Jump to content

ASL Starter Kit på svenska


carlsson

Tror du att det skulle hjälpa hobbyn att ge ut ASL Starter Kit på svenska?  

16 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Har haft lite funderingar kring om det vore lönsamt för hobbyn att ge ut ASL Starter Kit på svenska. Jag får ofta höra från äldre människor som inte kan engelska så bra att de gärna skulle spela ASL, men inte kan hantera engelskan så bra.

Med ett Starter Kit på svenska skulle detta vara en bra inkörsport för sådana personer.

 

Tyvärr finns det ganska många problem med en dylik publikation:

- Översättningen. Termer i svenska Starter Kit ska kunna översättas lätt när/om man ger sig in på ASL.

- Markörer. Ett dyrt kapitel och att trycka upp dessa separat på svenska innebär att man inte kan använda de till ASL senare.

- Kostnad. Det kommer att bli dyrt. Inte bara själva trycket utan även distributionen.

- Tid. Det kommer att ta tid.

 

 

Så, frågan är: Är det värt det? Skulle vi få fler ASL-spelare med en svensk ASL Starter Kit?

Link to comment
Share on other sites

Vad sägs om ett mellanting? Jag tror inte att markörer och sådant är det största problemet, utan det måste ju vara reglerna som är den stora stötestenen. Med svenska regler som en PDF, t.ex. så skulle man ju mycket väl kunna sälja den engelska boxen med svenska regler som ett supplement?

 

Att göra ett helsvenskt starter kit tror jag inte riktigt på, men att översätta reglerna är väl redan gjort en gång? Annars så skulle jag nog kunna tänka mig att hjälpa till med det. Det skall ju bara vara 12 sidor, så hur lång tid kan det ta? :D

 

Även juridiskt så tror jag att det är bättre med en översättning än ett helsvenskt alternativ. Det senare behöver man troligen ha någon slags avtal med MMP/Hasbro för, men det förra kan kanske vara lagligt ändå (men även här är det nog bäst att kolla med MMP för säkerhets skull).

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Vad sägs om ett mellanting? Jag tror inte att markörer och sådant är det största problemet, utan det måste ju vara reglerna som är den stora stötestenen. Med svenska regler som en PDF, t.ex. så skulle man ju mycket väl kunna sälja den engelska boxen med svenska regler som ett supplement?

 

Att göra ett helsvenskt starter kit tror jag inte riktigt på, men att översätta reglerna är väl redan gjort en gång? Annars så skulle jag nog kunna tänka mig att hjälpa till med det. Det skall ju bara vara 12 sidor, så hur lång tid kan det ta? :D

 

Jag skulle också kunna tänka mig att hjälpa till vid en ev. översättning.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tror jag inte så mycket på det, man skulle ju bara fastna när man gick vidare till "riktiga" ASL då.

 

Har tyvärr inte fått chans att läsa den översättning av reglerna som redan har gjorts i samband med försäljningen via SMB, så jag vet inte hur bra det blev. Spontant känns ju ASL-reglerna som ganska svåröversatta, enkelt att man missar någon liten detalj.

Men det hade ju varit fräckt att kunna erbjuda en svensk översättning av reglerna som en PDF från ASL Sweden, alltid hjälper det ju någon!

Link to comment
Share on other sites

Inte en chans att vi har råd att trycka ASLSK på svenska.

Hur många ex. hade SMB sålt? 200? Så nu är i alla fall en del av behovet fyllt.

 

ASLSK har enkla regler. De som inte kan klara den kommer aldrig spela ASL med engelska regler. I Frankrike och Japan vet jag att man översatt regelboken, men det är länder där även yngre är dåliga på engelska.

 

Om allt ska tryckas på svenska (regler, låda, brickor, scenarion, QRDC) för 500 ex. hamnar vi til exempel på 50kr+ för bara brickorna. Hela produkten lär bli ganska dyrt, och arbetet/ansvaret för produktionen kan knappast avlönas.

 

Jag tror på svenska regler i pdf. gärna på en CD i lådan.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...