Jump to content

SS-Squads 1942


Martin Svärd

Tycker du att early-war ss squads ska representeras av 6-5-8, eller 4-6-8?  

21 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Tack för all respons! :D Det är ett "point"-company antingen från westerland (troligast) eller nordland regimentet. Som ska leda en attack mot hårdnackade ryssar ett par mil väster om Grozny.

 

För ett ögonblick trodde jag att tyskarna hade vagnen "wasp" med i framfryckningen, men efter att slagit upp det blev jag varse om att de inte förekom i strid vid den tiden. Det visade sig att en StuG avdelning som kallade sig för "getingarna". Hursomhelst har jag stött på ett nytt problem. I striderna lyckas tyskarna slå ut ett par Brittiska Mark III vagnar.

 

Vad är Brittiska Mark III för en vagn? Kan det vara en Stuart från USA dom menar? Den skickade ju jänkarna till britterna, varför inte ett par till Ryssarna också? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Tack! Det verkar vara en Valentine III. Men jag är inte säker.

Enligt H kapitlet så hette Valentine II även Infantry Tank Mk III (om nu H kapitlet är korrekt).

 

Från kapitel H:

27. Valentine II [infantry Tank Mk III]: The Infantry Tank Mk III, a private venture by Vickers-Armstrong Ltd., was loosely based on the A10 chassis and derived its name from being submitted to the War Office just before Valentine's Day 1938. Initially deemed unacceptable, in mid 1939 with war imminent it was ordered into production "straight off the drawing board" - and surprisingly proved to be one of the most reliable British tanks of the war. Though designed as an "I" tank it was often used as a Cruiser, it which role it was handicapped by its low speed and poor turret layout. 350 Valentine I were built, but apparently none were sent overseas. 675 Valentine II were built, plus an undetermined number of Valentine IV (which the game piece also represents). The difference between the three models lay solely in the type of engine used. Valentine II and IV made their greatest contribution to the Allied cause with 8th Tank Army in North Africa, where they were used by the 1st and 32nd Army Tank Brigades and the 23rd Armoured Brigade. A small number were also used by a Special Service Tank Squadron in the invasion of Madagascar.

 

Och tittar man vidare i kapitel H på tabellen med ryska lend-lease vagnar står där att dom fick 3,700+ stycken av Valentine II, V & VII sammantaget.

 

Här är en sida som beskriver Valentine vagnarna:

http://www.wwiitanks.co.uk/indexes/England-Valentine.html

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
Nej, däremot får Nordland extremt mycket stryk under dessa dagar. Nordland är dock inte närvarande i mitt scenario.

 

OK. Då förstår jag inte varför Peter rekommenderar 4-6-8:or och samtidigt refererar till fotnot 31. Den säger ju att 4-6-8 ska användas för "early war" SS och/eller slitna/utmattade förband (och underförstått, tycker jag, att vanliga SS Squads används annars).

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte fattat fel, så är det just dessa frivilliga nordbor (Nordland) som är de som ini det sista försvarar riksdagshuset. Stämmer det?

 

Det stämmer, även om själva nordborna har bytts ut. I Kaukasus verkar dom flesta vara finska. I slutet i Berlin är det en mix av flera andra nationer, bland annat svenskar och estländare.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Jag brukar själv se late war som 1944-45 och det som inte är late är väl early antar jag. Vad skulle vara oortodoxt med det?

Vi har väl alla våra egna sätt att se på det hela, är Spanish Civil War early eller late förresten? Det är ju inte ens WW II.

Vad jag sett kallar man 42-43 för "mid-war" och inte "early war". Early/mid/late

war har jag aldrig stött på i samband med Spanska inbördeskriget.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

Eller very late om man ser det som en följd av första världskriget. På samma sätt som att hela andra världskriget är very early i referens till kalla kriget.

 

Fast det är väl rätt tveksamt om man kan se spanska inbördeskriget som en slags förlängning av första världskriget.

Eller menar du första världskriget, vilket i sig var en late version av fransk-preussiska kriget och div. mindre stridigheter i Afrika under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

Vilket i sin tur var en late version av de effekterna av Napoleons härjningar o.s.v. ända tillbaka tills någon dunkade någon i skallen med en träklubba och sa (översatt till svenska): "Där fick du din jävel!"

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Enligt H kapitlet så hette Valentine II även Infantry Tank Mk III (om nu H kapitlet är korrekt).

 

Från kapitel H:

27. Valentine II [infantry Tank Mk III]: The Infantry Tank Mk III, a private venture by Vickers-Armstrong Ltd., was loosely based on the A10 chassis and derived its name from being submitted to the War Office just before Valentine's Day 1938. Initially deemed unacceptable, in mid 1939 with war imminent it was ordered into production "straight off the drawing board" - and surprisingly proved to be one of the most reliable British tanks of the war. Though designed as an "I" tank it was often used as a Cruiser, it which role it was handicapped by its low speed and poor turret layout. 350 Valentine I were built, but apparently none were sent overseas. 675 Valentine II were built, plus an undetermined number of Valentine IV (which the game piece also represents). The difference between the three models lay solely in the type of engine used. Valentine II and IV made their greatest contribution to the Allied cause with 8th Tank Army in North Africa, where they were used by the 1st and 32nd Army Tank Brigades and the 23rd Armoured Brigade. A small number were also used by a Special Service Tank Squadron in the invasion of Madagascar.

 

Och tittar man vidare i kapitel H på tabellen med ryska lend-lease vagnar står där att dom fick 3,700+ stycken av Valentine II, V & VII sammantaget.

 

Här är en sida som beskriver Valentine vagnarna:

http://www.wwiitanks.co.uk/indexes/England-Valentine.html

 

Klas (eller någon annan)! Vet du om dessa vagnar är med i AOO i ryska färger?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...