Jump to content

Fångar och dess väktare


Fk Ståhl

Recommended Posts

Hej,

 

Läget: En feg italiensk halfsquad med grekiska prisoners (full squad) selfbreakar för att undvika en väntad CC. I RtPh routar väktare och fångar hem till pappa 9-2 och en hel squad i skogen. I följande RPh missar dock väktaren att rallas.

I hexen finns 9-2, 346, prisoner, broken 136.

1) Kan fången tas över av 346:an?

2) Kan broken 136 överge (abandon) fången?

3) Måste fången försöka ge sig på väktaren i CC?

4) Om inget av ovanstående funkar, vad händer då?

5) Hur f-n ska jag göra för att spöa Olsson i MP1?

 

Matts

Edited by Fk Ståhl
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är part i målet skall jag inte besvara frågorna :) .

 

Men jag reagerade över:

 

Följande in-officiella Q&A finns:

A20.5 & A20.53 May Prisoners be abandoned during the MPh? May a broken Guard abandon its Prisoners during the RtPh?

A. No. No. (Guards may transfer/abandon Prisoners only during RPh/APh.)

 

Eftersom A20.53 säger :

Guards abandon their prisoners only by choice and only by leaving those prisoners behind as they exit a hex. <_<

 

Vilket då låter som att det går alldeles utmärkt att göra både i RtPh och MPh, däremot inte i RPh.

 

Vad är källan för denna Q&A ?

 

Vill påpeka att jag sitter med v1 av ASLRB.

Link to comment
Share on other sites

Det finns egentligen två olika versioner av hur man överger fångar. Dels står det i A20.5 att man kan göra det i Rally Phase och Advance Phase, dels står det som Olsson citerar ovan.

 

Perry har valt att köra på linjen att fångar skall betraktas som SW, och bara får överges/överföras i RPh/APh (för det är vad som gäller för SW). Jag tycker att det är ett dumt beslut, bl.a. eftersom det är ganska dumt att överge fångar i RPh - de blir då kvar i rutan, fast inte i CC, kanske, eller så inte?!? Att kunna överge fångar när man lämnar en ruta verkar mycket rimligare, men det är inte så Perry har sagt att det skall vara.

Link to comment
Share on other sites

A4.43 säger:

"An unbroken unit may drop possession of a SW/Gun at no MF cost during its MPh (and thus need not actually move), APh, or at the start of a CCPh (11.21) in order to Withdraw from Melee."

 

Får man verkligen droppa sitt SW i RPh?

Link to comment
Share on other sites

Får man verkligen droppa sitt SW i RPh?

Nej, det verkar inte så! :o

 

Lite konstigt att man inte får det, med tanke på att man kan lämna över ett SW till en annan enhet i RPh. Känns lite grann som om det saknas något. Å andra sidan spelar det kanske inte så stor roll med tanke på att man kan släppa vapen i MPh utan att röra sig - jag antar att det betyder att man får göra det även om man har skjutit.

 

När det gäller fångar är det å andra sidan Q&A som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Om man har skjutit Prep kan man väl inte släppa sitt SW i påföljande MPh? I A4.43 så står det "its MPh". Har en enhet som skjutit Prep nån MPh?

Jag trodde först att "and thus need not actually move" betydde att man inte behöver kunna flytta i sin MPh, men efter att ha lusläst ASOP så ser jag att det är fel. Släppa SW står under "ITS MPh", och gäller bara för en enhet som kan flytta - vilket gör det så mycket mer skumt/dumt att man inte kan släppa ett vapen i RPh.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...