Jump to content

Loss of Cloaking status


carlsson

Recommended Posts

Om en Cloaked enhet blir anfallen av OBA utanför fiendens LOS, blir han då av med Cloaking-statusen?

 

"O11.6194: Each Cloaked Reserve unit/stack must remain Cloaked and may conduct no action whatsoever-until an enemy unit is within three hexes of it and is in its LOS or until subjected to an enemy attack that results in the loss of the Cloaked unit/stack's Concealment, at which time the Controlling side may (or must, if thusly attacked) put that Cloaking counter's contents (if any) on-map."

 

Å ena sidan står det att man blir bara aktiverad om man får en attack som resulterar i "loss of concealment" och eftersom inga fiendeenheter har LOS, så förlorar ju enheterna inte Concealment...!

 

Å andra sidan står i parantesen "(or must, if thusly attacked)" att man måste bli av med Cloaking-statusen om man blir attackerad!

 

Är det jag som läser texten för noggrant eller är det nåt lurt här?

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Cloak aktiveras av OBA. Annars kan man ligga och smälla OBA på cloakers en hel CG-dag om de ligger i dåligt skydd (bakom wall, har height adv eller liknande) och dubbel och trippelbryta dem utan problem. Lite väl lätt.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Å ena sidan står det att man blir bara aktiverad om man får en attack som resulterar i "loss of concealment" och eftersom inga fiendeenheter har LOS, så förlorar ju enheterna inte Concealment...!

Jodå - om jag inte minns helt fel så kan en bruten enhet inte vara concealed, så en attack kan definitivt avslöja enheten. Lite osäkert om det är tänkt att man skall kunna vara concealed om man lyckas med moralslaget, men för säkerhets skull föreslår jag att man avslöjar enheterna som Janusz säger.

Link to comment
Share on other sites

Minst PTC-menar du?

Ja, attacken måste ha effekt.

Satsen om "may" gäller när en fiende är nära, medan "must" gäller attacker. Så när skottet ger minst en PTC så förloras Cloak.

Kort sagt sitter de där och tar stryk tills de får effekt mot sig.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...