Jump to content

ASLSK #2


Doomfarer

Recommended Posts

Fick mitt ex av ASLSK #2 idag och det ser trevligt ut. Reglerna är bättre skrivna än i #1 och de har en hel del bra exempel så skall bli kul att testa. Är speciellt sugen på Italienarna och allied minors* då jag inte har de modulerna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Jag har inga axis minors heller, men vem har det? :P

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker som de flesta att SK är det bästa som hänt ASL på många år. Jag har lyckats få flera av mina kompisar som aldrig någonsin skulle få för sig att spela ASL att spela starter kittet.

 

När de ser den vanliga regelboken totalvägrar de men där de ser de såg den tunna regelboken som fanns med i SK#1 var det inga problem att få dem att testa spelet.

 

Så håller verkligen inte med dig.

Link to comment
Share on other sites

Fick mitt ex av ASLSK #2 idag och det ser trevligt ut. Reglerna är bättre skrivna än i #1 och de har en hel del bra exempel så skall bli kul att testa. Är speciellt sugen på Italienarna och allied minors* då jag inte har de modulerna.

Kan Doomfarer vara snäll och berätta för oss andra som inte fått SK2 än vad som ingår och särskilt vilka regler som är med/inte med.

 

Snälla?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Vad som ingår?

 

Regelbok

 

Två kartor (x, w)

 

8 scenarion:

1: Italienare mot Am/Britter

2: Italienare mot Greker

3: Tyskar mot Amerikaner

4: Tyskar mot Amerikaner (men för en gångs skull inte 7-4-7:or)

5: Tyskar mot Britter/Greker

6: Tyskar mot Amerikaner

7: Tyskar mot Amerikaner (även denna utan 7-4-7:or)

8: Tyskar mot Free French

 

Två countersheets. Vanliga MMC, SMC samt samt en del kanoner och sånt för de olika nationerna. Ingår även några Ryska crews samt kanoner.

 

Reglerna är som de i SK#1 plus regler för ordnance. Det finns LATWs, Mortars och kanoner. Jag har inte spelet "riktiga" ASL sedan sent 80-tal så kommer inte ihåg hur mycket som är avskalat i reglerna här men känns som de fått med det viktigaste och lite till.

 

Finns regeler för LATW (Backblast osv), Light Mortars, Captured Equipment, Critical Hit, Special Ammo (WP, Smoke osv), Emplacement, HIP, Gun Movement, Gunshield, Guns as targets, IFE, Mortars, Target acquisition, Area acquisition och Ordnance breakdown. Finns även Chapter H - Ordnance notes. :)

 

Stora grejen är väl at de har en separat TH tabell för varje kanon. Tycker detta är helt ok och i linje med SK mentaliteten men har varit en del klagomål på det.

 

Hoppas detta hjälper. Hojta om du vill veta mer.

Link to comment
Share on other sites

Vilka ID bokstäver finns det på tyska 4-6-7 squadsen? Är det samma som i SK #1 eller fortsätter det där SK #1 slutade?

 

Är det samma namn på de tyska ledarna som i SK #1?

 

Enlig. Index filen (som se ovan) är det följande:

 

5-4-8 G-N

4-6-7 K-Q

4-4-7 O-X

4-3-6 O-T

2-3-8 D-I

2-4-7 G-K

2-3-7 G-K; K-M Errata: Double Counters for K

2-2-8 crew 1-3

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har fått mitt ASLSK#2 - men inte spelat ngt scenario.

Någon som har testat?

88s At Zon verkar vara ett försök att genskapa det klassiska T-scenariot.

Någon????????

 

Menar "Zon With The Wind" ? :unsure:

 

Det är inget T-scenario utan det kom i '91 Annual som scenario A32.

 

Vill minnas att en av Herr Maglicas "88":or fick in en CH på mina stackars 7-4-7:or den gången vi spelade det.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, var den jag menade! När jag läste History/Aftermath (titeln egentligen :D ) så verkade det som en ny-version för ASLSK spelare.

Frågan är hur scenariot blir med tanke på att kartorna i ASLSK känns rätt "glesa" med hänsyn på bebyggelse. Hursomhelst, jag tänker spela detta scenario så småningom (med ASL regler). :ph34r:

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Varför innehåller SK#2 två ryska crews, en 81mm mortar och två AT-kanoner?

Med tanke på att inledningen gör reklam för att Operations-magazine ska komma att innehålla scenarion, så kan man hoppas att de där tänker slänga in scenarion som kräver den ryska OOB:en från SK#1.

 

Jag saknar dock grekiska och italienska kanoner. Det är ju sunkiga pjäser som gör svaga nationer lite extra speciella, och som kunde väga upp den höga (4) italienska ELR som designern givit.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Vadå den snuskigt höga ELR som Italienarna har? Dom har ju ELR 1 och ELR 2 i de bägge scenariona? :huh:

 

Jag har spelat bägge scenarion med Italienare från Starter Kit #2. Bägge är helt okej, men att spela starter kit är som att äta osaltad mat. Och istället för att lägga till kanoner och annat till Italienarna skulle det antagligen ge mer att lägga till Heat of Battle reglenrna och Italian National Characteristics.

Link to comment
Share on other sites

Det om ELR var ett skämt, för att göra dig (Martin) upprörd om du inte hade SK#2.

 

Jag hugger på allt som har med Italienare och ELR att göra! ;)

 

National Distinctions:

+1 CC DRM for a capture attempt vs non-elite Italian

Non-elite Italian units are always Lax

 

Tar man med dom för Italienarna, så usla Heat of Battle reglerna får man dessutom effekten av att man fylls av skräck varje gång man slår snake-eyes på ens moralslag.

 

Någon annat som är extremt positivit för Italienarna i SK#2 är att inte disrupt reglerna finns med. I bägge scnenariona så brottas Italienarna med usel ELR och till slut bara slåss med Conscript trupper.

Link to comment
Share on other sites

Blev lite förbryllad idag - SK2 innehåller ju bazookas etc. men inga vehicles vad jag vet?

Hur kul är det att skjuta 88:or och liknande på infanteri egentligen?

Fast när jag tänker efter så hoppas jag att det är ganska kul ändå... =)

 

Det finns massor av stenhus att skjuta på. :)

Edited by Doomfarer
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...