Jump to content

Red Barricades factory LOS Roofless


carlsson

Recommended Posts

Jag brukar inte ha några problem med LOS mellan olika nivåer, men de taklösa fabrikerna i RB är skumma. Titta på bifogad skiss. En enhet står på Nivå 2 i Commissar's House (BB18) och vill titta ner i fabriken till Nivå 0. Stämmer då våra antaganden?

 

- Varför blir det ingen Blind Hex av en yttervägg, när det blir det av en innervägg?

- Varför räknas Roofless factory som en "Hill Crest Line" när man kollar LOS (dvs, den bildar bara Blind Hex efter 5 hexes).

 

RB-gurus - vi behöver få klarhet! :P

post-1-1121988387_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

Vet ikke om jeg er RB guru men har tenkt en del på dette selv faktisk. Skal starte på 31/10 scenario i en RB III kampanje vi holder på med her i Trondheim.

 

Jeg mener det dannes Blind Hexes av yttervegger. Jeg tolker regel slik at kanten på taket som er på innsiden av huset må behandles som en Crest linje i den ruta den er (litt løst sagt). Basert på dette mener jeg at det ikke er LOS til R12 og R 13 slik du har satt det opp. Ellers er det rett så langt jeg kan se. S13 og S14 er 9 hexer unna lvl 2 i Comm. House og lager derfor en blindrute.

 

Videre:

 

Anta at Chemist shop er lvl2.5. En enhet på level 2 i W10 vil kunne se ned i hex R12 og videre langs denne hex "grainen" inntil første hex under tak. Selv om det er litt "artwork" av S12-taket inn i R12 tror jeg at en skal anta at S12/R12 hexsiden skal betraktes som en Crest line i S12. Dette er litt annerledes enn når LOS krysser en yttervegg som er med i en roofless hex slik som over. Da må Crest line'en betraktes som å være i den hexes som krysses.

 

Men:

Om S12/R12 hexsiden hadde vært en Factory Wall ville LOS blitt blokkert til R12??

 

 

 

Håper det ikke er for uklart. Synes dette er vanskelig og vet ikke helt om det jeg skriver er rett. Bra at dette blir tatt opp.

 

 

 

 

 

Bjørnar

Edited by Bjoernar
Link to comment
Share on other sites

- Varför blir det ingen Blind Hex av en yttervägg, när det blir det av en innervägg?

- Varför räknas Roofless factory som en "Hill Crest Line" när man kollar LOS (dvs, den bildar bara Blind Hex efter 5 hexes).

Tja... det blir ju faktisk blind hexes - bara inte lika många som annars. Om du menar "varför blir det inte minst en automatisk blind hex?" så är det antagligen därför att första fabriksrutan normalt skulle vara "blind", men är det inte eftersom det är en yttervägg. Ytterväggar ser man ju alltid "igenom" för att skjuta på trupper i samma ruta som väggen. Om du jämför factory interior walls och ytterväggar så skymmar de lika mycket - men ytterväggen ser man "igenom" till rutan direkt bakom medan man inte gör det med interior walls.

 

I ditt exempel är R12+R13 skymda som Bjoernar säger. Jämför hur t.ex. S13 skymmer jämfört med interior wall i P13-O14: första rutan skyms av en interior wall (P13) medans S13 inte är skymd. Nästa ruta i LOS är skymd i båda fallen och räknas som första "blinda" rutan från S13 men andra blinda rutan för väggen i P13-O14. Tredje rutan syns därför i båda fallen (om det inte hade varit annat som skymmer). Det är i alla fall så jag tolkar sista meningen i O5.31.

Link to comment
Share on other sites

Men:

Om S12/R12 hexsiden hadde vært en Factory Wall ville LOS blitt blokkert til R12??

 

Ja, eftersom Factory Wall skapar Blind Hexes. MEN - skulle en LOS funnits till Q12!?

 

5.31 LOS: The black-bar depiction, as well as the hexside itself (inclusive of vertices) lying within the building depiction, represents the Factory interior Wall blocks all LOS along/through it unless the viewing/viewed unit is at a level ? the top of that Interior Factory Wall. In a Roofless Factory one or more hexes directly "behind" such a black bar can also be Blind Hexes to higher-level LOS.

 

Men frågan är då varifrån man räknar när man räknar Blind Hexes? Väggen är ju mellan två hexagoner, och i just detta fallet mellan den 4:e och 5:e hexen vilket avgör om det blir 1 eller 2 Blind Hexes... Se blåa siffror på bilagan.

 

a/ Räknas det som att väggen finns i S12? I så fall ser vi inte R12, men Q13, P14 och O14.

b/ Räknas det som att väggen finns i R12? I så fall ser vi inte R12 och Q13, men P14 och O14.

 

Enligt min tolkning räknar man Blind Hexes som om väggen befinner sig i den tidigare Hexagonen, i detta fallet alt a/.

 

I ditt exempel är R12+R13 skymda som Bjoernar säger. Jämför hur t.ex. S13 skymmer jämfört med interior wall i P13-O14: första rutan skyms av en interior wall (P13) medans S13 inte är skymd. Nästa ruta i LOS är skymd i båda fallen och räknas som första "blinda" rutan från S13 men andra blinda rutan för väggen i P13-O14. Tredje rutan syns därför i båda fallen (om det inte hade varit annat som skymmer). Det är i alla fall så jag tolkar sista meningen i O5.31.

 

Du menar P13-Q14 väl?

I så fall känns det som vi tolkar reglerna rätt hur man räknar Blind Hexes bakom en wall.

 

 

Frågan är var i reglerna detta framgår?

post-1-1122750409_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du menar P13-Q14 väl?

I så fall känns det som vi tolkar reglerna rätt hur man räknar Blind Hexes bakom en wall.

Frågan är var i reglerna detta framgår?

Ja, det gör jag säkert. Det är inte helt lätt att se koordinaterna på mini-bilderna... :)

 

Vad gäller LOS & interior walls så är det väl ganska tydligt? Dels står det i regeln du citerar "... directly "behind" ...", och dessutom så är det ju tydligt att väggen blockerar LOS till rutan direkt bakom för enheter i marknivå (vilket inte en yttervägg gör!). Väggen fungerar alltså som ett obstacle i S12 i ditt exempel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

 

Spinner vidare på en gammal tråd här. :)

 

Sitter med kapitel O framför mig och tittar på 5.43 EX#2 på sidan O4.

Under squad F står att den har LOS från taket på J16 till squad H på golvet i K18 eftersom den är på en nivå högre än interior factory wall som går längs J17/K17.

Samtidigt kan squad N kan inte se squad C eftersom wall i K18/K19 blockerar sikten. Vad är skillnaden i exemplen? Båda squads uppe på taken är på level 2½ och båda walls är level 2½. Men den ena squaden kan se över en vägg, men inte den andra. Varför?

 

I O5.31 står att LOS inte är blockerad om man är på en högre nivå än interior factory wall. Men senare i exemplet står att i en fabrik utan tak så kan en blind hex skapas av en wall. Även om fabriken har tak så finns ju väggen där och borde skapa en blind hex, eller?

Känns som att jag rör till det rejält här. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Under squad F står att den har LOS från taket på J16 till squad H på golvet i K18 eftersom den är på en nivå högre än interior factory wall som går längs J17/K17.

Samtidigt kan squad N kan inte se squad C eftersom wall i K18/K19 blockerar sikten. Vad är skillnaden i exemplen? Båda squads uppe på taken är på level 2½ och båda walls är level 2½. Men den ena squaden kan se över en vägg, men inte den andra. Varför?

Skillnaden är att den ena har LOS "along" och den andra "through". Inte speciellt intuitivt, men det verkar vara så det fungerar. Jag har inte heller märkt det där med LOS utefter en vägg tidigare.

 

Sammanfattningsvis:

 

* Om två enheter är lägre än väggen så blockerar den fullständigt all LOS.

* Om man är högre eller lika högt som väggen så blockerar väggen plötsligt inte LOS utefter väggen.

* Om man är högre eller lika högt som väggen så gäller reglerna för blind hexes för LOS "genom" väggen (men inte om LOS bara är utefter väggen).

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden är att den ena har LOS "along" och den andra "through". Inte speciellt intuitivt, men det verkar vara så det fungerar. Jag har inte heller märkt det där med LOS utefter en vägg tidigare.

 

Sammanfattningsvis:

 

* Om två enheter är lägre än väggen så blockerar den fullständigt all LOS.

* Om man är högre eller lika högt som väggen så blockerar väggen plötsligt inte LOS utefter väggen.

* Om man är högre eller lika högt som väggen så gäller reglerna för blind hexes för LOS "genom" väggen (men inte om LOS bara är utefter väggen).

 

Jag tycker också att det verkar lite konstigt.

 

Att det i exemplet får att se "längs" med väggen tror jag att det är regel O5.43 som tillåter:

 

5.43 ROOFTOP LOS: Since it lacks a roof, a unit in a Roofless Factory is more vulnerable to fire from above (and vice-versa). For game purposes, the dark jagged artwork delineating the interior edge of the roof acts like a hill Crest Line (B10.2); however, LOS may be traced directly along such a hexside (even if also an Interior Factory Wall hexside) just as if tracing it along a cliff hexside (B11.2).

 

Dock kopplar jag inte att det skulle bli 4 Blind hexes bakom väggen K18/K19 från taket i hex K20 ?

Link to comment
Share on other sites

Att det i exemplet får att se "längs" med väggen tror jag att det är regel O5.43 som tillåter:

Jovisst, men notera att detta bara gäller för Rooftop. Om man inte är lika högt som väggen (vilket gäller rooftops) så säger O5.31 att du inte har LOS längs med väggen: "... blocks all LOS along/through it ..."

 

Dock kopplar jag inte att det skulle bli 4 Blind hexes bakom väggen K18/K19 från taket i hex K20 ?

???

 

K18/K19 är lika hög som taket i K20, så det är ett "oändligt" antal blind hexes där - d.v.s. du kan aldrig se över den väggen till en enhet som är lägre ned. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Jovisst, men notera att detta bara gäller för Rooftop. Om man inte är lika högt som väggen (vilket gäller rooftops) så säger O5.31 att du inte har LOS längs med väggen: "... blocks all LOS along/through it ..."

???

 

K18/K19 är lika hög som taket i K20, så det är ett "oändligt" antal blind hexes där - d.v.s. du kan aldrig se över den väggen till en enhet som är lägre ned. Eller?

 

O5.31:

5.31 LOS: The black-bar depiction, as well as the hexside itself (inclusive of vertices) lying within the building depiction, represents the Factory interior Wall blocks all LOS along/through it unless the viewing/viewed unit is at a level ≥ the top of that Interior Factory Wall.

 

Om nu detta regelcitat är korrekt så står det ju att man ser över väggen om "viewing/viewed" unit är högre eller lika högt som väggen.

 

En enhet på taket är ju lika högt upp som väggen. Jag börjar tro att min version av O5.31 kanske inte är 100% korrekt, för det är ju mer logiskt att man måsta vara högre upp för att se, än bara lika högt upp.

Link to comment
Share on other sites

O5.31:

5.31 LOS: The black-bar depiction, as well as the hexside itself (inclusive of vertices) lying within the building depiction, represents the Factory interior Wall blocks all LOS along/through it unless the viewing/viewed unit is at a level ≥ the top of that Interior Factory Wall.

 

Om nu detta regelcitat är korrekt så står det ju att man ser över väggen om "viewing/viewed" unit är högre eller lika högt som väggen.

 

En enhet på taket är ju lika högt upp som väggen. Jag börjar tro att min version av O5.31 kanske inte är 100% korrekt, för det är ju mer logiskt att man måsta vara högre upp för att se, än bara lika högt upp.

Citatet stämmer i alla fall med de tryckta reglerna (v1), men regeln fortsätter:

 

"... In a Roofless Factory one or more hexes directly "behind" such a black bar can also be Blind Hexes to higher-level LOS."

 

Formuleringen är "logisk" om man tänker på hur reglerna för hur LOS fungerar i allmänhet. Se t.ex. A6.2 där samma "högre än eller på samma höjd" återkommer. Det som avses är:

 

* Om man är lägre än ett obstacle kan man inte se förbi det alls.

* Om man är på samma höjd kan man se "förbi" det till andra enheter på samma höjd.

* Om man är högre kan man se förbi det till enheter som är lägre.

 

O5.31 är ju inte direkt uttömmande i sin beskrivning till hur "blind hexes" fungerar med en interior wall, men det känns rätt så rimligt att anta att den skall antas vara någon form av obstacle. Då uppstår frågan "i vilken ruta räknas den som ett obstacle?" och det enda vettiga svaret är då att den räknas som ett obstacle i den närmsta rutan. Dessutom blir LOS utefter en interior wall till ett undantag eftersom det finns en specifik regel för det.

 

Visst, för att komma fram till detta får man göra antagandet att O5.31 säger något i stil med "The black-bar depiction, as well as the hexside itself (inclusive of vertices) lying within the building depiction, represents the Factory interior Wall that is considered to be a LOS obstacle to LOS along/through it in the closer of the two hexes that it straddles [EXC: 5.43].". Jag tycker dock inte att det är ett konstigt antagande; när man nämner "blind hexes" så kan jag inte se någon annan rimlig tolkning.

Link to comment
Share on other sites

O5.31 är ju inte direkt uttömmande i sin beskrivning till hur "blind hexes" fungerar med en interior wall, men det känns rätt så rimligt att anta att den skall antas vara någon form av obstacle. Då uppstår frågan "i vilken ruta räknas den som ett obstacle?" och det enda vettiga svaret är då att den räknas som ett obstacle i den närmsta rutan. Dessutom blir LOS utefter en interior wall till ett undantag eftersom det finns en specifik regel för det.

 

Visst, för att komma fram till detta får man göra antagandet att O5.31 säger något i stil med "The black-bar depiction, as well as the hexside itself (inclusive of vertices) lying within the building depiction, represents the Factory interior Wall that is considered to be a LOS obstacle to LOS along/through it in the closer of the two hexes that it straddles [EXC: 5.43].". Jag tycker dock inte att det är ett konstigt antagande; när man nämner "blind hexes" så kan jag inte se någon annan rimlig tolkning.

 

Den först hexen bakom väggen ser man ju inte för att man inte kan se igenom väggen i sig. Men det kanske är så att den hexen också är den första "Blinda"hexen som väggen skapar.

 

Om man skall dra parallellen till Bocage (varför man nu skall göra det vet jag inte :D ), men där är ju det den andra hexen bakom Bocagen som blir den första "Blinda" - i och för sig inget argument att det även skulle vara så med interior walls.

 

Men jag kan se att båda alternativen skulle vara logiska.

Link to comment
Share on other sites

Den först hexen bakom väggen ser man ju inte för att man inte kan se igenom väggen i sig. Men det kanske är så att den hexen också är den första "Blinda"hexen som väggen skapar.

Jag utgår från att det är det som menas när det står 'directly "behind"'.

 

Om man skall dra parallellen till Bocage (varför man nu skall göra det vet jag inte  :D ), men där är ju det den andra hexen bakom Bocagen som blir den första "Blinda" - i och för sig inget argument att det även skulle vara så med interior walls.

Att dra paralleller till Bocage är ju rätt så naturligt eftersom det är den enda terrängtypen förutom factory walls som är hexside terrain och level 1+ obstacle. Jämförelsen blir dock haltande eftersom man normalt ser rutan bakom en bocage hexside, men inte bakom en factory wall. Dessutom är det ju det där med directly behind i O5.31.

Link to comment
Share on other sites

Jag utgår från att det är det som menas när det står 'directly "behind"'.

Att dra paralleller till Bocage är ju rätt så naturligt eftersom det är den enda terrängtypen förutom factory walls som är hexside terrain och level 1+ obstacle. Jämförelsen blir dock haltande eftersom man normalt ser rutan bakom en bocage hexside, men inte bakom en factory wall. Dessutom är det ju det där med directly behind i O5.31.

 

Jag skulle faktiskt kunna "köpa" båda tolkningarna.

 

Men det är väl så att även om man tittar "längs med" så blir det blinda hexar ?

 

Att enheten i exemplet i regelboken ser "längs med" beror väl på att hexsidan också är en där taket har rasat in ?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle faktiskt kunna "köpa" båda tolkningarna.

Om man kör med den andra tolkningen (att det är den bortre rutan som är obstacle) så tror jag inte att det finns någon regel som säger att rutan bakom väggen är utanför LOS - O5.31 är den regel som blockerar LOS, men den gäller ju inte i det här fallet. Det gör att jag har svårt att köpa den tolkningen.

 

Men det är väl så att även om man tittar "längs med" så blir det blinda hexar ?

 

Att enheten i exemplet i regelboken ser "längs med" beror väl på att hexsidan också är en där taket har rasat in ?

Nej, faktiskt inte. Kolla texten i exemplet: det är inte O5.43 som hänvisas, utan exemplet säger att O5.31 är den regel som gör att squad F och H ser varandra.

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Om man kör med den andra tolkningen (att det är den bortre rutan som är obstacle) så tror jag inte att det finns någon regel som säger att rutan bakom väggen är utanför LOS - O5.31 är den regel som blockerar LOS, men den gäller ju inte i det här fallet. Det gör att jag har svårt att köpa den tolkningen.

Nej, faktiskt inte. Kolla texten i exemplet: det är inte O5.43 som hänvisas, utan exemplet säger att O5.31 är den regel som gör att squad F och H ser varandra.

 

OK, så man kan inte vara "directly" behind man ser/ses längs med en Interior Wall då, eller ?

 

Lite märkligt för om enhet F hade varit på golvet i fabriken i exemplet hade den väl inte sett enhet H ? (med det kanske är lättare att skjuta lite åt sidan om man är högre upp).

Link to comment
Share on other sites

OK, så man kan inte vara "directly" behind man ser/ses längs med en Interior Wall då, eller ?

Nej, tydligen inte. Definitionen är inte direkt tydlig, men om man skall tro exemplet så måste det vara så.

 

Lite märkligt för om enhet F hade varit på golvet i fabriken i exemplet hade den väl inte sett enhet H ? (med det kanske är lättare att skjuta lite åt sidan om man är högre upp).

Precis.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...