Jump to content

Vem är Ray Tapio?


Martin Svärd

Recommended Posts

Vem är Ray Tapio? Vad har han gjort för ASL-hobbyn?

 

Jag sitter och kollar in Jatkosota och Jatkosota 2 och inser att han gjort bägge modulerna. Först fick jag för mig att han var från Finland och skickat in sitt material till CH. Men nu börjar jag ana att han i själva verket är amerikan och kanske till och med ägare åt CH.

 

Någon som vet/träffat honom och kan berätta.

Link to comment
Share on other sites

Vem är Ray Tapio? Vad har han gjort för ASL-hobbyn?

 

Jag sitter och kollar in Jatkosota och Jatkosota 2 och inser att han gjort bägge modulerna. Först fick jag för mig att han var från Finland och skickat in sitt material till CH. Men nu börjar jag ana att han i själva verket är amerikan och kanske till och med ägare åt CH.

 

Någon som vet/träffat honom och kan berätta.

 

Snabb Googling ger svaret att Ray Tapio är CH President och Amerikan av finsk härkomst.

 

Gissar att CH President betyder VD eller något liknande? :unsure:

Edited by Doomfarer
Link to comment
Share on other sites

Vem är Ray Tapio? Vad har han gjort för ASL-hobbyn?

 

Jag sitter och kollar in Jatkosota och Jatkosota 2 och inser att han gjort bägge modulerna. Först fick jag för mig att han var från Finland och skickat in sitt material till CH. Men nu börjar jag ana att han i själva verket är amerikan och kanske till och med ägare åt CH.

 

Någon som vet/träffat honom och kan berätta.

 

Om jag minns korrekt så är han grundare/ägare av Critical Hit.

Link to comment
Share on other sites

Det var ofta rabalder på gamla ASL-listan kring Ray Tapio... Många sparkade åt hans håll för dålig kvalitet på CH!-grejerna. Avalon Hill skickade FBI (om jag minns rätt) på honom för misstankar om copyrightintrång. Osv... Men det var inte bara svarta rubriker, han bjöd tydligen på öl och mat under Octoberfest under demonstrationer av CH!-spelen.

Link to comment
Share on other sites

Men det var inte bara svarta rubriker, han bjöd tydligen på öl och mat under Octoberfest under demonstrationer av CH!-spelen.

 

Det gör han fortfarande ... och jag skall dit och dricka gratisöl på torsdag. Det hela går av stapeln i ett större hotelrum som CH kallar "Eagle's nest" men som alla andra kalla "Crow's nest". :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vem är Ray Tapio?

Halloo Martin!!! Du måste ju börja läsa lite amerikanska forum. :D

 

Ray Tapio är ju allas hackkyckling efter att CH's datorer blev beslagtagna etc... och det deklarerades ett domstolsprotokoll som förbjöd 3'parts firmor att använda logo samt counterart proffesionellt. Sånt måste man ju läsa på som (scenario-designer) ;) , efter detta startade Crit Hit med att använda sin egen layout och säregna counterart!

Jag prövade ju mig att snika undan dessa regler genom att göra "gratis" scenarion men fick snabbt ett besked av MMP's President om att ta ned WEB-sidor etc... tydligen gäller alltså detta domstolsbeslut också icke-komersiella aktörer.

Hursomhelst, detta är nu lagt till handlingarna och Crit Hit producerar fortfarande moduler/scenarios.

Link to comment
Share on other sites

Motfråga - Vem är Martin Svärd?

 

Svar, designer som varit med och ta fram Friendly Fire pack som det hojtas om så mycket och kommer gå åt som smör i solsken på ASLOK!

Även en erkänd auktoritet inom ämnet "Italiensk ELR" :D

 

PS

(Skicka mail om att scenarios bör läggas in på ROAR)

DS

Det tror jag Mattias redan har gjort för ett tag sedan - men den kvarnen maler långsamt.

Link to comment
Share on other sites

Jag prövade ju mig att snika undan dessa regler genom att göra "gratis" scenarion men fick snabbt ett besked av MMP's President om att ta ned WEB-sidor etc... tydligen gäller alltså detta domstolsbeslut också icke-komersiella aktörer.

Du borde ha gjort som grabbarna som driver "The Pirate Bay" - informera dessa herrar om att du högaktningsfullt skiter i vad amerikanska domstolar anser eftersom du bor i Sverige, hota sedan med motstämning för juridiska trakasserier och hot, och avsluta sedan med ett rungande "dra åt h-ete!". :lol:

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Följdfråga: Hur är man som person när man år efter år ger ut usla produkter, får negativ kritik av allt och alla men ändå fortsätter. :huh:

 

Han måste vara helt knäckt vid det här laget? Eller har han en tyst fan-club någonstans? Någon som träffat honom personligen?

 

:huh:

 

Även en erkänd auktoritet inom ämnet "Italiensk ELR" 

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga: Hur är man som person när man år efter år ger ut usla produkter, får negativ kritik av allt och alla men ändå fortsätter.

 

Allt som Critical Hit ger ut är faktiskt inte skräp/ospelbart/uselt.

 

Heropax scenario-packarna tycker jag är helt ok - i alla fall dom scenarion som jag spelat.

 

Jag tror många avstår från allt som CH ger ut p.g.a. dess dåliga rykte (och kanske inte vågar chansa att köpa något dåligt) och det är givetvis deras rätt att göra - rösta med plånboken.

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga: Hur är man som person när man år efter år ger ut usla produkter, får negativ kritik av allt och alla men ändå fortsätter.  :huh:

Det finns folk som jobbar som telefonförsäljare också...

 

Jag tror många avstår från allt som CH ger ut p.g.a. dess dåliga rykte (och kanske inte vågar chansa att köpa något dåligt) och det är givetvis deras rätt att göra - rösta med plånboken.

Varför skulle det vara fel att göra det? Jag tycker det är rent självklart att man tittar lite på vad andra tycker innan man beslutar vad man spenderar sina pengar på. Det är ju precis som att kolla in rescensioner innan man ser en film på bio eller köper en bok, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle det vara fel att göra det? Jag tycker det är rent självklart att man tittar lite på vad andra tycker innan man beslutar vad man spenderar sina pengar på. Det är ju precis som att kolla in rescensioner innan man ser en film på bio eller köper en bok, eller hur?

 

Ja, jag skrev väl inte att det var något fel med det ? (om det uppfattades som så, så var det inte avsikten).

Link to comment
Share on other sites

MMP påpekade en gång att:

10 scenarion tar ungefär 100 timmar att designa om man inte lägger någon större tid på det.

10 scenarion tar kanske 200 timmar att speltesta, om man inte är så noga med balans.

10 scenarion går att häfta ihop och kalla "scenario pack", som kan produceras för $1 styck.

Ett "scenario pack" kan säljas för $10.

Så med en vinst på $9 per pack, räcker det med att man säljer 300 stycken för att man ska göra sig en redig hacka.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag skrev väl inte att det var något fel med det ? (om det uppfattades som så, så var det inte avsikten).

Jag fick intrycket att du tycker att folk är för snara att döma ut CH, det är allt.

 

Det kan låta drastiskt att säga att man inte ens vill fundera på CH, men om man köper en begränsad mängd ASL är det ganska förståeligt. Jag håller med om att en del av det de producerar är bra, och väl värt att ha om man har pengar att lägga ut och tiden att spendera på att avgöra vad som är bra. Om man däremot tycker att man knappt har tid att spela grundmodulernas scenarion så finns det ingen anledning att chansa på grejor från CH.

Link to comment
Share on other sites

Du borde ha gjort som grabbarna som driver "The Pirate Bay" - informera dessa herrar om att du högaktningsfullt skiter i vad amerikanska domstolar anser eftersom du bor i Sverige, hota sedan med motstämning för juridiska trakasserier och hot, och avsluta sedan med ett rungande "dra åt h-ete!".

 

Tænkte inte på det...... :D

Link to comment
Share on other sites

Tænkte inte på det......  :D

Du kan kolla in på www.thepiratebay.org under "Juridisk korrenspondans" så får du se fler exempel. Vissa av dem är riktigt roliga att läsa. Visst är de som driver stället lite galna, men det är rätt så komiskt hur sanslöst dumma (eller kanske bara arroganta) amerikanska advokater verkar vara...

Link to comment
Share on other sites

Du kan kolla in på www.thepiratebay.org under "Juridisk korrenspondans" så får du se fler exempel. Vissa av dem är riktigt roliga att läsa. Visst är de som driver stället lite galna, men det är rätt så komiskt hur sanslöst dumma (eller kanske bara arroganta) amerikanska advokater verkar vara...

 

Nja beror väl kanske på vad man avser med dumma. Jag kan tänka mig att lite "vapenskrammel" får en stor andel att backa ur och då har dom väl uppnått avsedd effekt? Men jag håller med, breven är bitvis väldigt kul.

Link to comment
Share on other sites

Nja beror väl kanske på vad man avser med dumma. Jag kan tänka mig att lite "vapenskrammel" får en stor andel att backa ur och då har dom väl uppnått avsedd effekt? Men jag håller med, breven är bitvis väldigt kul.

Jo, kanske är det ett kalkylerat "vi pratar lite skit som låter bra och hoppas att de viker sig". Det var det jag menade med arroganta.

 

För de som inte har läst så kan man sammanfatta med att de brev det handlar om hotar med alla möjliga påföljder, men oftast ganska luddiga sådana. Typ "Vi skall kontakta våra Svenska kollegor och då kommer du att åka dit så det smäller om det, så det är bäst för dig att du slutar på en gång så blir det lindrigare för dig." Sedan är det ju bra att krydda med "Du har brutit mot Digital Millenium Copyright Act [amerikansk lag], så därför kräver vi att du genast gör exakt vad vi ber om. Om vi känner för det kommer vi med skadeståndskrav i ett senare läge." Bland de mest dråpliga (och tragiska) är inlägg från "The Web Sheriff" - vem kan ta juridiska hot på allvar när personen i fråga inte ens kan stava ordentligt?

 

Mitt intryck är att det är ena j-la maffiafasoner, eftersom det i många fall är helt grundlösa hot som (vilket påpekas) mycket väl skulle kunna åtalas. Precis som Robert säger blir ju många ganska nervösa om de får ett brev från en advokat eftersom de tror att dessa faktiskt både kan och följer lagen, och därför så är de minst sagt tveksamt när en sådan person använder sig av skrämseltaktik och skitsnack i sället för att verkligen ha belägg för de de säger.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Följdfråga: Hur är man som person när man år efter år ger ut usla produkter, får negativ kritik av allt och alla men ändå fortsätter.  :huh:

 

Han måste vara helt knäckt vid det här laget? Eller har han en tyst fan-club någonstans? Någon som träffat honom personligen?

 

:huh:

:D

 

Är det inte vad finländarna kallar sisu?

 

asad

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...