Jump to content

Jag skulle vilja spela...


Martin Svärd

Recommended Posts

Tack för all imput när det gällde den kronologiska ordningen på scenarion. :) Här kommer en öppen fråga till.

 

Vilken typ av scenario (tid, nation, extraregler, front...) tycker du det publiceras för lite av?

 

Själv tycker jag tre saker:

 

1. Ryssarnas motoffensiv vintern 1941-1942, när tyskarna står med sommaruniformer och är utsatta för extrem vinter.

 

2. Italienarna i Ryssland.

 

3. Officiella scenarion om striderna kring det karelska näset mellan Finnar och Ryssar. (kommer säkert mer av i Hakka Pällä)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag vara sugen på fler "special-scenarion".

 

Typ; "En av enheterna bär på hemliga dokument, denna enheten skall hittas av fienden" eller "Hitta bomben innan den briserar"...

 

Alltså, det låter ju superflummigt och blir kanske svårt att göra i ASL, men det skulle vara intressant med några sådan alternativ.

 

Eller varför inte Kellys Hjältar? :D

...eller attacken mot Eben-Emaael? ;) (skoja bara)

 

 

Annars saknar jag ingenting. Har ännu 3000+ scenarion att spela... :P:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag saknar mest scenarion från Ardenneroffensiven. Sedan finns det för få som berör SS-trupper med Pantrar som kör sönder ryssar. :P

 

Jag vill ha mer Fog of War, och mer strategiska beslut för spelarna. Hur mycket förstärkningar får du in, och när? Vilka VCs har fienden valt? Hur långt är partiet?

Fler sådana skulle göra allt lite mindre förutsägbart, vilket är mycket värt.

 

Har ännu 3000+ scenarion att spela...

Har du? Jag är inte uppe i 2000 ännu i min samling!

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja se fler scenarion som vågar sätta underhållningsvärdet i första rum! :P

 

Mer i stil med Red Barricades, Hill 621, Le Manoir, Clash along the Psel, Dash for the bridge, Dogs of war, Silence that gun, Mila 18, The Globus raid, Subterranean quarry, Khamsin, End of the ninth, Ambush!, m.fl. Mindre tråååååååkiga, scriptade, bleka scenarion med tonvis med krom, typ BR:T, Pegasus Bridge, A Bridge too far, KG Peiper, OVHS.

 

Om ni undrar vad som gör att jag listar just ovanstående scenarion så är det för att de är scenarion som man kommer ihåg. De innehåller någon specialregel eller specialenhet som gör att man kommer ihåg scenariot efteråt. Alla är inte lyckade, men samtliga är tillräckligt färgstarka för att bli ihågkomna.

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag vara sugen på fler "special-scenarion".

Typ; "En av enheterna bär på hemliga dokument, denna enheten skall hittas av fienden" eller "Hitta bomben innan den briserar"...

Jag har en ide om "Timoshenko's" flykt, när hans huvudkvarter blir övermannat helt utan förvarning "långt" ifrån fronten.

Historiskt - Timoshenko + 3 st T-34 och annan personal hinner sätta sig i säkerhet. Kunde bli ett "special-scenarion" där German skall ta tillfånga hidden/cloaked SMC (Timoshenko). Vi får se. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja se fler scenarion som vågar sätta underhållningsvärdet i första rum! :P

Först läste jag det som "underhållsvärdet". Snacka om att vara miljöskadad.

 

Det var länge sedan jag sysslade med militära underhållsfrågor, men tydligen har det satt sina spår.

 

Vad är det egentligen som är så speciellt med gamla hederliga Hill 621? Spelade det rätt nyligen - fem gånger på raken. Det är helt klart ett bra scenario - men jag har inte riktigt begripit exakt VAD det är som gör det så bra. Särskilt inte med tanke på att jag fick stordäng ett par gånger. Vet inte om vi spelade det som nötter, men det hade en tendens att tilta rätt snabbt åt ena eller andra hållet...

 

...och jag lyckades banne mig aldrig få ner mitt artilleri. Var det inte det ena så var det det andra. Trasiga radioapparater, osannolika KIA's, tappad radiokontakt, you name it. Inte en enda FFE på fem omgångar.

 

(btw, SL originalregler)

Link to comment
Share on other sites

Vad är det egentligen som är så speciellt med gamla hederliga Hill 621?

Det är väl inget speciellt med scenariot i sig; i alla fall så kan jag inte komma på något distinkt just nu. Många tycker däremot att det är ett väldigt roligt scenario. Själv har jag bara spelat det en gång, och minns inte mycket mer än att det var OK.

 

Anledningen att jag nämnde det är att det flera gånger har hävdats att det i dagsläget inte skulle kunna publiceras eftersom det inte är politiskt (jag menar historiskt) korrekt. Det lär vara dåligt researchat, och därför tycker jag om att ta upp det som exempel på scenarion som visar att det inte är så j-la viktigt att alla historiska detaljer blir korrekta - det kan faktiskt bli ett roligt scenario ändå!

Link to comment
Share on other sites

Det lär vara dåligt researchat, och därför tycker jag om att ta upp det som exempel på scenarion som visar att det inte är så j-la viktigt att alla historiska detaljer blir korrekta - det kan faktiskt bli ett roligt scenario ändå!

Verkligheten är sällan underhållande - se bara på den Hollywoodska historiebeskrivningen. Föga korrekt, men ack så underhållande. :)

Link to comment
Share on other sites

Italienare i Ryssland skulle jag också tycka vore kul. Jag skulle dessutom vilja se mer av Axis Minors (vilket jag kanske är ganska ensam om, hehe). Men hetast av allt på önskelistan är spanska inbördeskriget, en kampanj helst. Jag har sneglat på Spanish Civil War länge nu, men har inte riktigt vågat köpa det.

Annars kan man ju göra fler scenarion med SS och kungstigrar, det känns hemskt angeläget :D

 

_____

 

Erik Hallstensson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...