Jump to content

ASL i Dalarna


Maglica

Recommended Posts

Har nyss kommit hem från metropolen Vikarbyn i de djupa Dalaskogarna vid Siljans strand. Ett mycket trevligt evanemang som gav mersmak. Kul att träffa både gamla och nya spelare.

 

Jag låter Ola fylla på med detaljer om deltagare och segrare.

Bilder med tillhörande ljug, gnäll och skryt kommer senare.

 

Ola, tack för en bra ASL-helg! :D

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

(Ja, det här ska ju naturligtvis ligga i AAR sektionen)

 

Turneringen färdigspelad - 7 st deltagare, och trevligt nog vi fick en oväntad turneringsvinnare! En relativt färsk spelare från Gävle tog hem priset från MMP (Mighty Endeavor, från the Gamers) och ett snyggt ASL Diorama i skala 1:35!

 

Vi gratulerar Patrik Manlig med Turneringsvinsten. :D

 

Jag hade tyvärr ingen kamera tillgänglig men de som tog lite bilder på turneringer kan väl lägga upp några!? Tack till de som kom förbi och spelade, mycket trevligt tycker turneringsledare. Vi prövar nästa år igen, så att det blir en årlig happening!

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Resultat spelare: W/L

4-0 Patrik Manlig

4-1 Ola Nygårds

1-4 Janne Thörne

2-3 Olav Heie

2-4 Ole Bøe

2-2 Robert Maglica

0-1 Anders Hansson

 

Spelade scenarios (vinnare med fet stil):

Inhumaine - Manlig vs Nygårds

Defiance On Hill 30 - Hansson vs Bøe

Defiance On Hill 30 - Heie vs Thörne

In Sight Of The Volga - Manlig vs Maglica

Monty's Mess -Nygårds vs Thörne

Ayo Gurkhas - Heie vs Bøe

The Tiger's Roar - Nygårds vs Maglica

Merzenhausen Zoo - Manlig vs Heie

Taking The Left Tit - Thörne vs Bøe

Kempf At Melikhovo - Bøe vs Manlig

Bring Up The Boys - Heie vs Maglica

Guards Counterattack - Nygårds vs Thörne

Valor of the Bou - Bøe vs Maglica

Fateful Monday - Bøe vs Thörne

Bewildered and Beliguerent - Nygårds vs Heie

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett statistiken så känner jag att Ola är värd ett stort grattis inte bara för ett trevligt evenemang utan även för fin statistik! Det var kanske tur att jag knep förstaplatsen så att han slapp lämna över något pris till sig själv! :D

Link to comment
Share on other sites

Patrik och Ola spelar "Inhumaine"

 

 

Är det LOS eller inte? Patrik, Ola och Ole kollar.

 

post-5-1124225100_thumb.jpg

 

 

Här en bild på Olas fälla som gick i baklås. (Den som gräver en grop...)

Hans blåa brickor blev vita av Schreck när amerikanen stormade in på kartan.

 

post-5-1124225242_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Liten AAR från Dalarna (tyvärr med mindre bilder än jag skulle önska pga den allmänna upphetsningen och dåliga batterier.)

 

Match 1: In Sight of the Volga mot Patrik Manlig

 

Har spelat mot Patrik tre gånger tidigare under olika turneringar och det har i alla tre fallen slutet mot förlust. Kanske skulle detta bli mitt tillfälle...

 

"In sight of the Volga" var ett av de fya scenarion som jag tog med mig till Dalarna. Trots att de kom redan i Beyond Valor har jag ännu inte spelat det. Detta pga att jag mest spelar mindre scenarion. Tyskarna (som jag spelade) skall i detta scenario ta sig över ca en halv långsida för att hålla ett hus. Det som ger detta scenario lite krydda är att ryssen får in en D6 628:or (plus eventuella ledare) per turn så länge som D6:an är lägre än "Turn-numret". Trots att det är ett ganska lång scenario är det däför alltså viktigt att tysken rör sig framåt snabbt och att han samtidigt slår ut ryska enheter.

 

Mot Patriks skickliga försvarsspel gick tyvärr min framfart väldigt långsamt, samtidigt som mina förluster blev höga, en högst olycklig kombination. För att strö salt i såren hade dessutom Patrik fått in 11 st 628:or efter några (5 el 6?) turns. Framåt var inte att tänka på längre, jag skulle inte ha ens kunnat förvara mig när alla dessa 628:or närmade sig mig. Upp med den vita flaggan, Gulag nästa...

 

0-1

 

 

Match 2: Tiger's Roar mot mot Ola Nygårds

 

Även Ola är en spelare som jag spelat och förlorat mot tidigare (0-2 i matcher). Hmm ... denna gång skall jag väl ändå vinna.

 

Min nemesis Ola med sitt bästa battle-face.

post-5-1124654065_thumb.jpg

 

Även detta scenario är ett av de fyra jag fick med mig. Detta scenarion börjar med att en tysk "combined arms" enhet anfallet en rysk styrka bestående av 628:or och tre 45L PV-kanoner. Båda sidor får förstärkningar under spelets gång.

 

Setup

 

post-5-1124654315_thumb.jpg

 

Tyvärr visade det sig att mitt försvar var alldeles för utspritt. Efter en lyckad inledning med 2 utslagna tyska vagnar (varav en FlammPz III) gjorde min oförmåga att slå ut tyska enheter i CC att Ola på ett elegant sätt lyckade ta sig in i byn som jag försökte försvara.

 

Tysken inne i byn

 

post-5-1124654581_thumb.jpg

 

När väl Ola fått fotfäste i byn malde han metodiskt ned mina trupper till den grad att han kontrollerade den helt när det var dags för mina små förstärkningar att komma in. Vit flagg ännu en gång.... Ola, näst gång skall jag j-v-lar i mig spela bättre. <_<

 

0-2

 

 

Match 3: Bring up the Boys mot Olav Heie

 

Har spelat en gång tidigare mot Olav i Köpenhamn. Den gången gick mina trupper in i en väl förberedd dödsfälla i "The Five Punder Prize".

 

I "Bring up the Boys" skall en liten Brittisk styrka försvara byggnader mot en tysk styrka som har något mindre infanteri, men som har en för den tiden (1940) ok stridsvagnsstyrka.

 

Olav satte upp så han skulle kunna beskjuta mig med när jag skulle komma över den öppna delen av spelytan. För att kontra detta körde jag en VBM-sleaze med fyra av mina fem vagnar. Den sista vagnen och allt infanteri sprang sedan framåt för fulla muggar, sköt AdvF för encirclement på två av hans stackar. Effekten av det hela blev att halva hans flank mer eller mindre försvann på första halvturnen utan att han kunde göra något åt detta. Vi blev lika förvånande av effekten båda två. På min andra omgång tog jag de hus som behövdes utan att han kunde göra något åt detta. Han gav då upp.

 

1-2

 

Match 4: Valor on the Bou mot Ole Böe

 

Har inte spelat mot Ole tidigare.

 

I detta scenario som utspelar sig i Tunisien skall en en liten brittisk infanteristyrka försvara en kulle mot en något större tysk infanteristyrka.

 

Frånvaro av vagnar och en relativ öppen terräng där tysken inte behöver röra sig så lång gör att det hela blir rätt statiskt. Det var länge sedan jag såg så mycket Prep. Det slutade som i många andra scenarion med att den ene spelare försöker få fram så mycket enheter som möjligt inför sista omgången och den andre försöker att skjuta bort dessa. Då jag lyckade slå/skjuta ganska bra under hans två sista förflyttningsomgångar kom bara en och en halv squade komma in i VC området. Det blev dock mycket mer spännande och jämnt än vi båda trodde under den sista halvomgången då mina slag inte lyckade alls. Skulle jag springa fram och in i CC eller skulle jag skjuta? Då jag tillslut bestämde mig för att skjuta med en enhet till innan det var dags att springa på fick jag in den 1MC som bröt den sista enheten. Scenariot spelades till sista omgången och var vunnet! B)

 

2-2 och man för känna sig ganska nöjd...tänk bara om man vunnit mot Ola...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det känns bättre, men:

In Sight of the Volga [5] Russian 53 German 31 på ROAR

Från Guy Chaney och McGraths artikel "The Australian balancing system":

"The scenario is heavily Pro-Russian.

The Germans need some extra forces to stem

the tide of 628s flowing across the river. The

Germans need to push hard and fast in this

one."

Så de anser att man ska sluta efter 9 rundor och ge tysken tre extra 4-6-7, för att göra scenariot mer jämnt.

 

Så Patrik bara lurade dig att spela ett fuskigt scenario ;)

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att In sight of the Volga är starkt pro-ryskt, men ändock extremt kul. Oavsätt om man spelar tysk eller ryss.

 

Helt klart ett av mina favoritscenarion.

 

Bra AAR Robert!

 

Själv skulle jag vara hur nöjd som helst att vinna mot både Ole och Olav. Enligt det danska balanseringssystemet ska dom vara det bästa som Norge kan sätta upp. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ola, näst gång skall jag j-v-lar i mig spela bättre.  <_<

Ja vad roligt, ser redan fram emot nästa spelning. :D

 

Denna gången såg det otroligt svettigt ut för mig, efter att min FT-AFV blev Wreck, min bärbara FT blev liggande herrelös i skogen och jag lämnade min DC i din hex utan att spränga den (Berserk enhet) allt i första turnen!

Pheeeeuuuuhhh ibland är det jobbigt med ASL. :)

Link to comment
Share on other sites

Så Patrik bara lurade dig att spela ett fuskigt scenario ;)

:lol:

 

Robert gav mig fyra scenarion att välja mellan; jag plockade bort ett och sedan slog vi tärning om både vilket scenario vi skulle spela och vem som skulle spela vilken sida! Håller dock med om bedömningen att det är pro-ryskt. Det skulle troligen inte ha räddat upp vårt parti (vi slutade turn 5 eller 6 med rätt så jämna förluster men utan att tysken var i närheten av huset som skulle tas och med 11 fräscha 628 att försvara med) men det skulle kännas jämnare så.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...