Jump to content

Bypass+PM optimerat


Janusz

Recommended Posts

Jag har ett litet problem. Mina ryska vagnar måste förbi lite rubble och sånt i Stalingrad. Dessutom saknar de radio, så de vill köra tillsammans.

 

(Jag har bara skrivit ut MPs för den vagn som betalar mest i varje impuls).

Bild 1 är impuls 1. Vagn 1 kör igenom hushexen, medan vagn 2 ställer sig i position.

Bild 2 är impuls 2. Vagn 1 kör ut på andra sidan, och vagn 2 kör in mellan husen.

 

Så här har jag alltid kört omkring tidigare, men nu försöker jag hitta ett bättre sätt (D= delay):

Bild 3 är impuls 1 igen. Vagn 1 kör in mellan de första husen, medan vagn 2 ställer sig i position.

Bild 4 är impuls 2. Vagn 1 vrider och kör ut på andra sidan, och vagn 2 följer vagn 1 i hasorna genom att köra i bypass i den andra hexen.

 

Det blir väl inte overstack, eftersom de aldrig är i samma hex eller i bypass utmed samma hexside?

 

Stämmer detta?

janusz

ps. jan insåg att bild 4 är lite fel. Antingen får de köra i samma hex och betala 1 MP mer för overstacking, eller så får man dela upp det i två impulser (sammanlagt 3 alltså), eftersom vagn 2 kör genom två hexes. ds.

post-5-1114731393.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så här ska det se ut (jag har av någon anledning inte rätt att redigera mitt förra inlägg):

 

Så här har jag alltid kört omkring tidigare, men nu försöker jag hitta ett bättre sätt (D= delay):

Bild 3 är impuls 1 igen. Vagn 1 kör in mellan de första husen, medan vagn 2 ställer sig i position.

Bild 4 är impuls 2. Vagn 1 vrider och kör vidare på andra sidan, och vagn 2 följer vagn 1 i hasorna genom att köra i bypass i den andra hexen.

Bild 5 är impuls 3. Vagn 1 kör ut på andra sidan, och vagn 2 följer vagn 1 i hasorna genom att köra efter i bypass, nu i samma hex. Ingen vagn kör genom HH39 (så det kunde varit gully, minerat eller liknande jobbigt).

post-5-1114733605.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Efter att ha kollat reglerna så inser jag att det verkar finnas ett gigantiskt hål i de nuvarande reglerna som jag inte sett tidigare: det verkar inte stå att man bara får flytta max 1 hex/impuls! Förvisso stor det "Impulse Movement", men jag vet inte om det verkligen innehåller allt man behöver veta...

 

Nu är ju det inte någon fördel i det här fallet, men notera att fall 1 inte kommer att/skall vara tillåtet med de nya regler som förhoppningsvis kommer så småningom. Jag tror inte att det är rätt enligt de gamla reglerna heller, men det är som sagt ett stort hål där.

 

Fall 2 ser korrekt ut, med en kommentar: i slutet av impuls 2 ser det ut som om den ena vagnen är i bypass i HH38 och den andra i II39. Det är OK, men jag tycker att det ser ut att vara ganska trångt i II39 - finns det verkligen plats för att göra bypass där? Om inte så måste du overstacka i impuls 2 med båda fordonen i i HH38.

Link to comment
Share on other sites

Varför är inte fall 1 korrekt? Jag trodde det var så det var tänkt.

Jag tror att tanken var att man i varje impuls bara skulle kunna flytta en hexside - inte två, som du har gjort. Det spelar ingen större roll, mer än möjligen att du nekar din motståndare chansen att skjuta i första vertexen i ditt exempel.

 

Anledningen att jag tror det är att de flesta regel betraktar varje ny hexside som bypassas som att flytta till en ny Location (för fordon, infanteri kan flytta två åt gången). Men, det är ju inte lätt att veta när regeln inte anger någon som helst begränsning vad jag kan se - inte ens att man inte får flytta mer än en Location!

 

I den omskrivning som Ole, jag, m.fl har jobbat med så är det här problemet borta genom att varje fordon bara får göra en sak per impuls. Exakt samma kostnad i ditt exempel, men fler impulser (4 i stället för 2) vilket gör att man hela tiden kan skjuta på fordonen medan de spenderar sina MP.

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...