Jump to content

Snap Shot/Building Control


Klas Malmström

Recommended Posts

Om en enhet som i Movement fasen går in i ett hus där inga fiender finns så tar han ju kontrollen över huset - även om han skulle bryta av Def. Fire i samband med den förflyttningen.

 

Men om enheten bryter av en Snap Shot - anses han då ha varit inne i huset innan han bröt (och har således tagit kontroll över huset) ? (han hamnar ju i huset efter attacken oavsett om han bryter/PIN)

Link to comment
Share on other sites

Men om enheten bryter av en Snap Shot - anses han då ha varit inne i huset innan han bröt (och har således tagit kontroll över huset) ? (han hamnar ju i huset efter attacken oavsett om han bryter/PIN)

Svår fråga; jag tror inte att det finns ett självklart svar på det i reglerna. Baserat på det som står skulle jag säga att du får kontrollen över rutan (eftersom du hamnar i rutan du flyttar till) men det är bara en åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att det är tydligt att man får kontroll av Location.

Man kan ju t ex deklarera Snap Shot efter "vanlig" DFF mot enheten i fråga, alltså efter att han har gått in i byggnaden. Och som sagt, om man bryter eller pinnas så åker man ju vidare in i byggnaden.

Link to comment
Share on other sites

Carlsson, jag tror problemet var att går du i bypass och bryter hamnar du i building utan att vara Good Order, enligt A26.11 är detta lite tvetydigt om du då får control.

A26.11

During play, a side gains Control of a Location/hex/building by occupying it with an armed Good OrderInfantry MMC

 

Men som sagt, jag skulle ju inte skriva i regelforumet. :(

Link to comment
Share on other sites

Jupp, det är helt riktigt, och jag anser alltså att man hinner vara i byggnaden medan man är Good Order, även om man bryter på ett ev Snap Shot.

Det är iallafall vad det framgår i reglerna.

 

Men, jag förstår också varför man frågar en sån fråga (tror faktiskt att jag också har frågat den på ASL-listan en gång för hundra år sen), men att det skulle bli fel i systemet om de inte fick kontroll.

 

Ett annat exempel där man får kontroll trots att man bryter innan man "hinner ta kontroll" är om man bryter i ett minfält man går in i, vilket också kan verka ologiskt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...