Jump to content

motion - smoke attempt


Janusz

Recommended Posts

Man kan inte göra en "motion attempt" om man har en First fire (eller varianter därav) på sig.

Att använda smoke dispenser kallas "Firing", men får man en First fire på sig av det?

 

KOrt sagt, kan man först prutta rök och sedan starta vagnen, eller fungerar et endast i motsatt ordning?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Man kan inte göra en "motion attempt" om man har en First fire (eller varianter därav) på sig.

Att använda smoke dispenser kallas "Firing", men får man en First fire på sig av det?

 

KOrt sagt, kan man först prutta rök och sedan starta vagnen, eller fungerar et endast i motsatt ordning?

Det finns viss möjlighet att tveka här, men jag tror att det är tillåtet. Först funderade jag över formuleringen "Firing", men sedan kollade jag upp definitionen av "weapon". Det är solklart att en rökalstrare inte är ett "weapon", och om man läser om t.ex. "First Fire" så ser man att man placerar en sådan bricka på en "unit/weapon" som skjuter. En rökalstrare äv varken en "unit" eller ett "weapon", så det bör inte bli tal om någon First Fire i så fall.

 

Jag har däremot för mig att det finns Q&A som säger att man inte får skjuta rök och sedan starta, så fan vet vad du får för svar om du skickar samma fråga till MMP.

Link to comment
Share on other sites

First Fire" så ser man att man placerar en sådan bricka på en "unit/weapon" som skjuter. En rökalstrare äv varken en "unit" eller ett "weapon", så det bör inte bli tal om någon First Fire i så fall.

 

Men tanken är ju en unit, och det är kanske den som får en FF på sig?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Men tanken är ju en unit, och det är kanske den som får en FF på sig?

Jag tycker att det skulle vara inkonsekvent; samtliga vapen på en stridsvagn är just vapen - om du skjuter MA så är det inte stridsvagnen som skjuter, utan ett vapen. Hänvisningen till att en enhet kan skjuta ser jag som en referens till infanterienheter, där det är enheten själv som skjuter. Möjligen kan man också säga att en stridsvagn "skjuter" när den gör en OVR, då den lägger till FP till attacken som inte kommer från ett vapen.

 

Visst är det så att distinktionen mellan ett "vapen" och en "enhet" inte är så tydlig, så man KAN hävda att man skall lägga på en "Bounding Fire" när man lägger ut rök. Jag tycker inte att det känns rätt eftersom det går emot vad jag ser som underförstådda regler (som t.ex. att bara attacker resulterar i att man lägger ut Fire-brickor), men jag kan tyvärr inte peka på någon regel som 100% tydligt säger att du inte lägger ut en Fire-bricka.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...