Jump to content

Enhet som kastas tillbaka offboard ?


Klas Malmström

Recommended Posts

En liten sak som dök upp i Köpenhamn.

 

Min motståndare hade satt upp en ?+halvsquad stack på en hex där jag kunde komma in.

 

Jag tog en av mina halv-squadar och försökte gå in i den hexen, varvid motståndaren tog tappade sitt ? och skickade min halv-squad tillbaka till den offboard hexen den startade i.

 

Frågan som dök upp var huruvida min halv-squad blir eliminerad eftersom den lämnar kartan, eller om den inte alls räknas som om den var inne på kartan.

 

Reglerna är inte helt klara på den punkten (vad vi kunde hitta i alla fall).

 

Vi spelade som om att min halvsquad dog.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det finns Q&A som säger att din HS dör - som du säger så är det inte helt klart vad som händer i reglerna.

 

Personligen tycker jag att det är väl hårt, man borde få chansen att avancera in senare, men jag tror inte Perry håller med.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att det finns Q&A som säger att din HS dör - som du säger så är det inte helt klart vad som händer i reglerna.

 

Personligen tycker jag att det är väl hårt, man borde få chansen att avancera in senare, men jag tror inte Perry håller med.

Är böjd att hålla med - det var ju min halv-squad som dog. :D

Link to comment
Share on other sites

Men du var ju aldrig inne på kartan. FFE, minfält och liknande aktiverades inte. MFs betalades utanför. SÅ jag tror nog att den lever till advance.

Janusz

Det var den punkten som vi diskuterade i Köpenhamn - är man inne på kartan eller inte ?

 

Vi kom (då) fram till att det inte var helt klart i reglerna. Vi letade i och för sig endast ett par minuter.

Link to comment
Share on other sites

Hittade följande in-officiella Q&A:

 

"A2.5 (May 2001)

 

Does A2.5 allow a player to attempt to enter the board on a hex occupied by a concealed enemy unit in the MPh when that hex is the only entry hex allowed for the off board forces? If no, then why would A2.5 allow you to enter in the APh?

 

The attacker may attempt entry via that hex and if bounced out may then Advance in. But if the defender is in a Fortified Building and the attacker tries to Advance in he will be hosed. Or if the defender is an AFV, the attacker could be in trouble.

 

Or the attacker may state that entry is blocked in the MPh and come in next turn."

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hittade följande in-officiella Q&A:

 

"A2.5 (May 2001)

 

Does A2.5 allow a player to attempt to enter the board on a hex occupied by a concealed enemy unit in the MPh when that hex is the only entry hex allowed for the off board forces? If no, then why would A2.5 allow you to enter in the APh?

 

The attacker may attempt entry via that hex and if bounced out may then Advance in. But if the defender is in a Fortified Building and the attacker tries to Advance in he will be hosed. Or if the defender is an AFV, the attacker could be in trouble.

 

Or the attacker may state that entry is blocked in the MPh and come in next turn."

 

Hittade denna "gamla" tråd, tänkte bara nämna Jim Stahler i The General 29.1 där han presenterar T16 Strayer´s Strays som han har konverterat från SL till ASL. Bland de taktiska dispositionerna (sidan 50 spalt 3) nämns taktiken med probes d.v.s en MMC som från offboard utnyttjar regel A12.15 utan att riskera att bli beskjuten så detta är uppenbarligen en taktik som kan användas utan att riskera att enheten elimineras p.g.a. regel A2.6.

 

Morgan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...