Jump to content

Fråga om kronologisk ordning i scenariopack


Martin Svärd

Hur viktigt tycker du att scenariona i ett scenariopack kommer i kronologisk ordning?  

25 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Som historielärare blir jag ofta förblindad och tror att alla tycker som jag själv, som naturligtvis sätter den kronologiska ordningen i första hand. För att bli av med denna förblindning så ställer jag en enkel fråga till alla trevliga människor på detta forum. :)

Link to comment
Share on other sites

Måste erkänna att jag aldrig ens reflekterat över vilken ordning scenariona kommer i...

 

Saknar dock svarsalternativet "Vore trevligt med någon form av ordning, men det är inte viktigt." (det var kanske så du menade med alt 2?)

 

Ordning är kul, men för scenariopacks känns det irrelevant. Det finns så många scenarion "out there" så det blir omöjligt med en ordning ändå.

 

imho :)

Link to comment
Share on other sites

Det är liksom skillnad, va?

Om scenariona i paketet är Kursk, Norge, Dunquerque, Moskva, Cassino, Fillipinerna och Normandie kvittar det för mig i vilken ordning de ligger.

 

Om det däremot är Das Reich på östfronten, Das Reich på västfronten, Das Reich på östfronten 2, Das Reich på östfronten 3, Das Reich på västfronten 2 osv BÖR de verkligen ligga i kronologisk ordning.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är kul att ibland fördjupa mig i historien utanför scenariotexten. Då känns det klart bättre om scenariona ligger i kronologisk ordning. (Men alltför få är det ju, och trycket är ju inte heller så bladen går att bläddra i nummerordning!! :ph34r: )

Link to comment
Share on other sites

Intressant att observera är att alt.1 inte är "det är fel och störande med en särskild ordning i bunten". Så om kanske 40% av läsarna av ett scenariopaket tycker det känns bra med kronologisk ordning, och resten inte bryr sig, blir det ju faktiskt bättre med någon form av ordning.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Inte för att det har någon praktisk betydelse MEN varför skulle man välja att INTE lägga scenarion i kronologisk ordning? ;)

 

Det är väl trevligt när scenarion på samma historiska tema finns grupperade i ett och samma 'block' i tex. ASL Journal. Givetvis med en historisk artikel som bakgrund.

 

Själv går jag fortfarande ständigt med mitt egna oproducerade och opubliserade och ospelade action pack på Dagen D temat "Beyond SWORD Beach" i bakhuvudet. Där kan jag lova att scenarion kommer presenterad kronologiskt!!! :D

 

Någon gång i framtiden.......................... när barnen vuxit till sig och kan hjälpa till i researchen! :P

 

Jonas

Edited by tinG
Link to comment
Share on other sites

Intressant att observera är att alt.1 inte är "det är fel och störande med en särskild ordning i bunten". Så om kanske 40% av läsarna av ett scenariopaket tycker det känns bra med kronologisk ordning, och resten inte bryr sig, blir det ju faktiskt bättre med någon form av ordning.

Självklart. Jag håller med om att det är en snygg touch med scenarion som kommer i rätt ordning - det är bara det att jag knappt skulle märka om det saknades. Jag har svårt att tänka mig någon som skulle tycka att en ordning var negativt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...