Jump to content

Snap Shots vs Wall


carlsson

Recommended Posts

En enhet tar sig FFNAM över en Wall, från hex A till hex B. Fienden deklarerar Snap Shot när han springer över muren.

 

Vad blir det för DRM?

a/ Som ovan.

b/ Enheten kommer från SMOKE+3. LOS går inte genom SMOKE.

c/ Enheten kommer från SMOKE+3 och det är natt. Fienden har NVR till Hex B, men inte till Hex A.

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Vad blir det för DRM?

a/ Som ovan.

b/ Enheten kommer från SMOKE+3. LOS går inte genom SMOKE.

c/ Enheten kommer från SMOKE+3 och det är natt. Fienden har NVR till Hex B, men inte till Hex A.

a/ Regeltexten är:

"however a wall/hedge/SMOKE/rubble hexside/spine of a hex being entered/ exited can modify a Snap Shot if crossed by the LOF on the way to the target hexside"

"if crossed ...on the way" låter för mig om att muren du korsar oftast inte ger någon TEM, men jag har också en irriterande känsla av att det finns Q&A som säger precis tvärt om. Om ingen hittar någon sådan känns det däremot hur tydligt som helst.

 

b/ Fortfarande ingen modifikation. Du är inte i röken. Notera däremot att om LOS går längs med kanten av röken (t.ex. efter hela den hexside du skjuter på) så räknas det som att gå genom röken.

 

c/ Vet inte vad röken har med saken att göra, och utan att du talar om vilken som är hex A och B så vet jag inte vad jag skall svara. Det som räknas är rutan man flyttar till. Om man inte har NVR dit så kan man inte skjuta. Detta är normal ASL-fysik (när man väl har sagt att man spenderar MF/MP räknas man alltid som om man är i rutan man är på väg in i, förutom i situationer där det står annorlunda), och jag har för mig att det finns något exempel/Q&A som dessutom förtydligar detta så att det blir 100% tydligt.

Link to comment
Share on other sites

Ang SMOKE och Wall; SMOKE är ju inherent terrain, dvs den täcker HELA Hex-sidan. Därför borde ju ett Snap-shot mot en SMOKE-hexsida också drabbas (eftersom Snapshotet sket mot hex-sidan)?

Jag trodde att det inte var så så länge LOS var helt inne i den angränsande rutan, men när jag läser B.6 "...mere entrance of the hex (even if only to trace a LOS to or through a vertex of such a hex)..." så inser jag att du har rätt. Det blir +3 SMOKE i båda fallen där det var rök.

Link to comment
Share on other sites

Ang c/ så kommer alltså enheten från hex A, dit fienden inte har LOS efter NVR inte räcker dit. Alltså ser inte fienden röken, enligt min åsikt. Frågan är därför om röken ger +DRM?

 

 

Exempel:

post-1-1125353469.png

Rysk Squad rör sig från N3 till N4. NVR är 2. Tysken villl skjuta Snap Shot på N3/N4 (fråga inte varför), vad blir DRM?

 

Om vi bortser från detta så är alltså svaren som följer:

a/ DRM -2

b/ DRM +2

 

Muren spelar alltså ingen som helst roll vid ett Snap Shot, om den ligger på den Snap Shotade sidan.

Link to comment
Share on other sites

Ang c/ så kommer alltså enheten från hex A, dit fienden inte har LOS efter NVR inte räcker dit. Alltså ser inte fienden röken, enligt min åsikt. Frågan är därför om röken ger +DRM?

Absolut! Jag håller med om att det är en konstig konsekvens, men eftersom vertices fungerar så blir konsekvensen att röken hindrar trots att du inte kan se den.

 

Jag tycker att det överhuvudtaget känns konstigt att rök hindrar om enheten befinner sig i rutan brevid, men formuleringen i B.6 lämnar ingen större frihet eftersom en vertex onekligen är en del av tre olika rutur. Det skulle vara mycket mer intuitivt om det fanns tre vertices i stället för en, och röken bara påverkade om man verkligen sköt mot en enhet i rutan med rök.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...