Jump to content

Pillbox!


danielh242

Recommended Posts

Nej, snarare tvärtom: de kan inte skjuta på enheterna utanför, men enheterna utanför kan slänga in sprängladdningar (DC) eller attackera med t.ex. eldkastare.

 

(Attacker mot en pillbox NCA är det enda tillfälle jag känner till när eldkastare lägger till TEM, för övrigt.)

Link to comment
Share on other sites

Nej, snarare tvärtom: de kan inte skjuta på enheterna utanför, men enheterna utanför kan slänga in sprängladdningar (DC) eller attackera med t.ex. eldkastare.

 

(Attacker mot en pillbox NCA är det enda tillfälle jag känner till när eldkastare lägger till TEM, för övrigt.)

 

Har ett svagt minne att man även lägger till TEM när man attackerar någon/några våningar av den där speciella Command Bunker på Tarawa kartan med eldkastare.

Link to comment
Share on other sites

Men i CC så spelar det väl ingen roll från vilken intillliggande ruta som den fientliga truppen gick in i pillboxens ruta?

 

Att en enhet med FT och DC kan "knäcka" en bunker kan jag förstå men att en vanlig grupp kan bekämpa enheter som är inne i en pillbox i CC utan modifikationer verkar nästan orimligt, eller?

Link to comment
Share on other sites

Men i CC så spelar det väl ingen roll från vilken intillliggande ruta som den fientliga truppen gick in i pillboxens ruta?

 

Att en enhet med FT och DC kan "knäcka" en bunker kan jag förstå men att en vanlig grupp kan bekämpa enheter som är inne i en pillbox i CC utan modifikationer verkar nästan orimligt, eller?

Nej, det tycker jag inte. Även om enheten inte har DC/FT så finns alltid handgranater, och en enda handgranat som detonerar inuti bunkern är definitivt inte skoj eftersom en explosion som stängs in är mycket mycket skadligare än en i det fria. Dessutom så går det att attackera in genom de öppningar som finns i bunkern.

Link to comment
Share on other sites

Man kan alltså anta att de bunkrar som brickorna representerar inte är av den typen som fanns i Normandie eller i vår egen Per-Albin linje utan kanske en mindre model.

 

Jag köper resonemanget och skall istället börja fundera på att förlägga mina pillboxar längre bak på slagfältet och ha rikligt med understöd på sidorna av dem. Det borde hålla alla närgångna fiendetrupper borta.

Link to comment
Share on other sites

Notera även B30.8 som ju behandlar Bunkers, med möjlighet att ta sig in/ut via Entrenchments.

 

Jag tycker Pillboxreglerna fungerar bra. Även Normandiesystemet var ju uppbyggt att täcka varandra på vissa, extra utsatta, platser. Tror faktiskt att det är allmän praxis...?

Link to comment
Share on other sites

Man kan alltså anta att de bunkrar som brickorna representerar inte är av den typen som fanns i Normandie eller i vår egen Per-Albin linje utan kanske en mindre model.

Både och. En enskild pillbox utan förbindelsetunnlar eller andra finesser är definitivt inte samma sak som bunkrar förbundna med grottsystem och annat skoj. I ena fallet representerar det mindre befästningar, i det andra fallet mer omsorgsfullt byggda befästningar. Om man skall representerar Maginot-linjen så blir det nog en mix av pillboxes, tunnlar, armored cupolas, minor/taggtråg och mer därtill.

 

Men, även i de mest ambitiösa befästningar så finns det öppningar som kan utnyttjas av en anfallare: om kulor kan komma ut, så innebär det även att de kan komma in. I de bilder jag har sett från Normandie (visserligen från filmer) har bunkrarna en smal springa för att det skall gå att skjuta ut.

Link to comment
Share on other sites

Och framför den springan går man på egen risk!!!

 

Det jag har reagerat mest på är möjligheten att komma bakom pillboxen och på så sätt vara fredad från eld innifrån och ej heller kunna skjuta in i pillboxen men ändå angripa den i närstrid utan att de som är där inne har någon form av bonus.

 

Jag menar de måste väl finnas krökar vid ingången och skottgluggar som gör det svårare att strida för den utanför än de som är innanför???

Link to comment
Share on other sites

Jag menar de måste väl finnas krökar vid ingången och skottgluggar som gör det svårare att strida för den utanför än de som är innanför???

Har inte sett något liknande, men jag är inte expert på fortifikationer. De som befinner sig inne i bunkern har dock en väsentlig nackdel: de har mycket begränsad sikt. De ser inte vad som händer, annat än genom de små hål som har finns. Det gör att de som är utanför behärskar situationen, och jag tror att det är ett stort övertag psykologiskt.

Link to comment
Share on other sites

Visst har man ett underläge i bunkern om man lyckats få fienden in på livet, men ändå undrar jag om det går att genomföra en närstrid mellan enheter utanför och innanför. Man får ju inte göra det i en fortifierad byggnad så länge enheten i byggnaden är i GO.

Link to comment
Share on other sites

Om man säger som så här: Om ett landskap täcks av EN pillbox, utan understöd, så skulle inte jag vilja befinna mig i den bunkern.

 

Enheter som kommer fram till bunkern (efter att ha rökt in den t ex) kan lätt ligga på taket och kasta in handgranater.

 

Lite som en immobiliserad pansarvagn. Inte fett kul... :ph34r:

 

Men jag förstår dig DanielH, jag tror dock att man måste se mer på helheten - Pillboxen skyddar inte sig själv...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...