat bäst för mig. BoardGameGeek | Gaming Unplugged Since 2000. BGG passar bäst för sällsynta moduler som genererar ett högt pris (ABTF, Pegasus Bridge, KGP1&2, etc). BGG har också en historik funktion där man kan se vad olika moduler har sålt för tidigare. Underlättar massor när man själv ska göra en värdering.

För osorterade vanliga moduler som är in print, typ Beyond Valor, Yanks etc försök sälja ett stort kit till en gammal ASL-spelare som har sålt allt och varit utanför hobbyn några år men nu ångrat sig och nu ska tillbaka till hobbyn.

 

  • Thumbs up 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...