Jump to content

ASLSK3 "sneak peek boards"


ON TOP ASL

Recommended Posts

Det var länge sen MMP gav ut ett nytt (ej starter Kit) bräde. Samtidigt börjar en produktion på 2-3 bräden per år av starterkit bräden komma ut.

 

När det bara fanns brädena y och z var det många som av olika skäl tyckte att man inte skulle designa scenarion på dom. Nu finns snart inte bara y och z att tillgå, utan även t, u, v, w och x. Dessutom kommer alla gamla bräden konverteras till det nya kartongformatet som starterkit bärdena redan har.

 

Vad tycker ni om det här?

 

Hur tycker ni att man ska tackla den här utvecklingen?

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

(försöker få igång en diskussion)  :)

Bra Martin! :)

 

Ang SK boards, så skrev jag något i ngt forum om att det kändes som att de inte var inne i ASL familjen och det var tveksamt om submittade scenarios (till MMP) kunde innehålla starter kit boards för ASL scenarios. Varpå Youse skrev ngt liknande, "Nope, who said that".

 

Så de kommer nog bli officiella så småningom (jag önskar ju bara att de blir tillgängliga separat).

Link to comment
Share on other sites

Hur tycker ni att man ska tackla den här utvecklingen?

Finns det så mycket att fundera över egentligen? Kartorna kommer att vara kompatibla med övriga kartor så småningom. De kommer säkert att gå att köpa separat så småningom. Även om man själv nobbar dem kommer det med all säkerhet att designas scenarion på dem. Allt annat känns som ren galenskap.

 

Jag tycker med andra ord att det är bara att köra på och betrakta de här kartorna som vilka officiella kartor som helst; jag är nämligen övertygad om att det kommer att sluta så i vilket fall som helst. Det finns liksom inga speciellt bra skäl till att det inte skulle göra det. Visst, MMP är sega när det gäller att reagera och göra det smidigt för oss kunder - men förr eller senare tror jag att de kommer att fixa det som behövs. Dessutom kan man ju alltid låna eller använda VASL om man inte vill köpa ASLSK bara för att få brädena.

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Det enda tråkiga med ASLSK bräden är att nästan alla hus är i sten, i alla fall på stadskartorna. INgen variation. Dessutom är nästan alla 1hex hus så små att de knappt skymmer LOS. PÅ stadskartan i ASLSK1 kan man hitta de mest otroliga LOS, lite på snedden mella flera småhus.

Det ör störande, och faktiskt en STOR fördel för erfarna spelare som är vana att se/räkna LOS. Jag har sett en nybörjare bli helt paralyserad av rädsla för att en skum LOS ska ge honm ett -2 skott när han tror sig vara säker.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det enda tråkiga med ASLSK bräden är att nästan alla hus är i sten, i alla fall på stadskartorna. INgen variation. Dessutom är nästan alla 1hex hus så små att de knappt skymmer LOS. PÅ stadskartan i ASLSK1 kan man hitta de mest otroliga LOS, lite på snedden mella flera småhus.

Det ör störande, och faktiskt en STOR fördel för erfarna spelare som är vana att se/räkna LOS. Jag har sett en nybörjare bli helt paralyserad av rädsla för att en skum LOS ska ge honm ett -2 skott när han tror sig vara säker.

Janusz

 

Jag har svårt att se varför detta skulle vara störande.

Link to comment
Share on other sites

Först, innan jag fick mitt Starter Kit #1, tyckte jag att kartorna skulle vara helt kompatibla med övriga ASL systemets kartor.

 

Sen, såg jag hur datafula dom var. Hus som såg likadana ut. Gräset exakt lika grönt över hela brädet. Dessutom började jag få för mig att det liksom "fattades" terräng lite här och var. Att den som disignat kartorna tycktes suddat ut annan svårare terräng som häckar och brush.

 

När jag dessutom spelat några av scenariona så fick jag, liksom Janusz, insikten av att brädet är svårare än man från början tror. Nybörjarna som jag spelat mot har haft extremt svårt med LOS. Efter ett tag blev skräcken för minus två attacker så stor att försvaret blev helt statiskt. Överallt. Det fanns ingen plats att dra sig tillbaka till. I det här läget så tyckte jag inte dom skulle vara kompatibla med ASL systemets övriga kartor.

 

Nu, när jag sett 6 nya kartor förutom de i SK#1, så har jag ändrat mig igen. Dom har blivit bättre nu och verkar riktigt kul att spela på. Dessutom så kommer ju alla gamla kartor i det skicket också. Så nu tycker jag att det är helt okej om folk skulle designa riktiga scenarion på dom.

 

Så tycker jag! (men jag kan ju allltid ändra mig igen ;) )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...