Jump to content

Close combat /melee


Jerry

Recommended Posts

Hade synnerliga diskussioner i kväll när vi kom till close combat melee fasen.

Finns det någon som orkar ge en detaljerad beskriving (flowchart) om hur man sätter upp o genomför detta (close combat/melee) .... ?

Vi var beredda att bryta pga oskiljaktigheter.

Link to comment
Share on other sites

Det har snackats om en "Close Combat Flowchart", men mig veterligen aldrig gjorts någon.

Vad var ni inte överens om?

Kortfattat:

  • ATTACKER Gör advance in i fiendens Location.
  • ATTACKER slår Ambush dr.
  • DEFENDER slår Ambush dr.
  • ATTACKER deklarerar hur han tänker attackera (eller; om han lyckas med Ambush kan han Infiltrera).
  • DEFENDER deklararerar hur han tänker attackera (eller; om han lyckas med Ambush kan han Infiltrera).
  • ATTACKER räknar ut sina odds och slår DR.
    • < Kill Number: Alla försvarare i attacken dör. 
    • = Kill Number: Casualty Reduction, om fler enheter avgörs det via Random Selection.
    • > Kill Number:  No Effect.
    • Slår ATTACKER 1,1 blir det Leader Creation och han kan även genomföra en Infiltration. (Notera att oddsen räknas om, om det blir en ledare till så är det ju 1 FP till. Notera också att om han inte gör en Infiltration får DEFENDER slå tillbaka (vilket man alltså kan undvika om man Infiltrerar).)
    • Slår ATTACKER 6,6 kan DEFENDER välja att dra sig ur innan denne har slagit.
  • DEFENDER räknar ut sina odds och slår DR.
    • Notera att Leader Creation i detta läget kan ändra Ratio och därmed göra att ATTACKERNS Kill Number höjs, och därmed missar. 

 

Det finns ju en miljjard varianter på detta, med t ex concealade enheter som inte tänker slåss, HtH, etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Jo… vi stolpade upp alla våra gubbar i olika attacker o sånt 

sen slogs det ju ormögon …. 
då blev det lite gnabb om att man kunde placera ut dom lite hur som helst 

ärligt…… så minns jag inte riktigt vad som blev fel ……..

Men tackar för din lista den kommer till användning

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jerry said:

sen slogs det ju ormögon …. 
då blev det lite gnabb om att man kunde placera ut dom lite hur som helst

Slår man 1,1 och genererar en ledare, så är reglerna ganska klar från vilken MMC den genererades från, och sålunda med vilken MMC den attackerar/försvarar med.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Klas Malmström said:

Slår man 1,1 och genererar en ledare, så är reglerna ganska klar från vilken MMC den genererades från, och sålunda med vilken MMC den attackerar/försvarar med.

Var det inte diskussion om huruvida det var Random Selection på det? Så att man kunde få flera ledare? 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, carlsson said:

Var det inte diskussion om huruvida det var Random Selection på det? Så att man kunde få flera ledare? 

Det är en felaktig formulering i regeltexten - skall vara, typ "randomly select" - inte "Random Selection".

 

A18.12 If several MMC in CC roll a natural 2, I
understand field promotion goes by random
selection of the units for the drm and the MMC is
the new leader attached, but, ¨what if a tie? ¨Are
several SMC created? ¨Must you roll again? ¨do
you chose?
A. Only one leader is created, based on the MMC
with the highest BPV (A18.2). [Compil9]

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...