Jump to content

ASL OSLO 2004


ON TOP ASL

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Finns det ett samband mellan många vinster och mycket boxcar/snakeeyes?

Vet inte det, men man ser helt klart att de erfarna ASL spelarna placerar sig i toppen. Ex Peder som har 3-0 + Ole som kommer bli svår att tvinga ned i hierarkin! Alla 7 spelare med 2 vinster (eller mer) är helt klart erfarna ASL spelare.

 

När det gäller snake-eyes så kommer jag som en raket, skulle förvåna mig mycket om jag inte vinner denna kategori. :D

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Om sannolikhetslära nu råder så måste det bero på att erfarna spelare slår mer tärningsslag än nybörjare. Min erfarenhet när det gäller nybörjare är att de ofta struntar i vad dom tycker är "struntskott" typ 2+2 attacker. Medan erfarna spelare alltid skjuter så mycket dom orkar hela tiden.

 

Exempel: Melvin som spelar ryss i Red Barricades sätter alltid upp så många små mortars som möjligt uppe på något hustak 20 rutor ifrån fronten. Därifrån står dom relativt säkert och så pepprar dom på alla pansarvagnar eller stora högar dom ser, i princip bara för att han vet att han förr eller senare kommer slå snakeeyes, och när han gör det blir det en effekt som heter duga.

 

En annan erfarenhet är att nybörjare ofta inte utnyttjar reglerna ordentligt, och därför kanske inte skjuter lika ofta. Deployment till exempel...

 

Exempel: Under Scnadinavian Open förrförra året så var scenariot "Ultimate Trechery" med. Enkelt sagt Franska Conscripts mot tuffa Japaner. Nybörjarna som spelade fransmän stackade till och med upp fransmännen så att dom inte blev totalt mosade, de mer erfarna spelarna hade en annan taktik - deployade så mycket de orkade och medvetet blev totalmosad (fast det tog ju så lång tid att Fransmannen vann). Erfarna spelarna slog alltså väldigt många mer slag än nybörjarna.

 

En tredje förklaring är att nybörjare ofta skjuter med så mycket eld som det bara går i stället för att skjuta flera små attacker. Typ en 16 attack istället för två 8 attacker.

Link to comment
Share on other sites

Ööööööööööh, jag tror att de mest erfarna spelarna leder helt enkelt beroende på att de är bättre ASL spelare! :huh:

Newbies kommer helt klart att vinna en del matcher, men kommer ha svårt att rå på Ole i turneringen eftersom han troligen vinner sina 90 % spelade scenarios.

 

Vad gäller Snake-eyes/Boxcars så är de som spelat mycket (i turneringen), också gott representerat på den statistiken! B)

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Många gånger är ju "struntskotten" osannolikare att få in än att väcka snipern. Hur ställer sig de erfarna spelarna till det?

 

Jag har en erfarenhet av att nybörjare struntar i var snipern ligger på brädet gentemot erfarna spelare. Ofta lägger exempelvis erfarna spelare sin egen sniper defensivt för att skydda sina "riktiga" trupper mot motståndarens sniperslag än offensivt för att ta ut någon av motståndarens stack. Ett annat exempel är att erfarna spelare med concealmentbrickor (som man får i sin OB) stackas upp för att sen sprida ut dom i många dummiehögar för just sniperskydd.

 

Jag har även sett spelare lämna kvar en halvsquad på högsta möjliga nivå som samtidigt kan förhindra motståndaren rout och concealment.

 

Detta defensiva sniperspel gör att erfarna spelare blir offensivare i sina "skitattacker". Eller vad säger ni andra? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det är 3.47% chans att bryta en 7 moralare med 2 + 2, det är 2.78% att få en 1-sniper när man har sniper 7. 2 + 2 är mot en squad är alltså farligare än sniper 7 sett på detta sätt. Vad som däremot spelar in är var snipern står (en recallad Panter är ganska mycket värt) och den man skjuter på kan ha högre moral (2.31% att bryta en 8 moralare med 2 + 2). Däremot kan 2 + 2:an mycket väl vara mot fler enheter och därmed vara ännu farligare. Mao utgå ifrån att skjuta struntskotten men kolla lite var snipern står.

Link to comment
Share on other sites

Hej grabbar,

 

"Offensiv/defensiv sniper"?

Något säger mig att jag just har kommit in på nästa level ...

:huh:

 

Skämt åsido: Det var mycket intressanta åsikter. Stort tack!

Jag har aldrig haft någon egentlig tanke bakom min placering av sniper tidigare. Jag får testa i Linköping till helgen.

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Spelning 24 sept - 12 deltagare.

4st av mina scenarios spelades!!!!! Alla gick till sista turn. :)

 

Resultat:

http://www.iu.hio.no/~sigmunds/asl/ASLOSLO2004.pdf

 

ASL OSLO ledare: 7 Vinster-Ole Bøe

 

Spelade scenarios:

The Guards Counterattack

Ruckkampfer

Soldiers Of Destruction

Kempf At Melikhovo

Panzers Marsch!

Preussen In Flammen

By The End Of A Rifle

Second Blow

Valhalla Bound

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Men forfarande ingen turnering över en hel helg?

Med såpass mange aktive spillere så burde vi jo få til en helgeturnering også, eller hva Ola?

 

Det burde dukke opp en del fra Sverige, og noen fra Trondheim, slik at det kan bli en skikkelig turneringsfølelse.

 

Vi kunne jo ta sikte på en helg til våren...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

ASL OSLO 2004 färdigspelat!

And the winner is..........

 

Ole Bøe :D:D

 

En värdig vinnare, tanken med turneringen var att premiera de som möter upp och spelar ofta och bra, och Ole har helt klart gjort bådadera! Grattis.

Vi andra får försöka ta revansch nästa år. :P

 

Priserna fördelades enligt nedan. (Klicka på bilden)

post-6-1102931049.jpg

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...