Jump to content

Nytt/kommande från MMP


Klas Malmström

Recommended Posts

Från ConsimWorld av Brian Youse:

 

ASL and WBC

Folks. MMP is very happy to announce that we've reached an agreement with Mark Pitcavage for his Italian pack of scenarios.

 

Currently, we are envisioning an Action Pack style presentation. We believe at this time that the package will contain 12 scenarios, ASLSK-style boards 42 and 43, with extensive historical notes and a very good chance at possibly a sheet of player aids.

 

If you're interested please help Mark out with the playtesting so he can submit this project to us. I'm sure he'll repost the playtesting information ASAP.

 

Thanks! Brian

Link to comment
Share on other sites

Han la ut sitt pack för ett tag sen på Cosimworld för speltest. Jag hämtade hem packet för att ge tips och synpunkter och eventuellt speltesta det.

 

Sammanfattningsvis kom alla mina förutfatte meningar till besanning.

 

Italienarna är så dåliga så dom kompenseras med svinhög ELR och alldeles för många ledare.

 

Ryssarna tror de som designar scenarion att dom egentligen ska spelas som tyskar, så dom får alltid fler antal ledare och fler LMGs än dom borde ha. Om man istället skulle utöka antalet squads, som man borde göra, skulle man kunna göra med Human Waves och andra balla typiskt ryska saker.

 

Tyskarna får nästan alltid för få ledare och för lite LMGs. Synd för dom var överlägsna på taktiskt krigsföring.

 

I packet fanns 8 scenarion med temat vintern 1942-1943 mellan Italienare och Ryssar. Och 3 scenarion mellan tyskar och Italienare hösten 1943.

 

Idag kollade jag hur hans scenarion stod pall en jämförelse med ASL-systemets design your own rekommendationer på antalet ledare, ELR och LMG. Givetvis är det designerns privilegium att böja och bända på reglerna lite som man vill för att få rätt känsla på scenariot. I texten nedan använder jag ord som rätt och fel, vilket naturligtvis inte riktigt är rätt. Hursomhelst, så här blev utfallet. (Ett scenario mellan ryssar och Italienare tog jag inte med då det var så speciellt utformat att det inte gick att göra en korrekt undersökning.)

 

 

Italienarnas ELR:

Det verkade inte som om Mark överhuvudtaget brydde sig om Italienarnas låga ELR. I genomsnitt var Italienarnas ELR 2,8 över vad den ska vara. Det är extremt högt.

 

Antalen Italienska Italienare:

På åtta squad equivalents ska det finnas en ledare. I genomsnitt fanns det 1,4 fler Italienska ledare än vad det ska vara. Bara ett enda scenario hade rätt antal ledare.

 

Antalet Italienska LMG:

På sex squads (eq.) ska det finnas en LMG. Det är ganska högt relativt sätt. Och gör Italienaren faktiskt lite bättre än många tror. I genomsnitt fanns det 0,6 LMG för många LMG i varje scenario. Ett scenario fanns det faktiskt en LMG för lite i Italienarens OB.

 

Ryssarnas ELR:

Ska ha ELR 3 1942 och 1943. Bara ett enda scenario hade avvikande ELR.

 

Antalet Ryska ledare:

På åtta squad (eq.) ska det finnas en ledare. I 5 av de 7 scenarion som var gjorda fanns det en ledare mer än det borde göra. I två scenarion fanns det lika många ledare som det ska göra.

 

Antalet Ryska LMG:

1942 ska det gå en LMG på 10 squads. 1943 8 squads på en LMG. I genomsnitt fanns det 0,85 LMGs för mycket.

 

Tyskarnas ELR:

Ska vara 4: Av de tre scenarion mellan tyskar och ryssar hade två ELR 4, ett ELR 5.

 

Antalet Tyskarna Ledare:

På fyra squads ska det finnas en ledare. I två scenarion hade tyskarna en ledare för lite. I det tredje lika många som det ska vara.

 

Antalet Tyska LMG:

Ska vara en på 5 squads: Två scenarion var det helt rätt. I det tredje var det två LMGs för lite.

Link to comment
Share on other sites

Antalen Italienska Italienare:

En felskrivning som faktiskt är ganska kul.

 

Observera att DYO dock (om jag inte minns fel) av ledartäthetssiffran. Så om tysken har 5 grupper "ska" han ha 2 ledare. Om ryssen har 9 grupper får han två ledare. Detta förändrar matten lite.

 

Men visst är det trisst att ryssen alltför sällan får få ledare, som han ofta har i tidiga scenarion (Hedgehog of Piepsk och Hill 621) eller i en RB-kampanj.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hmmm ... jag tror att du tar i lite Martin. Dom siffror som anges i kapitel H är bara mycket generella riktlinjer som skall generera en viss känsla för karakteristiken hos nationaliteten i ett DYO scenario. När man utvecklar ett specifikt scenario kan man lämna dess siffror bakom sig (även om man nog bör vara medveten om dom). Det kan ju t ex vara så att Mark i detta fall råkar hantera de bästa Italienska trupperna i sin packe. Det är då inte orimligt att dessa har både högre ELR, fler SW och fler/bättre ledare.

Link to comment
Share on other sites

Om det är Alpini vi snackar om här låter det väl inte så orimligt med Marks siffror?

 

Hälften är Alpini och hälften andra divisioner. Alpini har högst ELR, men de andra divisionerna har också högre ELR än kapitel H rekommenderar också.

 

Jag har läst boken som han bygger sin modul på, A few returned, och fattar jag bara inte var han får den höga ELRen ifrån. Boken, liksom Marks scenarion, handlar om hela den italienska arméns flykt (och tyskarnas reträtt) över stäppen. En flykt där fler Italienare fryser ihjäl än som dör av ryssarna. Enligt min åsikt och allt jag läst om ryssarnas operation Lilla Saturnus, inklusive tyska krigsdagböcker, snarare sänka Italienarnas ELR och inte höja den. Absolut inte låta den vara högre än ryssarna.

Link to comment
Share on other sites

Boken, liksom Marks scenarion, handlar om hela den italienska arméns flykt (och tyskarnas reträtt) över stäppen. En flykt där fler Italienare fryser ihjäl än som dör av ryssarna. 

 

Intressant hur du använder de av dig fetmarkerade orden: Italienarna flyr, medan tyskarna retirerar. Vari ligger den egentliga skillnaden?

Link to comment
Share on other sites

Intressant hur du använder de av dig fetmarkerade orden: Italienarna flyr, medan tyskarna retirerar. Vari ligger den egentliga skillnaden?

 

Efter att den Italienska fronten krossats så lämnar Italenarna sina ställningar, hals över huvud. Tyngre vapen, sårade, tross och till och med många lätta handeldvapen lämnas kvar. Tyskarna lämnar sina ställningar i ordning. Bildar förtrupper och eftertrupper. Förtrupperna leds av pansarförband och eftertrupperna är starkt beväpnade med AT-kanoner. De flyende Italienarna hänger på den tyska reträtten i lämmeltågsliknande former. De Italienska militära enheterna helt upprivna.

 

När de kommer till dalen Aburzovka, eller the valley of death, som författaren döpt sitt kapitel till, så försöker de Italienska befälen forma nya stridsformationer av de som fortfarande är kapabla att strida. Av alla tiotusentals italienare blir det ett knappt tusental, om ens det. Efter två dagars strider rivs även denna nya ordning upp. Den Italienska armen är i totalt kaos. De enda som klarar sig är de som märker när den tyska infanteridivisionen på natten lyckas bryta upp och flyr från inringningen. Nu lämnar även tyska enheterna sårade och köksutrustning efter sig. Dock inte sina vapen som Italienarna gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du skall skicka dina kommentarer till Mark. Antagligen är han mycket medveten om att han frångått mallarna en del, men han kanske kan ge en bra förklaring varför. Han kanske tycker som jag att det är viktigare att ha kul än att det är historiskt korrekt, men i så fall borde han påtala detta i inledningen av scenariosamlingen.

 

Jag kollade igenom scenarierna och de verkar roliga, men man undrar ju om han har italiensk påbrå så som han hjälteförklarar varenda italiensk enhet. :P

Link to comment
Share on other sites

Om man känner mycket för ena sidan i ett scenario man utformar, finns det en klar risk att man brer på lite för tjockt, och tuffar till soldaterna lite för mycket. Likaså när man bara har en sidas synvinkel redovisad i källmaterialet. Exempel är Schwerpukts medaljscenarion, där jag tycker det går väl långt med 9-2 ledare som är heroic men som bryter som en ledare, och som kan öka ROF på AT-kanoner eller så. Scenariopaketen som handlar om SS och GrossDeutchland lider av samma problem, och det är ingen hejd på hur fantastiska och modiga tyskarna var.

Man får komma ihåg att en sida liksom alltid överdriver sina egna framgångar, medan den utelämnar sina misslyckanden. Det gäller i alla led, från menig till befäl till officer till regemente osv. och felen gör ju bara att nästa led blir ännu mer fel. Statistik visar att antalet utslagna pansarfordon som flyget rapporterar är 200% av antalet som man hittar när man kort därefter rycker in i området, eller som fienden anser sig ha förlorat.

Det värsta exemplet jag hittat i ASL är i "Ordeal Before Shuri", där jänkarna i nåt scenario får en hjälte för att han "reste sig upp, och fullt synlig i fiendens eld tömde tre magasin från sin BAR ner i sänkan från vilken japanerna anföll. Han dödade 15 japaner innan han sköts ihjäl."

Nu ska vi se. Tre magasin à 20 skott, det blir 60 skott sammanlagt. Skulle han, skjutande från höften (en BAR går väl inte att ha mot axeln ståendes), ha träffat 25% av sina skott? Skulle 25% av skotten varit dödliga? Han borde varit glad om han träffade 10%, och dödade någon. Känns bara helt overkligt.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

En reträtt sker i ordning och är beordrad. En flykt är det inte.

 

Yupp, så lång hängde jag med. Det jag egentligen reagerade på var den kraftiga förenkling/generalisering av tyskar/italienare som Martin använde sig av. Det är

möjligt att Martins beskrivning är helt korrekt och att Mark inte alls har förstått den historiska situationen, även om jag betvivlar detta. Jag måste nog läsa in mig på ämnet innan jag bildar mig en egen uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Ett av scenariona under Friendly Fire handlar om just det slaget jag beskrivit. När jag gjorde det scenariot läste jag på som sjutton.

 

Från den italienska sidan läste jag:

Eugenio Corti, Few Returned

Philip S Jowett, The Italian Army 1940-45 (1) (inte mycket information i den här boken)

 

Från tysk synvinkel

Kameradschaft der 298.Inf.Div., 298.Infanterie-Division Ruhm und Untergang 1940-1943 vilket är krigsdagboken för tyskarna som leder italienarna.

 

Och från Rysk synvinkel:

David M. Glantz, From Don to Dnepr

 

Och jag försäkrar att inget i böckerna, allra minst den första Italienska visar ens med största vilja i världen att Italienarna ska ha någon övermänsklig ELR.

 

Mark kanske har hittat någon amerikansk bok som inte jag har eller hittade när jag dammsög amazon.com. Det kan vi bara fråga honom om.

Link to comment
Share on other sites

Mark kanske har hittat någon amerikansk bok som inte jag har eller hittade när jag dammsög amazon.com. Det kan vi bara fråga honom om.

 

Undrar om inte Mark har använt den första boken som du refererar till.

Skall bli intressant att höra hans motiveringar och att jämföra era respektive

scenarion som beskriver situationen.

 

Den höga ELR:en som Mark ger (4 el 5?) kan ju också vara en funktion av basenheten är så usel, elit eller inte. Jämför med t ex partisaner som alltid har ELR 5 och understruket. Antagligen har dom inte det för att dom var så himla bra historiskt utan snarare för att det spelteknisk möjliggör att man inte behöver föra in en squad typ som är sämre än 3-3-7.

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin!

 

Jag tycker du ska slänga upp dina synpunkter på denna URL:

http://www.strategyzoneonline.com/forums/showthread.php?t=28935

 

Mark håller en diskussion gående på sin scenario-pack design, dina synpunkter verkar ju ordentligt underbyggda med research.

Och om du i framtiden vill slippa irritera dig på hög "ELR" och många för många leaders (som ju verkar vara ett hjärtebarn för dig ;) ) i denna "pack" bör du framföra dem nu.

För jag antar att du oavsett kommer köpa denna ASL-pack (official stuff=ASL-junkie köper! :lol: )

 

Som sagt, med efternamnet Pitcavage låter det lite som patriotisk scenario-design...

(Inofficiellt, det är bra han får lite mothugg också, han klagar ordentligt på andra designers, ex, Paul Kenny - Fanatic Enterprizes)

 

Otroligt också att vi har så belästa designers/historiker på forumet. Go Martin, Go! :D

Link to comment
Share on other sites

One of the reasons for this scenario pack is to dispel some of the stereotypes about the Italian Army.

Jaha, kanske en av anledningarna till att ELR är som den är, men då är det väl kanske lite missvisande att använda just "operation saturnus" till detta ändamål.

 

Annars verkar speltestare mycket nöjda med "fun"-faktorn vilket i alla fall är bra.

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Alla är verkar så himla sugna att spela Italienare som om dom vore second line tyskar.

Håller med, jag läste ditt inlägg, bra!

 

Men det som du skrev här och övertygade mig mest var det faktum att Italienarna tydligen gjorde en flykt hals över huvud och därmed som du skrev eg. borde ha sänkt moral, tror också att du borde poängtera detta på det andra forumet. Annars kommer det nog hagla argument om att de var elit etc... Vilket eg. är rätt ointressant eftersom de tydligen slängde all ELR åt pepparn och bara flydde.

 

Som jag skrev/antydde tidigare, totalt fel krigsskådeplats om man vill ändra på den stereotypa bilden av Italienarna i WW2.

 

Ska bli intressant att se kommentarer från Pitcavage.

 

Vad ska ni göra med era/ditt scenario från Friendly Fire, submitta till MMP?

Link to comment
Share on other sites

Detta hittade jag i tråden om Packen:

 

Enrico, no, I have not read anything by Giulio Bedeschi (so far as I can recall). I was inspired to start this project after reading the memoirs by Mario Rigoni Stern and by Eugenio Corti. I then purchased (at considerable expense), the East Front volume of the official Italian history of World War II, and used that extensively. I also used a number of memoirs and accounts that appeared on-line. The Rome scenarios were inspired originally by another memoir, that of Carlo Bonciani, and I used a variety of sources to get more information on the Battle for Rome.

 

The Alpini Divisions were very good. It is no coincidence, I think, that the Russians were able to break though Italian lines to their south, and Hungarian lines to their north, but were never able to break through the lines of the Alpinia Divisions, despite numerous attacks across the Don.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare info som förstärker bilden av att Mark och Martin ser slaget på olika sätt:

 

FR6. The Valley of Death. Gruppo Nord reached the town of Arbuzov in December 1942 in desperate straights. The town soon becomes a deathtrap, as Russian troops control the surrounding hills, using them as a base to rain fire down on the hapless Italian and German troops. The only option the Italians and Germans have is to launch desperate attacks to clear the hills and open up a path for Blocco Nord to continue its retreat. The Italians launch attacks up the hills over open ground, suffering severe casualties, and finally, in hand to hand combat, throw the Russians off the hills.

 

Kastade Italienarna vapnen innan eller efter dom tog kullen? :) HtH?

Link to comment
Share on other sites

Hej Martin!

Jag har läst Mark's svar på dina frågor och du kommer nog snart att få köpa en "Italian Hero pack", men det tänker inte jag. -_-

Det verkar i alla fall som att Mark har gjort god research och hans argument räcker gott för mig (hobby-historiker).

 

Tips.

Kan du inte göra en scenario-pack som hanterar all dessa horder av italienare som slängt bössorna, fryser, har obefintlig ELR, flyr och blir massakrerade av Russian long-range mortar fire.

DET kommer att bli en kul historisk modul att spela, pax för att vara russian. ;)

 

Skämt åsido, som en "fellow ASL'er" tycker jag du borde fotokopiera dina källor som Mark önskade och skicka till honom. Tror att detta kommer bli en bra MMP release, speltestare verkar mycket entusiastiska! :)

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat tror jag inte han alls har på fötterna när det gäller hans källor. Kanske dock tillräckligt för att göra ASL-scenarion. Men då blir min följdfråga, varför väljer han då att göra ett, som du säger, "Italian Hero pack".

 

Kolla på hans scenarion. 4-4-7 squads, ELR och ledartäthet som tyskar även lika många (men sämre )support weapons som tyskar. Dessutom är många scenarion utrustade med tyska fordon. Varför gör han inte ett pack med second line tyskar?

 

Hursomhelst, så vi får se om han vågar avslöja sina källor.

Edited by Martin Svärd
Link to comment
Share on other sites

Lite funderingar kring vad som närmast känns som en storm i ett vattenglas för mig:

 

Martin, jag läste inläggen du skrev och har viss förståelse för att folk reagerade negativt. Visst, inget är direkt fel - men jag tror att speciellt amerikaner har problem med någon som är så direkt som du var. Sedan är det ju alltid ett bra tips att inte säga "så här är det" utan i stället formulera frågan "är det inte så här?". Då lämnar du lite utrymme för motparten att säga "Ja det var en bra synpunkt, det hade jag inte tänkt på!". När man i stället drämmer till med "det här stämmer inte" så blir folk så chockade att de genast intar försvarsposition. Att lägga till lite extra krusiduller kan ibland kännas irriterande, men det är ett gott råd om man vill undvika konflikter.

 

I övrigt kan man ju lätt konstatera att ni har olika bilder av de här striderna, och bara för att vara helt opartisk så tänker jag säga att ni har fel båda två! :P

 

Mark har troligen glorifierat de Italienska trupperna precis som du beskriver. Dessutom tycker jag att det är en irriterande literalistiskt synsätt att "den historiska källan angav X ksp, så då finns det så många i scenariot". Vad gäller både ledare och SW i ASL så gäller att de är abstraktioner, och inte exakt överensstämmande med verkligt antal. Det är i alla fall hur jag har för mig att det beskrevs i den artikel som Don Greenwood(?) skrev om hur ASL var designat i "The General". Vad gäller kommentarer om att stormning med bajonett över öppen mark är såå hjältemodigt, så - suck! Vad som helst kan fås att framstå som spännande med lite inlevelse. Om det imponerar på oss bortskämda kontorsråttor som spelar ASL idag är irrelevant; frågan är hur det står sig i jämförelse med andra soldater 1939-1945.

 

Å andra sidan så har han ett par poänger. Han verkar koncentrera sig på en annan nivå än vad du gör. Det finns egentligen ingenting motsägelsefullt med att de Italienska trupperna i stort var i upplösningstillstånd, men i vissa enskilda strider gjorde bra ifrån sig. Det är mycket möjligt att du har tittat även på de specifika situationer som Mark har gjort scenarion över, men det framgår inte så tydligt i dina kommentarer. Dessutom så beskriver du situationen i termer av att "jag ser många skäl för att sänka moral/ELR", och då känns det som om du missar att mycket redan är medräknat i riktvärdena för ELR och moral; om man normalt har ELR 1 så kan beskrivningen "han valde att frivilligt ingå i eftertruppen som slogs mot fienden i stället för att fly" mycket väl betyda att man är en italiensk hjälte med ELR över riktvärdet på "1". Det är alltså inte intressant om det står i böckerna att Italienarna hade kass moral, utan det är en fråga om vad man jämför med.

 

Till sist: även om jag håller med om kritiken (och det här är ett bra exempel på hur historieintresserade personer kan göra scenarion som är ohistoriska utan att de ens fattar det själva) så - är det så viktigt? Som ni vet tycker jag att det är viktigast att scenarion är roliga. Det verkar de vara. OK, de kanske har fel känsla - men det värsta som då kan hända är att jag köper en scenariopacke som inte blir spelad så mycket. Än sen? Jag tycker det är helt OK om Mark har en vision som inte stämmer med min egen; mångfald är mycket mer berikande än en historisk tvångströja.

Link to comment
Share on other sites

Martin, jag läste inläggen du skrev och har viss förståelse för att folk reagerade negativt. Visst, inget är direkt fel - men jag tror att speciellt amerikaner har problem med någon som är så direkt som du var. Sedan är det ju alltid ett bra tips att inte säga "så här är det" utan i stället formulera frågan "är det inte så här?". Då lämnar du lite utrymme för motparten att säga "Ja det var en bra synpunkt, det hade jag inte tänkt på!". När man i stället drämmer till med "det här stämmer inte" så blir folk så chockade att de genast intar försvarsposition. Att lägga till lite extra krusiduller kan ibland kännas irriterande, men det är ett gott råd om man vill undvika konflikter.

 

Jag måste erkänna att det engelska språket hämmar mig. Hur jag än vrider och vänder på meningarna så får jag inte fram exakt det jag egentligen menar och tycker. Jag tror helt klar du har rätt i att jag hoppar på honom för direkt och lämnar inget utrymme för honom att ändra sig.

 

Min kritik på hans scenarion är egentligen att han konstant drar upp italienarnas ELR, konstant höjer antalet support weapons och konstant har fler ledare än de ska ha. Han höjer även ryssarna support weapons och antal ledare. Tyskarna däremot är jämna eller sänks.

 

På detta sätt jämnar han ut de nationella särdragen - alla blir som tyskarna. Speciellt Italienarnas särdra, att dom är soper på allt!

 

Det finns egentligen ingenting motsägelsefullt med att de Italienska trupperna i stort var i upplösningstillstånd, men i vissa enskilda strider gjorde bra ifrån sig.

 

Precis! Mark svarade med att säga att han valt att ge trupperna en exceptionell hög ELR av en historisk anledning, och massor av mer support weapons av en historisk anledning och massor av ledare av en historisk anledning. I varje scenario.

 

Och mot det kan jag inte svara någonting på, egentligen. För han har naturligtvis rätt att designa som han vill, speciellt när scenariona bygger på fakta. Fakta på en mycket låg och taktisk nivå.

 

Och här skulle debatten sluta om inte jag själv forskat kring händelserna kring ett scenario som utspelar sig utifrån samm händelse. Och när jag läste det började jag inse hur ytterst lite fakta som låg till grund för scenariot. The Valley of Death, en mening allt som allt. Där ordet Bayonett charge, ledde till hög ELR och att Italienarna kan banzai charga osv.

 

Därför är min fråga nu om han verkligen har något på fötterna. Jag är skeptisk.

 

det här är ett bra exempel på hur historieintresserade personer kan göra scenarion som är ohistoriska utan att de ens fattar det själva

 

Men minhuvupoäng är att Mark gör scenariona tråkigare än de borde vara. Hur kul vore det inte att för en gång skull spela urusla Italienska trupper när dom var som sämst? :D

 

mångfald är mycket mer berikande än en historisk tvångströja

 

Det håller jag med om. Men min huvudkritik är att han slätar ut de roliga Italienarna till vanliga second line tyskar. Inte utökar något mångfald. (utom i den bemärkelsen att några till scenarion kommer ut).

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Mark Pitcavage är inte riktigt en person som klarar av att ta kritik men han har en lång historia av att tala om för andra hur saker skall göras, allt från vilka bilder man får ha som representativa för sig själv på ett forum till att inga andra än han själv får göra personliga påhopp till hur scenarion skall designas.

Han anser att om ett scenario inte är hundra procent korrekt så är det en lat slarvig och värdelös scenariodesigner som inte ger hobbyn något, detta trots att han totalt misslyckats med att göra sådana scenarion själv.

Det skall dock tilläggas att detta är hans personlighet på nätet, när jag träffade och spelade mot honom på ASLOK 2003 var han mycket trevlig och tillmötesgående.

Link to comment
Share on other sites

Och här skulle debatten sluta om inte jag själv forskat kring händelserna kring ett scenario som utspelar sig utifrån samm händelse. Och när jag läste det började jag inse hur ytterst lite fakta som låg till grund för scenariot. The Valley of Death, en mening allt som allt. Där ordet Bayonett charge, ledde till hög ELR och att Italienarna kan banzai charga osv.

Han är lite märklig den där Pitcavage, när argumenten tar slut slänger han sig med Phd-titlar etc... Som om han är den enda historiker på forumet. <_< Ska bli intressant att följa vidare, hoppas han tar till sig ngt och ändrar efter "input" från dig.

 

Men Martin, det är ju nästan tragiskt att trots att du ogillar designen, ELR, SW allotment etc... etc... ja allt egentligen. Så kommer du ändå köpa. Ganska otroligt.

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Men Martin, det är ju nästan tragiskt att trots att du ogillar designen, ELR, SW allotment etc... etc... ja allt egentligen. Så kommer du ändå köpa. Ganska otroligt.

 

Det är för att jag bär på en stooor och tuuung 1 x 1 meter stor svart hårdpapps bricka som det står Fanatic på. Hur jag än bär mig åt kan jag inte bli av med den. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att det engelska språket hämmar mig. Hur jag än vrider och vänder på meningarna så får jag inte fram exakt det jag egentligen menar och tycker. Jag tror helt klar du har rätt i att jag hoppar på honom för direkt och lämnar inget utrymme för honom att ändra sig. 

C'est la vie... Det är bra om man är medveten om sina svaga sidor, då har man chans att jobba på dem i alla fall. Säg gärna till om du vill ha hjälp. Jag är ju lita av en "bad boy", men jag kan faktiskt vara diplomatisk när jag bara vill. :D

 

Min kritik på hans scenarion är egentligen att han konstant drar upp italienarnas ELR, konstant höjer antalet support weapons och konstant har fler ledare än de ska ha. Han höjer även ryssarna support weapons och antal ledare. Tyskarna däremot är jämna eller sänks.

 

På detta sätt jämnar han ut de nationella särdragen - alla blir som tyskarna. Speciellt Italienarnas särdra, att dom är soper på allt!

Håller helt med i den här delen av din kritik. Det kan vara en liten poäng med hög ELR (för att visa att de där 447:orna faktiskt är elit, och faktiskt i någon mån bättre än andraklassens tyskar/ryssar) men att jämna ut ledare och SW känns inte rätt.

 

Men minhuvupoäng är att Mark gör scenariona tråkigare än de borde vara. Hur kul vore det inte att för en gång skull spela urusla Italienska trupper när dom var som sämst?  :D 

Prova "Primosole Bridge". Italienska 336 & 346 med ELR 0. När tyskarna bara har elittrupper. Huzzah! Helt meningslöst i min mening; det går inte att använda italienarna till någonting. Kombinationen av ML 6 och ELR 0 är helt enkelt för patetisk, till och med för italienare. Skulle kanske fungera i ett scenario där ryssar förföljer retirerande italienare och skall tillfångata så många som möjligt, men till och med där tycker jag att det vore bättre med ELR 1 för att göra det lite intressantare och låta italienarna misslyckas med enstaka moralslag utan att omedelbart ge upp.

 

I övrigt kan han bara säga att smaken varierar. Mark tycker uppenbarligen att hans über-italienare är roligare än mer svårspelade trupper. Än sen? Så länge han inte hindrar att andra får komma till tals med sina idéer (fast tyvärr så kanske han gör det) så skiter jag högaktningsfullt i det.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag läst allt som skrivits i tråden här och på Strategy Zone Online. Jag måste nog hålla med Patrik om att det känns som en storm i ett vattenglas.

 

Nu kan jag faktiskt förstå att vissa av er tycker att alla scenarion ska vara historiskt korrekta. Själv är jag av uppfattningen att vilken scenario som helst duger så länge det är roligt. För en massa år sedan var det någon som designade ett gäng Korea scenarion. Det tyckte jag var ballt.

 

Hur som helst, det verkar som om ni fick vädra era åsikter. En och annan brandfackla skickades in av vår alldeles egen proletär Com. Piotr och jag blev possitivt överraskad att Peter inte lyckades med sin Kindling Attempt. Dåliga tärningar?

 

asad

Link to comment
Share on other sites

Ett generellt problem ær att vældigt många scenarion handlar om elittrupper. Amerikanerna får vældigt ofta plocka fram sina 6-6-7:or, æven i scenarion om "3rd infantry div", før att inte tala om alla SS- och para-scenariona. Till och med fransmænnen har sina legionærer med i vart och varannat scenario.

Det enda land jag kan komma på som mestadels anvænder 1st liners ær Soviet, fræmst før att næstan ingen læser ryska kællor nær de gør scenarion från østfronten.

Har ni tænkt på att en bricka som næstan aldrig anvænds ær 4-6-8 (ej SS)?

Tyskar har en tendens at var 5-4-8 nær de representerar specialførband, och de får sællan 8 ML bara før att de ær veteraner. Dæremot kan man friskt ge britter och amerikaner elitestatus før att de varit duktiga och krigat i ett par månader.

Det ær nog på samma sætt med Marks scenarion. I ett hav av 0 ELR gør han scenarion av de ljusglimtar dær italienarna faktiskt bet i från sig. Då behøver de høgre ELR før att kunna återskapa denna strid. Problemet blir att om man bara gør scenarion dær en sida gør en spektakulær insats så blir det en massa hjæltar, ELR 4 och special SSR av det hela. (Ett paket om Wittmans bravader skulle ha en 10-2 AL som stående enhet.) Och visst, kanske blir det historiskt korrekt på en taktisk nivå, men helheten kommer ge en kænsla av att italienarna allt var fantastiskt modiga och vælutrustade, vilket inte helt stæmmer.

Man bør nog i ett helt paket med scenarion lægga in något som skiljer sig från mængden, dær italienarna får tokstryk trots att de gør allt de kan, bara før att etablera den historiska normen.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Har ni tænkt på att en bricka som næstan aldrig anvænds ær 4-6-8 (ej SS)?

Nja, det är väl att överdrivia lite... Jag tycker att 468 används ganska flitigt. Speciellt i ökenscenarion är de rätt så flitigt använda har jag för mig (utan att ha statistik på det).

 

I övrigt håller jag med om att det är trist att så extremt många scenarion bara handlar om duperhjältar, och U.S.M.C. är en styggelse.

Link to comment
Share on other sites

Bra åsikter Janusz! Håller med till hundra! Till Friendly Fire för ett år sen så tänkte jag komponera en runda med bara 6-6-6 infanteri squads utan tankunderstöd och kunde knappt hitta ett enda. (jag tror jag hittade tre, varav ett var officiellt)

 

Nu har jag (kanske) skickat in mitt sista inlägg i debatten. Hoppas att Mark fattar någonting av all kritik han fått. Tack Patrik för att du rättade och omformulerade den usla Engelskan och för dina åsikter. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...