Jump to content

optimal CC


Janusz

Recommended Posts

1: Jag har en 4-6-7, som slåss i CC mot två 2-3-7 halvgrupper. Det blir ingen ambush, och det finns inga andra enheter. Melee kommer att fortsätta tills ena sidan har vunnit. Ingen HtH. Mitt enda mål är att döda så många ryssar och förlora så lite egen trupp som möjligt. Jag värderar våra enheter helt lika (2 ryska CVP=2 tyska CVP).

 

Så, hur bör jag göra? Anfalla en halvgrupp eller bägge?

 

2: Samma situation som ovan, men när jag gick in i CC fick jag ambush. Hur ska jag anfalla första rundan, innan melee uppstår?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

1: Jag har en 4-6-7, som slåss i CC mot två 2-3-7 halvgrupper. Det blir ingen ambush, och det finns inga andra enheter. Melee kommer att fortsätta tills ena sidan har vunnit. Ingen HtH. Mitt enda mål är att döda så många ryssar och förlora så lite egen trupp som möjligt. Jag värderar våra enheter helt lika (2 ryska CVP=2 tyska CVP).

 

Så, hur bör jag göra? Anfalla en halvgrupp eller bägge?

Om du attackerar en HS är väntevärdet 21/36 VP, om du attackerar båda är det:

 

2*6/36+7/6*4/36 = 72/216+28/216 = 100/216

 

Du dödar alltså i snitt mer om du attackerar en HS. Det är naturligtvis inte allt som betyder något i den här situationen, men en bra utgångspunkt. Om du har tidsnöd bör du t.ex. gå mot båda HS, men annars är det bäst att attackera en åt gången.

 

2: Samma situation som ovan, men när jag gick in i CC fick jag ambush. Hur ska jag anfalla första rundan, innan melee uppstår?

Samma beräkning som ovan ger:

 

En HS: 26/36 = 156/216

Båda: 2*10/36 + 7/6*5/36 = 120/216 + 35/216 = 155/216

 

Här är det plötsligt lika bra odds på båda attackerna, och då skulle jag gå efter båda. Om du dödar båda kan de t.ex. inte attackera dig alls, så det är en större vinst.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en datorsimulering med hjälp av mitt lilla "simasl"-paket och fick föjande:

 

A is: [ 4-X-7 Squad ]

B is: [ 2-X-7 Halfsquad, 2-X-7 Halfsquad ]

-- Tactic: Attack All --

Average CVP: 1.18

Average CC length (turns): 2.63

A wins: 46.29 %

Draws: 9.53 %

B wins: 44.18 %

-- Tactic: Maintain Best Ratio --

Average CVP: 1.48

Average CC length (turns): 2.74

A wins: 55.09 %

Draws: 6.64 %

B wins: 38.27 %

 

"Attack All" är att 4-6-7:an "chansar" och gör en attack på alla halfsquads och i "Maintain Best Ratio"-fallet så anfaller 4-6-7:an den fiende som ger bäst ratio.

 

En huvudbry jag hade ett tag var varför 4-6-7:an hade en liten edge även i fallet att A och B samlar ihop och gör en varsin 1:1-attack. Jag letade bugg i mitt program, men sen insåg varför det var på detta viset: Om de två 2-4-7:erna får en Casualty Reduction mot sig, så kan båda dö. Det problemet har inte 4-6-7:an.

 

Något som inte är implementerat i simuleringen är att en dubbeletta medföljer att försvararen inte får göra sin attack. Förutom det kan mycket väl finnas fler avvikelser/buggar. :-)

Link to comment
Share on other sites

Något som inte är implementerat i simuleringen är att en dubbeletta medföljer att försvararen inte får göra sin attack. Förutom det kan mycket väl finnas fler avvikelser/buggar. :-)

 

Fast om ATTACKER slår en 1,1 och väljer att inte göra en withdraw direkt efter så får DEFENDER attackera tillbaka även om 1,1 tog kål på dom - dock med sämre odds p.g.a. att en ledare kan ha skapats (tror i alla fall att man slår fram ev. ledare innan försvararens ev. mot-attack).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...