Jump to content

Favorittrupper


Goose

Motivering uppmanas  

30 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag tycker nästan alla trupptyper har sin charm.

Topplista:

 

1. Japaner, eftersom de inte bryter utan ger tillfälle för lite mer hänsynslöst spel. Med Japaner är det lättare att göra en gambit, eftersom man nästan kan räkna med att de kommer fram dit man beordrar dem.

 

2. Ryssar, eftersom de oftast har mycket trupp att offra. De har också bra fordon, ofta i mängder.

 

3. Tyskar. Många roliga fordon och leksaker samt ofta supervapen.

 

4. Jänkare. Massiv eldkraft och mycket leksaker och fordon.

 

5. Italienare! Oftast mängder med kobolds och hyfsade leksaker.

 

6. Kineser. Mängder med trupp, men få leksaker.

 

7. Fransmän. Konstiga på ett roligt sätt, och har åtminstonde några udda fordon.

 

8. Britter. Stela, och konstiga på ett mindre roligt sätt.

 

9. Finnar.

 

10. Resten.

Link to comment
Share on other sites

Måste nog (utifrån dessa alternativ) säga britterna tätt döljt av ryssar.

 

Det hela beror på hur hårda britterna är i Pegasus Bridge (1a kampanjen jag spelade).

 

Amerikaner vill jag bara spy på just nu efter att spelat vår KGP-kampanj.

Link to comment
Share on other sites

Måste nog (utifrån dessa alternativ) säga britterna tätt  döljt av ryssar.

 

Det hela beror på hur hårda britterna är i Pegasus Bridge (1a kampanjen jag spelade).

 

Amerikaner vill jag bara spy på just nu efter att spelat vår KGP-kampanj.

 

Detta är precis den orsaken som gör att jag tycker Elite-trupper (PB) är tråkiga och amerikaner är ju bland det roligaste man kan ha eftersom de kräver en annorlunda spelstil.

Elite-trupper kan man ju göra vad som helst med utan att något händer och dessutom britter som inte ens råkar ut för Cower, de kunde väl åtminstone då bara gett dem en ledare per 20 squads eller något sådant.

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger min röst på tyskarna. Utan dom hade ju inte ASL funnits överhuvudtaget, och tänk hur tråkigt det skulle vara!

 

Skämt åsido så har tyskarna bra utrustning, bra squads och fordon, vad mer kan man begära?

 

De gör en dessutom inte besviken som axis och allied minors kanske gör med sin klena Broken moral. Vilket bara gör det värre när det är jobbigt, vilket är svekfullt mot spelaren som hade det nog jobbigt när de var i Good Order.

 

Finnarna är lite för bra för att det ska vara roligt med dom, det är liksom inga gränser på deras fördelar, self-rally, stealth, no cowering etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna påpeka att finnens self-deploy är klart underskattad. Om man måste frammåt och äta lite eld på vägen är det bara att deploya så mycket man kan. Om man ökar antalet mål med en 50% blir det ofta väldigt klurigt att hindra en stormning, och sen är det bara att advanca ihop och slå samman i rally.

Finnar är perfekta för nybörjare, man kan liksom inte göra fel. De klarar allt.

 

ANnars måste jag erkänna att jag för en gångs skull håller med Piotr Rogneholt. SS är skittrist, tätt följda av brittiska och amerikanska fallskärmsjägare. De har så få svagheter att det är få finesser som fungerar på dem.

Likaså med fordonen 42+. Då härskar de på 4 hexes mot allt utom kanoner. I början av kriget måste en stridsvagn ta hänsyn till var enda liten kulspruta, granatkastare och ATR. Mycket roligare att pressa fram en bra insats från en pansarbil med en futtig kulspruta och pansar 1, än en Sherman som har 10FP kulsprutor, ROF 1 75mm-kanon och multiple hits.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Likaså med fordonen 42+. Då härskar de på 4 hexes mot allt utom kanoner. I början av kriget måste en stridsvagn ta hänsyn till var enda liten kulspruta, granatkastare och ATR. Mycket roligare att pressa fram en bra insats från en pansarbil med en futtig kulspruta och pansar 1, än en Sherman som har 10FP kulsprutor, ROF 1 75mm-kanon och multiple hits.

Jag måste ge uttryck för en avvikande åsikt här: sena pansarstrider är mycket intressantare än tidiga dito! Vagnarna är oftast snabbare, vilket gör att det blir mer manövrerande. Sidoskott är normalt auto-kill medan frontpansaret kan stå emot, vilket tvingar fram mer manövrerande. Modernare vagnar har fler olika valmöjligheter som specialammunition, gyro och rök, vilket gör det mer intressant. Infanteri är dödligare med CC/ATMM & BAZ/PIAT/PSK/PF än med ATR/MG, och beväpningen på modernare vagnar är tillräcklig för att ställa till det för infanteri (vilket inte är fallet med en 37* eller 40L utan HE och 2FP MG).

 

I tidiga strider har jag varit med om att två vagnar kört fram mot varandra och börjat panga på - bara för att stå i tre rundor (game turn) och skjuta på varandra utan att någon vagn har lyckats slå lågt nog för att slå ut den andra. Manövrering har varit ganska meningslöst då sidopansaret bara varit en faktor sämre än frontpansaret. På samma sätt är strider med infanteri mer en fråga om tur (vem som först slår under 4 på sin ATR's TK) än något annat.

 

I sena strider upplever jag däremot en mycket mer spännande katt-och-råtta-lek när vagnar manövrerar för att inte ge motståndaren ett bra skott och samtidigt hitta en position där man själv kan få ett bra skottläge mot sidan på motståndaren. Att ha två vagnar gör inte bara att man får slå två gånger, utan det kan utnyttjas till att fånga motståndaren i en kniptång där den ena vagnen måste få ett sidoskott, vilket gör att två vagnar blir mer än dubbelt så bra om man kan utnyttja dem rätt.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att välja, men måste jag så väljer jag nog britterna.

 

Tycker faktiskt om supertuffa, superhårda killar med massor av moral! Roligast är nog ändå tuffa ingenjörer med FT, DC och mycket SMOKE! :)

 

PS. Flyttar tråden till Allmänt. DS

Link to comment
Share on other sites

Även om jag tidigare i forumets historia frågat en liknande fråga är det alltid lika kul att ha en personlig åsikt om favoritnation, en åsikt som dessutom har en förmåga att ändra sig allteftersom sin ASL-karriär fortskrider! :D

 

Efter Manligs formidabla topplista måste jag bara göra en också!

 

Topp 7

 

1. Finnarna. Överlägsen squadkvalite i kombination med få ledare (Se upp för scenariodesigners som ger finnarna för många ledare!), få MGs, knappt några tanks eller guns och uselt artilleri får jag verkligen känslan av finnarnas hjältelika kamp mot den ryska jätten.

 

2. Ryssarna. "Kvantitet är en kvalitet i sig" känt citat från Stalin själv. Ett annat är "Människor är orsaken till alla problem. Inga människor, inga problem." För det är den känslan man får när ryssarna kastar sig över sina fiender.

 

3. Tyskarna. Taktiskt sätt var tyskarna vida överlägsna sina fiender. Strategiskt en mindre katastrof (speciellt sent i kriget). Som tysk har du mer än någon annan nation möjlighet att välja vilken taktik du ska använda i scenariot du spelar. Du har dessutom en arsenal som är den mest varierade i hela ASL-systemet. Tyskarna är enligt mig den bästa nationen av dom alla! Inklusive både japaner och finnar.

 

4. Japaner. Extrem i sin karaktär som i sammanhang har liknats vid "den ostoppbara horden" eller som "smör som smälter i en stekpanna". Varför inte japanerna kommer högre upp i min topplista beror på att japanernas valmöjlighet ofta är mycket knappa. Man måste ofta anfalla som en oxtokig, försöker man sig på en annan taktik förlorar man scenariot. Varför Japanerna kommer så högt upp som en fjärdeplats beror på att det är extremt kul att spela extremt aggressiv.

 

5. Amerikaner. Sköra som ägg men med en eldkraft och arsenal som saknar motstycke gör den amerikanska nationen riktigt kul och intressant att spela. Dock kan för mycket "high tech" minska min inspiration.

 

6. Allied minor. Med fordon kan allied minor vara hur kul som helst att spela. Bristerna i armén lyser klara på slagfältet och ofta är en klurig fälla största chansen man har mot en större nation.

 

7. Italienare. Sämst på nästa alla sätt gör italienaren riktigt kul att spela. Synd att inte det finns fler scenarion med italienare på östfronten. Många scenariodesigners bortser dock från att ge Italienaren så många MGs, ATRs och små MTRs som den enligt ASL-systemet har rätt till.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

 

Jag håller med Martin. Intresset växlar med tiden, så favoriterna varierar. Just nu har jag fått upp ögonen för Allied minors. Spelet blir om möjligt ännu klurigare om man vill komma någon vart med dem.

Annars klappar hjärtat för finnarna, men jag kan inte säga att jag har spelat särskilt mycket med dem. Men Martin, skulle deras ASL-artilleri vara uselt? I verkligheten var det ju precis tvärtom - artillerichefen (hette han Havikko?) lyckades ju positionera sina rör så att alla i princip kunde nå samma målområde. Detta hade naturligtvis förödande verkan på ryska uppmarschområden, gav Havikko medalj och, påstår vissa, räddade Finland.

Havikko (om han nu hette så) står för övrigt för mitt favoritcitat: "Ej finns mäktigare musik i världen än dånet från pjäserna som stoppar fienden vid fosterlandets port".

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Efter allt jag läst om finnarna 1944, så har jag precis som du kommit till slutsatsen attt artielleriet fungerade perfekt den sommaren. Speciellt när det gällde att smälla till stora ryska uppsamlingsområden, vilket förstörde deras anfall innan det ens hunnit sättas igång. Men OBA är mer än så. Och summar sumarum så ska nog finnarna ha ont om OBA, och ofta scarse ammo. Men svart sikta to hit, och inte röda.

 

Men jag tycker egentligen det inte spelar någon roll. Det är bra som det är. Gör man ett scenario som man vet använde artilleri på ett häpnadsväckande bra sätt, så är det bara att lägga till en SSR.

Link to comment
Share on other sites

Men jag tycker egentligen det inte spelar någon roll. Det är bra som det är. Gör man ett scenario som man vet använde artilleri på ett häpnadsväckande bra sätt, så är det bara att lägga till en SSR.

 

SSR

1. EC are dry with Extreme Snow.

2. The Finns have a 80 mm (HE only) OBA module with Superior ammunition (all hexes are preregistered, five extra black chits).

 

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag gillar underdogs så nog mina favoriter följande:

 

* Italienare - Kan med lite tur - och en massa skicklighet - vara hur bra som helst - precis som i verkligheten. Udda och antika vapen som får vems hår som helst att bli grått i förtid...

Vore intressant om man kunde ge ut scenarion baserade på vad den italienska armén vanligtvis sattes in mot - partisaner - istället för reguljära allierade styrkor.

Går ju iofs att åtgärda med DYO, men...

 

* Axis minors - Samma som ovan, även här skulle jag vilja att man kanske satsade mer på scenarion mot partisaner.

 

* Britterna - är man anglofil så är man, har en del sköna - speciellt de egna och Firefly - som är lite udda kontra de övriga.

 

* Fransmännen - Som italienarna, fast med bättre stridsvagnar, kluriga att spela och kan, med lite tur och en stor näve skicklighet, vara direkt livsfarliga för - främst - tyskarna som har tämligen lite att stoppa deras stridsvagnar med.

 

* Tyskarna - Egentligen sönderspelade, men de är svåra att undvika.

 

* Ryssarna - Två ord och ett scenario - Human Wave och "Hill 621". :P

 

* US Army - Gadgets i oändlighet, och är lite mer av en utmaning - främst på grund av den låga moralen - att spela. De tidiga Stilla havsstyrkorna - filipinare o.s.v. - ska inte glömmas bort.

 

Sedan kommer en drös av andra nationer utan inbördes rangordning.

 

Tråkigast att spela och möta är US Marines (speciellt de sena) och Waffen-SS (saknar att man bara valt att fokusera runt elitformationen och glömt resten, kan ju iofs fixas i DYO, men förstärker väl bara myten om W-SS som en "elitarmé").

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag röstade för tyskarna, men det är pga av min bisarra läggning att jag tycker att tyskarna byggde de snyggaste stridsvagnarna, klar etta är Tigern. Sedan är ju uniformerna snygga.

 

Annars så har alla trupperna sin charm. Sedan är det ju en utmaning att spela med trupper med sämre kvalitet mot trupper med bättre, krävs lite mer att tänka igenom innan gör sina drag.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...