Jump to content

Att hålla i ett ASL-arrangemang / turnering


Brain

Recommended Posts

Som jag känner det finns det vissa självklara saker inför ett ASL arrangemang:

 

- Lokaler (Både spel & sov)

- Tillgång till mat

- Turneringsform (Hur många rundor etc)

- Vilka Scenarion

- Bid-system/balans

- Tidsåtgång / runda

 

Detta är mina första tankar om ASL på konvent. Fyll på med mer så sammanställer jag sedan (Får göra ett Flowchart :P ).

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Mycket viktigt för ett arrangeang i ASL är urvalet av scenarios.

Det som måste beaktas är storlek på scenarios och också att kolla att de är balanserade, att det inte finns några "hål" i scenariot. Kolla upp att VC och SSRs är välskrivna. Fundera igenom om man skall ha några speciella turneringsregler som gäller i alla scenarios.

Hur man gör balanser till scenarios är ju naturligtvis också viktigt.

Därför är det lämpligt att en erfaren spelare gör scenario-listan.

Andra saker att tänka på är naturligtvis att det inte skall krävas att man släpar med sig allt som finns till ASL, kandske begränsa sig till vissa nationalititer.

Inte ha med överraskningar såsom det är gjort i Arnhem i år där det finns en runda med scenarios som inte är deklarerade på föhand.

Man bör också funder på om man skall ha tema för scenarios.

Det är väl några av de saker som jag tänker på när jag funderar kring det här med ASL-arrangemang.

Link to comment
Share on other sites

Detta kan komma som en chock, men jag håller inte alls med Peter. :P

 

För att kunna arrangera ett arrangemang måste man:

1) Ha vilja och ork att hålla öppet i lokalen under hela tiden.

2) Ha tillgång till så mycket materiel att det inte kommer råda någon större brist om spelare/nybörjare inte har med sig tillräckligt.

3) Vara positiv och trevlig mot dem som vill vara med.

4) Ha hyffsat grepp om scenarion och regler, då många kan tänkas vända sig till arrangör för tips eller frågor.

 

Allt det andra som Peter räknade upp är viktigt för en turnering av större mått. Om det ska komma spelare från andra länder bara för ASL bör man göra ett grundligt jobb med t.ex. scenariourval, som Peter påpekar.

 

Men om man bara vill hålla i ett arrangemang, kan man lägga ribban klart lägre. Robert och Klas gjorde ett mycket bra jobb på Gothcon, men om man bara vill hålla i ett arr med någon turnering behöver man inte ens ha en scenariolista. Så länge det är tydligt hur hög ambitionsnivån är kan man låta folk spela vilka scenarion de vill, och bara sätta en tidsgräns. 4- eller 8-manna spelar mindre roll, kanske en 3 manna skulle funka om folk vll ha lite pauser för att se sig om på konventet.

 

Jag menar bara att det är viktigre at det blir något alls än att det blir fantastiskt.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar.

 

Märkligt att see Janusz säga att han inte alls håller med för att sedna rada upp en massa saker som säger att han håller med mig.

 

Den slutsats man kan dra är dock att om man skall arrangera så är det viktigt att ha klart för sig vilken ambitionsnivå man har och vilken målgrupp man har.

 

Fortfarande tror jag att det alltid är bra med en scenariolista med balanserade scenarios eftersom det skulle hjälpa nybörjare att hitta lämpliga scenarion uta att riskera att det är väldigt obalanserat, detta är ju svårare för den oerfarne spelaren att se än för den erfarna.

På det sättet är det också mindre chans att en ny spelare bir "bränd" på detta lysande spel.

Link to comment
Share on other sites

Ett konvent kan helt klart ha olika inriktning.

 

Jag har hört talas om konvent där ASL-inslaget bara varit ett större parti Red Barricades där ett par spelare får var sin front. Ett annat där alla rundor är blinda tills man kommer till rundan ifråga. Ett tredje där man fått ut balanser en månad i förväg så man exakt ska veta hur man ska bjuda och där tidsramen varit så strikt att domare kommer till ditt bord minuten efter rundans tid tagit slut. Vilket av dessa alternativ som är bättre eller sämre får man tycka som man vill om. Några älskar att tävla, andra tycker tävlandet förstör. Man kan lugnt konstatera att det inte kan finnas ett konvent som passar alla.

 

Men jag håller med Peter, om man som arrangör "bara" fixar allt runtomkring och sen låter spelare helt fritt välja scenario slumpmässigt (och än värre, i kombination med en tävling), så blir risken överhängande att nyböjrare råkar illa ut.

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt råkar nybörjare illa ut? Om man slår för vilken sida man spelar slipper man det mesta problemet. Då blir det en fråga om att välja komplicerade/lätta scenarion, och arrangören kan kanske vara behjälplig med tips.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Jag förmodar att i Janusz värld har alltid arrangören stenkoll på alla scenarios automatiskt och därför alltid tipsar rätt ?

Nybörjare råkar illa ut därför att det finns ganska många obalanserade scenarios eller scenarion som inte fungerar.

Vet man om vilka scenarios som kommer i förväg så har nybörjaren större möjlighet att kolla igenom dem, kanske spela dem en gång innan, läsa på regler och så vidare.

Om alla scenarion är fritt valda eller publicerade på plats så kommer den erfarne på grund av sin erfarenhet att sannolikt ha spelat scenariot tidigare och har även bättre regelkunskap och därtill oftast en bättre uppfattning om vad som kan fungera som taktik i det givna scenariot.

Ser du fortfarande att det skulle vara lika för nybörjare som för erfaren?

Link to comment
Share on other sites

arrangören kan kanske vara behjälplig med tips.

 

Så tycker du precis som jag. En arrangör har som ansvar att hjälpa spelare att välja scenarion på ett sånt sätt så att risken för ett obalanserat, ojämt, tråkigt parti minimieras. Detta kan ske i form av att en arrangör ger tips till spelarparen som formas på konventet eller att arrangören i förväg berättar vilka scenarion som ska spelas.

 

Problemet är en arrangör som inte vill eller kan ge tips, samtidigt som scenariovalet är 100% styrt av de två spelarna i fråga. I den situationen finns det alldeles för många faktorer som missgynnar en nybörjaren (se Peters senaste inlägg) och risken för ett trist scenario är som störst.

Link to comment
Share on other sites

Om alla scenarion är fritt valda eller publicerade på plats så kommer den erfarne på grund av sin erfarenhet att sannolikt ha spelat scenariot tidigare och har även bättre regelkunskap och därtill oftast en bättre uppfattning om vad som kan fungera som taktik i det givna scenariot.

Ser du fortfarande att det skulle vara lika för nybörjare som för erfaren?

Hmmm.... Det låter mest som om du definierar vad ordet "erfaren" betyder ovan, Peter. Självklart har en erfaren spelare fördelar gentemot en nybörjare. Det ligger ju liksom i sakens natur, så ovanstående är svårt att komma ifrån.

 

Det som däremot bör undvikas är att ge en erfaren spelare ytterligare hjälp genom att styra valet av scenario till sådana som han själv har goda kunskaper om och vet hur båda sidor skall spelas på bästa sätt. Därför är det en dålig idé med fritt valda scenarion, men inte nödvändigtvis med att ha en uppgjord lista som avslöjas först på plats.

Link to comment
Share on other sites

Hej !

 

Jag har ju tydligen tagit den värsta väg som arrangör av en ASL-turnering. :D

Turnering + egenval av scenarios!

 

Å andra sidan definerar jag turneringen i Dalarna mer som en happening än turnering. Hursomhelst ser jag inget problem i att spelare väljer de scenarion de vill spela, möter man en newbie finns det flera alternativ att välja.

Vill man som mer erfaren spelare ha lite mer utmaning kan man ju ta ett av de mest obalanserade scenarion som finns + balans och spela det! No problem.

 

I övrigt brukar ju ASL-spelare mycket villigt lära upp färska spelare.

 

Jag tror inte alls nybörjare råkar illa ut, tvärtom tror jag alla turneringar, samlingar med mer erfarna ASL-spelare är det bästa som kan hända en relativt ny spelare. Dessutom har jag svårt att tro att erfarna spelare skall "lura" in en newbie i ett obalanserat scenario som den erfarna spelaren kanske spelat flera gånger - det låter helt enkelt omoraliskt, och jag tror inte ens det existerar!

 

Men jag håller med Peter, om man som arrangör "bara" fixar allt runtomkring och sen låter spelare helt fritt välja scenario slumpmässigt (och än värre, i kombination med en tävling), så blir risken överhängande att nyböjrare råkar illa ut.

Njep, tror inte alls att nyböjrare råkar illa ut.

 

En arrangör har som ansvar att hjälpa spelare att välja scenarion på ett sånt sätt så att risken för ett obalanserat, ojämt, tråkigt parti minimieras.

Mellan erfarna ASL-spelare och newbies spelar det ingen roll, det är som att jämföra Korpen-spelare med fullfjädrade NHL-proffs eller värre, finns helt enkelt ingen chans att det kan bli jämnt. Så bättre bara att försöka ha kul när man spelar även om nivån är helt ojämn.

 

Tycker att Ole Bøe definerade en mycket bra devis!

För han spelade det ingen roll vilka regler som gällde vid en turnering, om någon bara bemödat sig med att ens arrangera en turnering i ASL så godtog han det mesta som kunde komma!

 

Det var mina tankar, som ni ser så saknar jag varje uns av tävlingsinriktad arrangörstatus. :D

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en faktor som ni glömmer om man fritt låter spelare välja scenario är att det tar olika lång tid att spela olika långa scenarion.

 

Om ett par väljer ett 8 timmars, ett annat 4 timmars och ett tredje par ett mini scenario som är klart på 1 timme, så kommer många få vänta på nya spelare. Det är givetvis lite så även med helt toppstyrda turneringar, men helt oreglerade turneringar blir väntan större.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...