Janusz Posted April 28, 2005 Report Share Posted April 28, 2005 Jag har ett litet problem. Mina ryska vagnar måste förbi lite rubble och sånt i Stalingrad. Dessutom saknar de radio, så de vill köra tillsammans. (Jag har bara skrivit ut MPs för den vagn som betalar mest i varje impuls).Bild 1 är impuls 1. Vagn 1 kör igenom hushexen, medan vagn 2 ställer sig i position.Bild 2 är impuls 2. Vagn 1 kör ut på andra sidan, och vagn 2 kör in mellan husen. Så här har jag alltid kört omkring tidigare, men nu försöker jag hitta ett bättre sätt (D= delay):Bild 3 är impuls 1 igen. Vagn 1 kör in mellan de första husen, medan vagn 2 ställer sig i position.Bild 4 är impuls 2. Vagn 1 vrider och kör ut på andra sidan, och vagn 2 följer vagn 1 i hasorna genom att köra i bypass i den andra hexen. Det blir väl inte overstack, eftersom de aldrig är i samma hex eller i bypass utmed samma hexside? Stämmer detta?januszps. jan insåg att bild 4 är lite fel. Antingen får de köra i samma hex och betala 1 MP mer för overstacking, eller så får man dela upp det i två impulser (sammanlagt 3 alltså), eftersom vagn 2 kör genom två hexes. ds. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted April 29, 2005 Author Report Share Posted April 29, 2005 Så här ska det se ut (jag har av någon anledning inte rätt att redigera mitt förra inlägg): Så här har jag alltid kört omkring tidigare, men nu försöker jag hitta ett bättre sätt (D= delay):Bild 3 är impuls 1 igen. Vagn 1 kör in mellan de första husen, medan vagn 2 ställer sig i position.Bild 4 är impuls 2. Vagn 1 vrider och kör vidare på andra sidan, och vagn 2 följer vagn 1 i hasorna genom att köra i bypass i den andra hexen.Bild 5 är impuls 3. Vagn 1 kör ut på andra sidan, och vagn 2 följer vagn 1 i hasorna genom att köra efter i bypass, nu i samma hex. Ingen vagn kör genom HH39 (så det kunde varit gully, minerat eller liknande jobbigt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 Hmmm.... Efter att ha kollat reglerna så inser jag att det verkar finnas ett gigantiskt hål i de nuvarande reglerna som jag inte sett tidigare: det verkar inte stå att man bara får flytta max 1 hex/impuls! Förvisso stor det "Impulse Movement", men jag vet inte om det verkligen innehåller allt man behöver veta... Nu är ju det inte någon fördel i det här fallet, men notera att fall 1 inte kommer att/skall vara tillåtet med de nya regler som förhoppningsvis kommer så småningom. Jag tror inte att det är rätt enligt de gamla reglerna heller, men det är som sagt ett stort hål där. Fall 2 ser korrekt ut, med en kommentar: i slutet av impuls 2 ser det ut som om den ena vagnen är i bypass i HH38 och den andra i II39. Det är OK, men jag tycker att det ser ut att vara ganska trångt i II39 - finns det verkligen plats för att göra bypass där? Om inte så måste du overstacka i impuls 2 med båda fordonen i i HH38. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted April 29, 2005 Author Report Share Posted April 29, 2005 Varför är inte fall 1 korrekt? Jag trodde det var så det var tänkt.Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted April 29, 2005 Report Share Posted April 29, 2005 (edited) Varför är inte fall 1 korrekt? Jag trodde det var så det var tänkt.Jag tror att tanken var att man i varje impuls bara skulle kunna flytta en hexside - inte två, som du har gjort. Det spelar ingen större roll, mer än möjligen att du nekar din motståndare chansen att skjuta i första vertexen i ditt exempel. Anledningen att jag tror det är att de flesta regel betraktar varje ny hexside som bypassas som att flytta till en ny Location (för fordon, infanteri kan flytta två åt gången). Men, det är ju inte lätt att veta när regeln inte anger någon som helst begränsning vad jag kan se - inte ens att man inte får flytta mer än en Location! I den omskrivning som Ole, jag, m.fl har jobbat med så är det här problemet borta genom att varje fordon bara får göra en sak per impuls. Exakt samma kostnad i ditt exempel, men fler impulser (4 i stället för 2) vilket gör att man hela tiden kan skjuta på fordonen medan de spenderar sina MP. Edited April 29, 2005 by pmanlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now